Gå til innhold

Har noen spørsmål om sigma 50 mm vs canon 50 mm samt canon 70-200


Anbefalte innlegg

Lurer på om sigma 50 mm f1.4 er bedre enn canons 50 mm f1.4?

Har lest noen tester,på feks:

dpreview.com og d kan virke slik at sigma er bedre er det noen andre som har synspunkter på dette?

Og er d andre (videre) objektiv som 30-35mm eller mindre som er tilsvarende gode?

skal brukes til natur/nordlys fotografering,så d må være lysstærkt

Så lurer jeg på om canon 70-200 f4is er bedre enn canon 70-200 f 2.8is?har lest på tester at f4 er skarpere

Og det jeg også lurer på er om jeg virkelig trenger f2.8 til det jeg tar bilder av,skarphet er viktigst på meg,jeg skal i hovedsak ta bilder av natur,ikke sportsgreier eller fugler,men fjell,natur osv:)setter pris på andres erfaringer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om sigma 50 mm f1.4 er bedre enn canons 50 mm f1.4?

Har lest noen tester,på feks:

dpreview.com og d kan virke slik at sigma er bedre er det noen andre som har synspunkter på dette?

 

Jeg har også lest en haug med tester på dette. Objektivene er jo veldig like, men jeg holder nå en knapp på Canon. Sigma er vel hakket skarpere på 1.4 (bare litt), og det er vel stort sett det. Sigma sin er jo både større og tyngre enn Canon sin. Dyrere er det også.

Jeg kjøper Canon sin 50mm 1.4 i disse dager.

Og er d andre (videre) objektiv som 30-35mm eller mindre som er tilsvarende gode?

skal brukes til natur/nordlys fotografering,så d må være lysstærkt

Jeg vet ikke helt hvilke objektiver det skal være. Canon har vel en 28mm 1.8, og Sigma har en 30mm 1.4. Jeg har har akkurat solgt sistnevnte, og det var ikke pga. at objektivet er dårlig, brennvidden bare passet ikke for meg. 30mm på APS-C sensor ble for meg hverken fulg eller fisk om jeg kan si det sånn.

Så lurer jeg på om canon 70-200 f4is er bedre enn canon 70-200 f 2.8is?har lest på tester at f4 er skarpere

Og det jeg også lurer på er om jeg virkelig trenger f2.8 til det jeg tar bilder av,skarphet er viktigst på meg,jeg skal i hovedsak ta bilder av natur,ikke sportsgreier eller fugler,men fjell,natur osv:)setter pris på andres erfaringer

 

Canon 70-200 F/4 IS USM er vel det skarpeste zoom-objektivet Canon har laget. På APS-C sensor er det knallskarpt på alle blendere. 2.8 utgaven gir en bedre "blurret" bakgrunn på 2.8, men den veier jo nesten dobbelt så mye.

 

Dersom du kan bruke stativ, og knipser ting som står stille må jo f/4 IS utgaven være perfekt.

 

Glenn

Lenke til kommentar

For å ta den lette delen først. Ut ifra det du sier, er det ingen vits i å bruke de ekstra kronene som en 70-200 f/2.8 IS koster. 70-200mm f/4 IS er den rette varianten for deg. Hvis du har tenkt å bruke stativ mye; kan du gå for f/4 uten IS.

 

Jeg selv har Canon EF 50mm f/1.4 og er godt fornøyd med den. Sigma-en skal være et hakk vassere, men er også litt dyrere. Den er også en del større!

 

Tom

Lenke til kommentar

Om du vurderer lyssterk fastoptikk til et spesielt formål ville jeg definitivt startet med å definere ønsket brennvidde. Du har helt sikkert en normalzoom tilgjengelig, hva med å forsøke å sette den på en gitt brennvidde, og så forsøke å ta de bildene du er ute etter?

Magefølelsen sier meg at 50mm blir veldig trangt til nordlys og natur, men hvilket utsnitt du ønsker er det bare du som vet.

Et tips er å rote rundt på nettsider med mange bilder (f.eks flickr), etter bilder du ønsker å "etterligne". Sjekk hva som er benyttet av brennvidder, blenderåpninger og lukkertider. Kanskje du finner ut at utstyret du allerede har dekker behovet?

 

Angående 70-200 f/4 vs. f/2.8 tar jeg sjansen på å si følgende: Kjøp sistnevnte om du vet du har bruk for f/2.8, hvis ikke går du for førstnevnte. Mulig jeg banner i kirken nå, men det er kanskje lurt å ta en titt på 70-300mm IS også? Stabilisator, større rekkevidde og en helt annen pris. Om dette er skarpt nok for ditt behov kommer selvsagt an på hva bildene skal benyttes til.

 

Angående import: om dette lønner seg eller ei avhenger av valutakurs og prisnivå.

Sjekk prisene i akams prisguide opp mot bhphotovideo sine, husk å legg til frakt og moms+gebyr. Fyr opp google og let opp en importkalkulator for å gjøre jobben enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...