Gå til innhold

Politikk i nasjonalsangen


thefugl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teksten er skrevet på en lett modifisert form for dansk (det som senere ble kalt riksmål) av Bjørnstjerne Bjørnson

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Ja_vi_elsker

 

Originalteksten:

http://no.wikisource.org/wiki/Ja,_vi_elsker_dette_landet

 

Skriftpolitiske retninger (i dag):

 

Riksmål

Bokmål

Samnorsk

Nynorsk

Høgnorsk

 

Edit: Historisk sett dansk/riksmål vs Ivar Aasen/landsmål

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Sakset fra Norges Vel sin hjemmeside:

 

«Ja, vi elsker» er faktisk ikke Norges offisielle nasjonalsang. Den tittelen tilhører den etter hvert lite brukte «Sønner av Norge» av Hans Henrik Bjerregaard. Han vant i 1819 en konkurranse om en norsk nasjonalsang utlyst av «Selskapet for Norges Vel». Sangen ble brukt frem til 1864.

 

At vi i dag bruker «Ja, vi elsker» som nasjonalsang, kommer av at kong Haakon, i 1905 angivelig skal ha uttalt at «Ja, vi elsker» måtte være Norges nasjonalsang. Kongen hadde lyttet til begge sangene og ettersom dette var kongens mening, så ikke parlamentarikerne det som noen nødvendighet for Stortinget å vedta sangen som den

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at en konkurranse utlyst av en forening heller gjør Sønner av Norge til en offisiell nasjonalsang.

 

Det Kongelige Selskap for Norges Vel ble stiftet i 1809. Vi er en åpen og frittstående organisasjon som skal arbeide for hele samfunnets beste.

 

Fikk Norges Vel dengang konkurransen ble avholdt statlig godkjennelse for at denne sangen skulle være nasjonalsangen?

 

At Kongen etter å ha hørt begge sa at Ja vi elsker måtte bli Norges nasjonalsang virker for meg mer offisiell enn en konkurranse avholdt av forening.

 

 

Merk: Jeg har ingenting for eller imot Norges Vel. Men synes grunnlaget for å hevde at Sønner av Norge er mer "offisiell" enn Ja vi elsker er tvilsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...