Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Helfrys etter 5 minutter.


Anbefalte innlegg

Dataen starter fint opp, men etter 5 minutter fryser hele skjermen seg og det er totalt umulig å ctrl-alt-del eller noe som helst annet enn å restarte.

NOen som vet hva det kan være? Har til og med kjørt virus scan engang det funka, fullt oppdatert norton uten å finne noe muffins.

 

Jeg hadde litt startproblemer med dataen her for dagen at den først pep en gang så 3 ganger, men det gjorde den ikke idag. MÅ fatte meg kort siden den snart fryser igjen, håper på hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet er NVIDIA Geforce 8800 GTS.

Intel Core 2 [email protected],

Minnet er jeg usikker på, er iallefall corsair 2gigabyte ala. 2x1gig brikker.

Jeg har tidligere også prøvd å kjøre 4 gigabyte ram, siden jeg kjøpte 2x1giga byte av samme brikke exstra, men da ville ikke data'n starte pga. at operativsystemet som er windows vista 32bit ikke støttet det.

Funka med 3 av brikkene, men tok ut den ene, og kjører nå bare 2 stykker.

Istarten så må dataen alltid "telle" disse, hvis jeg ikke trykker på escape.

 

Men sånn har det vært i 1 år uten at noen feil er blitt registrert.

 

Eneste jeg VET er dårlig er skjerm KABELEN. Men det er vel neppe en faktor til komplett freeze?

Lenke til kommentar

vista 32 bitt klarer fint å starte med 8gb minne f.eks. det som skjer er at ca 3 a 8gb blir tilgjenglig.

laptop'en jeg kjøpte er et bra eksempel på dette. den ble levert med 4gb minne og 32bit vista. = resultat 3gb minne tilgjenglig i vista..

 

jeg ville faktisk testa om den fryser når du tar ut den minnebrikka som har fått mest støv på seg fra vifter. minnebrikker tåler ekstremt lite forstyrrelser før det blir feil.

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Det har lite med skjermkortet, drivere og sofware å gjøre. Det at hele skjermen fryses og at bilde står fast. Betyr som oftes feil på minnebrikkene, eller konfigrasjonene på hovedkortet etc.

 

Det første du bør gjøre, er å kjøre Memory Test. Last ned MemTest her http://www.memtest.org/#downiso og brenn iso-fila med f.eks. PowerISO. Deretter booter du fra dvd`romen (ikke harddisken). Memtest vil deretter teste minnebrikkene for deg.

 

Prøv gjerne en og en. Ta ut en brikke og kjør maskinen med kun en og en ram-brikke.

 

Du kan også prøve å oppdatere biosen til hovedkortet ditt. Gå inn på supportsidene til hovedkortleverandøren for veiledning.

 

Fryst skjerm = minneproblemer!

Lenke til kommentar
Skjermkortet er NVIDIA Geforce 8800 GTS.

 

Eneste jeg VET er dårlig er skjerm KABELEN. Men det er vel neppe en faktor til komplett freeze?

 

Auda, du har Geforce 8800 GTS skjermkort. Det er visst typisk for mange av disse kortene at de "dør" etter en stund. Er mange her på forumet som har opplevd dette. Så det kan nok være tilfelle med ditt skjermkort også, men er ikke sikkert da. Prøvd å teste skjermkortet i en annen PC?

 

Mulig det er feil på minnet, men ved slike feil får man ofte blåskjerm med feilmeldinger. Hadde selv feil på en minnebrikke og fikk masse BSOD, men PCen låste seg ikke.

 

Jeg har en Dell XPS M1730 laptop med 2 x Geforce 8800M GTX kort, og mistenker at et av dem er i ferd med å ta kvelden. Kjører jeg XPSen i SLI, tar det ikke mange minuttene før den låser seg helt. Det eneste som hjelper er å slå den av med power knappen. Så nå kjører jeg uten SLI og den vriker jo, men fargene er litt rare..

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jeg får teste ut minnebrikkene.

Når jeg smekker på plass alle 4 brikkene vil ikke maskinen starte i det hele tatt, noe jeg KANSKJE misstenker er at de ikke får nok strøm? Tror iallefall det er problemet med 4. Men det har da alltid funket med 2 før.

Jeg får prøvde programmet ditt, kan eventuelt bytte de 2 jeg har nå med de 2 nye jeg har liggende.

 

Når skjermen fryser får jeg ingen forvarsel. Det er bare BOOM fryst fast, og ingenting fungerer. Må også ett par trykk på restart knappen for at den skal komme opp å kjøre igjen.

 

Tviler på at det er skjermkortet, selv om jeg har hatt det i drøye 2 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...