Gå til innhold

Privatisere Jernbanerverket ?


Anbefalte innlegg

Staten bruker masse penger på å bygge baner. Seneste rabalderet var Lillestrøm banen, der kostet hver meter med bane 1 million. Det er sinnsykt og det viser hvor lite kompetente det norske jernbaneverket er!

 

Jeg ser ikke noen annen mulighet enn å enten anbudsprivatisere eller kjøre løpet ut og gjøre det 100%. Fordi: Staten klarer aldri å forvalte noe som helst. De er dyre i drift, det er ikke samme drivkraften som i privatebedrifter, noe det burde være. Jeg mener at det farer en tankegang som baserer seg på at de i det offentlige tenker at "pengekassa blir aldri tom uansett så derfor kan vi velge første og beste løsning". Jeg sier ikke at dette er endelig løsning og jeg vet det er vanskeligere enn det jeg påpeker her, men jeg har vanskelig for å tro at staten vet best, de vet som regel ikke best og ikke klarer de å gjøre ting smart heller!

 

Og jeg ikke svar hvis du har sånn "Privatiserer man alt så skjer ingenting bla bla bla" Sosialistisk tull gidder jeg ikke, saklige meninger!

Endret av cfoslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygging av riksveger er typisk noe Statens Vegvesen gjør. Pengene får dem enten over statsbudsjett eller via bompenger.

Forøvrig lyses vel mesteparten av disse prosjektene også ut på anbud med SVV som byggherre.

 

Bygging = byggherre. Den som tegner veien kan være en fra SVV eller en fra et privat firma. Den som faktisk bygger vegen med gravemaskiner osv er alltid private firma.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

blir vel som i andre stater der man privatisert jernbanen,kommersielle intresser tar de greie strekningene med godt kund-underlag,og sen får glesbygden klare seg best de kan=nedleggelse av strekninger og stasjoner.

 

i andre stater der man har privatisert har kortsiktige vinstintresser gjort at vedlikehold og nyinvesteringer har stanset helt eller blivit satt på vent,så i stedet for den rimelige måten med kontinuerlig vedlikehold må det i mange tilfeller lages nytt=mye dyrere.

 

ironiske er at da er staten grei å ha når disse private selskapene har melket kua tom,nærmer seg konkurs eller kraftige besparinger/kutt og staten stiller opp uten at få noe igen for det som oftest.

Lenke til kommentar

Min mening har alltid vært å privatisere jernbaneverket.

 

Jernbaneverket i Norge i dag er katastrofalt! Tenkniske feil - annen hver dag, forsinkede tog, møkkete tog, høye priser og ikke noe alternativ.

 

Det vi trenger er konkurranse, slik at NSB skjønner at de må skjerpe seg for å vinne kunder. Jeg syntes at det systemet de har i England er helt topp. Der er det flere togselskaper - og jeg syntes at den gjennomsnittelige standaren er mye bedre. Bodde der i ett år, og opplevde kun noe problemer med toget en gang. Her i Norge opplever jeg problemer med toget flere ganger i året.

 

Dessuten syntes jeg at det blir tåpelig som skattebetaler å sitte og betale for dette!

 

Gjør som England, privatiser Jernbaneverket!

Endret av Mr_Decisive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...