Gå til innhold

Tips til overklokking av XP1800 - høyere MP enn 12.5 umulig


Anbefalte innlegg

Har kommet til FSB195 og MP 10.5, noe som gir 2047,5 mhz. Prøvde 200 + 10.5, men da kom jeg ikke inn i BIOS og klarte heller ikke å boote.

 

Har ennå ikke økt volt. Temperaturen er utrolig lav til å være boxed vifte, 31 ikke load (fikk boxed kjøler gratis av Quad. Skal kjøpe vannkjøling snart).

 

Hvordan bør jeg trinnvis øke mp og fsb? Bør jeg øke vcore snart?

Har ikke klokket minne noe enda. Dette gjør jeg når jeg har presset cpu'en til det ytterste med boxed vifte.

 

Tar meget gjerne imot hjelp å presse cpu til maks (med boxed,da)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg pleier alltid å begynne med FSB.. og da klokker jeg kun FSB.. ikke CPU. Dette for å vite hva som er grunnen når veggen kommer.

Sett MP på feks 8 og jobb deg oppover med FSB. Du sier ikke noe om hva slags HK du har, så stort mer kan jeg ikke si. Minnet burde du kjøre sync om du har nForce2 kort og ramen klarer det.

Når du har funnet max stabile FSB så finner du bare en MP som som CPU klarer å kjøre. Ikke noe farlig å å øke vcore litt så lenge tempen er OK.

Lenke til kommentar

Når du ikke kommer lenger med FSB klokking, så hjelper det å øke chipsett spenningen (VDD), men om du kun har den orginale passive kjøleribba så tror jeg ikke noe særlig over 1,6vdd er så lurt.

Vet ikke hva slags ram du har, men om det er kvalitetsram så kan du jo kjøre litt bedre timings også.

Lenke til kommentar

Maskinen kjører stabilt på FSB @ 183 og MP @ 11,5 (default). Med FSB @ 185 så sliter minnet.

 

Skal jeg begynne å øke MP da? Å øke MP med 0,5 vil gi prosessoren en hastighet på 90 mhz mere.

 

Er ikke det litt for mye om gangen?

 

Bør jeg senke fsb og heller øke mp mye. Deretter kan jeg endre fsb sakte oppover. Minnet kan jeg lett få til å kjøre på ca 180 uannsett da hovedkortet støtter svært mange muligheter av hvor høyt minnet skal kjøre.

Lenke til kommentar

Kjører nå på 180*12,5.

 

Hvis jeg øker multiplier til 13 så settes hastigheten automastisk ned til 1250. Høyere enn mp enn 12,5 er altså ikke mulig. :evil:

 

Volt er: VDD@1,8, vcore@2,00, dimm core@2,77.

 

Hva er galt? Sliter med å klokke hvis jeg ikke kan øke mp.

Lenke til kommentar
Kjører nå på 180*12,5.

 

Hvis jeg øker multiplier til 13 så settes hastigheten automastisk ned til 1250. Høyere enn mp enn 12,5 er altså ikke mulig. :evil:

 

Volt er: VDD@1,8, vcore@2,00, dimm core@2,77.

 

Hva er galt? Sliter med å klokke hvis jeg ikke kan øke mp.

 

Siden det hovedkortet bare har 4bits FID så kan man ikke velge over 12,5 på den CPU´n. Da må man kutte en bro på CPU. Det enkleste blir nok å kjøre høyere FSB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...