Gå til innhold

Mobile Norway 3G er på lufta!

Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9
Skrevet (endret)

I hvert fall her på Helsfyr, med siktlinje til hovedkontoret deres. Min Nokia 3120 er foreløpig ustabil, men skitt au!

Edit: Nå surrer jeg, det er hovedkontoret til Network Norway jeg ser...

Endret av Slettet-376f9
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Skrevet (endret)

Jeg var visst litt rask på avtrekkeren. I følge oppslaget på digi.no, i går, dreier det seg bare om et labforsøk, trolig med bare én sender plasert her på Helsfyr. Når du kommer opp mot Teisen-krysset forsvinner signalet. Uansett så gikk det greitt å bruke den, også for vanlige OneCall-kunder.

Det som er påfallende, er at da de testet ut 2G-nettet sitt for et par år siden, så var det både skjult (men faktisk synlig for billig-telefoner) og det gikk ikke an å logge seg på det. Nå kjører de det helt åpent, og fullt tilgjengelig for alle. Jeg lurer litt på om de ikke bare satt og ventet på at basestasjons-fetisjister, som meg, skulle finne dem. Uansett, der er fortsatt på lufta, så denne gangen er det alvor.

Edit: Hva teknologien kalles, aner jeg ikke, men under testing klarte de nedlastningshatigheter på over 21 megabit/s.

Endret av Slettet-376f9
Skrevet

Eg byrja å lure på om dei er i ferd med å teste 4G fyrst som sist, men i så fall skulle ein jo ikkje kunne få det inn på vanlege mobiltelefonar. Men med ein tidshorisont på 2-3 år ville det vel vere fornuftig å droppe 3G, og gå rett på LTE?

Gjest Slettet-376f9
Skrevet
Eg byrja å lure på om dei er i ferd med å teste 4G fyrst som sist, men i så fall skulle ein jo ikkje kunne få det inn på vanlege mobiltelefonar. Men med ein tidshorisont på 2-3 år ville det vel vere fornuftig å droppe 3G, og gå rett på LTE?

Kan du bruke LTE til tale?

Skrevet (endret)

Der har du eit poeng. Ein måtte i så fall bruke det gode gamle (nye) gsm-nettet deira. Når eg høyrer ordet 3G tenkjer eg automatisk på Mobilt Breiband, ser ein vekk frå det bryr dei fleste seg katten i kva mobilnett ein brukar når ein snakkar i telefonen.

Endret av torbjornen
Skrevet

Det vil komme støtte for tale og sms over LTE: http://www.infoworld.com/d/mobilize/mobile..._infoworld_news

A group of 12 mobile operators and vendors said Wednesday that they have agreed on a way to offer SMS (Short Message Service) and voice services on next-generation mobile network technology LTE (Long-Term Evolution).

..

AT&T, Orange, Telefónica, TeliaSonera, Verizon Wireless, Vodafone, Alcatel-Lucent, Ericsson, Nokia Siemens Networks, Nokia, Samsung Electronics and Sony Ericsson are all involved in the agreement.

Skrevet

Ein vil jo uansett ha mogelegheit for breibandstelefoni og tekstmeldingar over internett. Så skal ein sjå slik på det vil vel LTE kunne verte eit problem for operatørar og netteigarar.

Gjest Slettet-376f9
Skrevet

De har skrudd det av igjen. :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...