Gå til innhold

Ta bilde av solformørkelse - risky?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke ha satt det kameraet på et stativ, og latt det stå der under hele formørkelsen uten og dekke til linsen. Det kan bli litt varmgang... Men skal du bare knipse noen biler er det ingen problem. Du bør nok helst bruke et slags filter for best resultat.

Lenke til kommentar

Jada. Jeg leste og at sveiseglass skal være bra til formålet. Jeg har ikke sett disse solformørkelsesbrillene, så jeg vet ikke hvor mørk de er i forhold. Men prøv deg litt fram først. Se om det blir noen reflekser osv når du holder brillene foran linsen.

Lenke til kommentar

Har et par sveisebriller tror det holder plenty :yes:

brukte de forrige solfm. det var jo en for par tre år siden ( og ikke 50..??)

 

En ting en IKKE bør bruke ; kikkert

 

Ellers tror jeg det går bra med solbriller - så lenge man ser 5-10 sek om gangen.

Det er det som er kluet - ikke stirre for lenge...

:smile:

Lenke til kommentar
Har et par sveisebriller tror det holder plenty :yes:  

brukte de forrige solfm. det var jo en for par tre år siden ( og ikke 50..??)

 

En ting en IKKE bør bruke ; kikkert

 

Ellers tror jeg det går bra med solbriller - så lenge man ser 5-10 sek om gangen.

Det er det som er kluet - ikke stirre for lenge...

:smile:

 

Lurer på hvordan det blir med kikkert med sveiseglass foran? Kanskje 2 lag med styrke 10? Eller blir det det siste jeg ser?

Lenke til kommentar
brukte de forrige solfm. det var jo en for par tre år siden ( og ikke 50..??)

Forrige fullstendige solformørkelse (køddete ord å skrive) var i 45. Forrige vanlige vi hadde i Norge, var i 99 ja. Men den var jo så pinglete at lyset skifta litt farge, og det ikke var varmt i sola bare.

Lenke til kommentar
Se ikke på sola uten beskyttelse! Spesielt ikke gjennom kikkert. Verken vanlige solbriller, mørke sveisebriller (Dde slipper ofte gjennom så mye usynlig infarød eller UV-stråler at du kan få skader på øyene) eller eksponert film er beskyttelse god nok for øynene. Har du solformørkelsesbriller, skal du heller ikke nistirre på fenomenet for lenge av gangen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...