Gå til innhold

Irriterende prikk på bilder


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

 

Jeg la merke til at jeg har fått en svært irriterende prikk på de siste bildene jeg har tatt. Jeg har prøvd å kjøre den automatiske sensorrensingen, men til ingen nytte. Jeg tok et bilde mot en forholdsvis hvit vegg bare for å vise prikken ekstra godt.

 

Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre? Har enda ikke prøvd den manuelle sensorrensinga da jeg er litt usikker på hvordan jeg går frem.

 

Merk, prikken dukker opp uansett hvilket av mine objektiver jeg bruker, kameraet er forøvrig et Canon 1000D.

 

post-169826-1260911182_thumb.jpg

Endret av Mendemizo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støv på sensoren! Er sjelden noe problem: Mest synlig ved små blenderåpninger; Hvis flekken havner i et område med mye detaljer blir den som regel "gjemt" av detaljene, så ingen som ikke vet hva de ser etter vil få øye på den. Hvis flekken havner i et homogent område er det lett å klone den vekk i etterkant.

 

Hvis du absolutt vil ha den vekk (du kommer til å få mer støv senere, det er en del av livet med digital speilrefleks!) kan det gjøres veldig billig og veldig dyrt. I nedre del av budsjettet er øreskyllepumpe og heptan fra apoteket. En god gjennomblåsing av kamerahuset med øreskyllepumpe mens du befinner deg på badet etter å ha latt dusjen gå en stund (for å få støv ut av lufta) gjør stort sett jobben. Hjelper ikke dette har du antageligvis fått no pollen-drit eller andre seige greier inn på sensoren, da har jeg god erfaring med å feie kjapt og brutalt over sensoren med en (original) q-tips dynket i heptan.

 

Vil du bruke mer penger finnes det spesialkonstruerte blåsebelger og sensorrensepakker, samt verksted som renser kameraet skikkelig. :)

Lenke til kommentar
...

Hvis du absolutt vil ha den vekk (du kommer til å få mer støv senere, det er en del av livet med digital speilrefleks!) kan det gjøres veldig billig og veldig dyrt. I nedre del av budsjettet er øreskyllepumpe og heptan fra apoteket. En god gjennomblåsing av kamerahuset med øreskyllepumpe mens du befinner deg på badet etter å ha latt dusjen gå en stund (for å få støv ut av lufta) gjør stort sett jobben. Hjelper ikke dette har du antageligvis fått no pollen-drit eller andre seige greier inn på sensoren, da har jeg god erfaring med å feie kjapt og brutalt over sensoren med en (original) q-tips dynket i heptan.

 

Vil du bruke mer penger finnes det spesialkonstruerte blåsebelger og sensorrensepakker, samt verksted som renser kameraet skikkelig. :)

Er dette i linken under det samme Heptan som fra apoteket? Bare lurte litt da jeg googlet heptan.

 

http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant...x?AcpId=12.2013

Lenke til kommentar

Q-tip er ikke farlig å bruke, men det er jo forskjell på disse også..

Prøv i det lengste å unngå bruk av heptan, acetone eller annen sprit.. både fordi det vil legge igjen en hinne på sensoren og fordi det ofte kan by på mere problemer enn det gjør godt.. Prøv først bare ren q-tip, og går ikke dette SÅ prøv med evt. heptan.

Husk også å bare dra q-tip'en i én retning (feks. fra høyre til venstre)

Men prøv først å blåse det bort..

Lenke til kommentar
Å blåse bort dritten har alltid vært tilstrekkelig for min del. Som det sies tidligere i tråden, så kan flekker lett klones vekk. Man bør ikke være overfølsom mot støv når man driver med foto. Støvet vil alltid være der. På sensoren, på linsa, inni zoomobjektivet! Det er til å bli sprø av!!

 

Amen :).

 

Når det gjelder hvorvidt q-tips og heptan er skummelt å bruke eller ikke, får jeg bare si at jeg er hverken kjemiker eller kamera-service-tekniker, men jeg har iallefall aldri hatt problemer med det selv. Dersom q-tipsen er fuktet i heptan holder det i min erfaring bomullsfibre godt på plass. Ellers er ren heptan flyktig, og fordamper ut av kameraet av seg selv. At heptan fra apoteket skal være tilsatt noe som kan legge seg igjen som en hinne har jeg ikke vært borti.

 

fake edit: Etter litt kjapp google-forsking kom jeg over denne siden. Heptan kan vel ikke være så galt når det er det Serviceproffen (som bla. gjør all service for Canon) bruker. :)

Lenke til kommentar
Å blåse bort dritten har alltid vært tilstrekkelig for min del. Som det sies tidligere i tråden, så kan flekker lett klones vekk. Man bør ikke være overfølsom mot støv når man driver med foto. Støvet vil alltid være der. På sensoren, på linsa, inni zoomobjektivet! Det er til å bli sprø av!!

 

Jo, som du sier så er disse sakene fulle av støv. Jeg tok å pustet en tynn luftstrøm mot sensoren og prikken forsvant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...