Gå til innhold

Større parabol nødvendig?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et problem, en i familien bor på Kreta og har parabol der nede så hun kan få inn noen av de norske kanalene. Nå har imidlertid TV2 skiftet frekvens, noe som løses ved å søke inn kanlane på nytt vil jeg tro?

 

Hun gikk til en butikk der de kunne litt om parabol, de fortalte henne at hun trenger en ny og større parabol enn den hun har nå. Noe som vil koste skjorta. Det jeg lurer på er om dette faktisk er sant? Eller om det er bare noe de sier for å selge henne noe hun ikke har bruk for?

 

Samtidig vet jeg ikke hvordan mottaksforholdene der nede er eller i hvor stor grad parabolstørrelsen spiller noen rolle for mottak.

 

Noen som har noe greie på det? eller noe råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal be henne få hjelp til å prøve det først :) Hun sa noe om at TV2 har byttet satelitt? Kan det stemme? For da kan det være noe i at det trengs større parabol for å motta de signalene, men tror da at NRK, TV2, TVNorge og TV3 sendes fra samme satelitt?

 

TV2 hos Canal Digital har så vidt jeg vet byttet til en annen frekvens og satelitt (den nylig oppsendte Thor 5), og sender nå på frekvensen 11247Mhz, med dette dekningsområdet. Målestokken på kartet er litt liten, men Kreta ligger vel et eller annet sted mellom linjene 44 og 47?! I så fall kan det være behov for en parabol på bortimot 1,2 meter.

 

NRK, TV2, TV3 og TVN sender riktignok fra samme satelitt, (eller for å være 100%korrekt: samme posisjon; satelittene Thor3 og Thor5 ligger så nært hverandre at de tas inn på samme antenne) men på forskjellige transpondere og frekvenser, med litt forskjellig signalstyrke og dekningsområde. Imidlertid kan det se ut som NRK har akkurat samme dekningsområde (beam/footprint T1 "Atlantic") og nesten samme frekvens (11372Mhz). Det burde dermed ikke være stor forskjell på signalstyrke, og mest sannsynlig burde det løse seg med bare et nytt kanalsøk.

Lenke til kommentar

En større parabol har ikke større "mottaksradius". Men den har større "forsterkning", for å bruke et litt forenklet begrep. En større parabol vil konsentrere en større del av signalene som sendes fra satelitten inn mot LNBen. En større parabol vil også derfor være mer rettningsbestemt og derfor tvert i mot ha mindre mottaksradius. Jo flere LNBer og jo lengre unna ekvator (der hvor komersielle satelitter ligger) man er jo større parabol trenger man. Ergo: I Norge vil man trenge en større satellitt enn på Kreta for å få samme signalstyrke.

Lenke til kommentar
Ergo: I Norge vil man trenge en større satellitt enn på Kreta for å få samme signalstyrke.

 

Det er nok ikke riktig så enkelt som det.. Du må også se på satelittens/transponderens "footprint" som viser i hvilken retning satelittens antenner fokuserer signalene. T1-beamen fra Thor3/5 som jeg lenket til i forrige innlegg får du neppe inn en gang ved ekvator, selv om det er der den geostasjonære omløpsbanen ligger. Bare se på kartet jeg lenket til, og den tilhørende tabellen som viser anbefalt antennestørrelse i forhold til db signal, så ser du at du tar helt feil.

Lenke til kommentar

Når du snakker om footprintet til en satelitt så kan du jo si at jeg er litt lite nøyaktig. Men at jeg tar helt feil kan du da ikke mene at jeg tar. Nå var svaret mitt mer rettet mot Refsa sitt innlegg og det med hva størrelsen på en parabol i seg selv har å si. Men beklager om jeg tråkket i en eller annen salat...

Lenke til kommentar
Når du snakker om footprintet til en satelitt så kan du jo si at jeg er litt lite nøyaktig. Men at jeg tar helt feil kan du da ikke mene at jeg tar. Nå var svaret mitt mer rettet mot Refsa sitt innlegg og det med hva størrelsen på en parabol i seg selv har å si. Men beklager om jeg tråkket i en eller annen salat...

 

Ikke direkte feil, men i alle fall litt unøyaktig. Det tekniske har du rett i; grunnen til at en større antenne kan hjelpe er at den er mer retningsbestemt, og dermed bedre til å "fokusere" på et svakt signal, forutsett at den stilles inn rett, men akkurat det må altså gjøres mer nøyaktig enn en mindre antenne.

 

Men hvor signalet fra satelitten er sterkest og svakest er en annen sak, og for Canal Digital sin del, så er det ikke slik at nærmere ekvator=sterkere signal. Tenk deg at det er en retningsbestemt sendeantenne på satelitten også, som sprer signalene sine over et nærmere bestemt område på jorda. Den røde streken på det nederste av disse bildene viser såvidt jeg forstår det rent teoretiske dekningsområdet (altså de delene av jorden som har fri sikt til satelitten, m.a.o. der den kan sees over horisonten), men du ser at signalene er sterkest over skandinavia (logisk nok, siden det er der kundene til Canal Digital, som eier satelitten, befinner seg), men også kan fåes inn i resten av Europa og Island+Grønland, med noe større antenne. Det samme gjelder for Viasat; kanalpakkene som er beregnet på skandinaviske kunder sendes på transpondere som gir sterkest signaler i skandinavia/europa.

Lenke til kommentar

Når TV2 sendte på Thor3 så var dekningsområdet betydelig større. De fleste Nordiske CD kanalene vil flytte over til norden beam når Thor6 tas i bruk. NRKs kanaler og TV2's kanaler sender allerede fra Thor5 Norden beam. TV3,TVNorge osv. flytter også mest sannsynlig til Thor6 norden beam tidlig i 2010.

 

Thor3 beam (sender i øyeblikket TVNorge,TV3 - sendte tidligere TV2 )

http://www.telenorsbc.com/templates/Page.aspx?id=656

 

Thor5 beam (TV2 kanalene , NRK kanalene,FEM)

http://www.telenorsbc.com/templates/Page.aspx?id=735

 

Thor6 beam (TV3,TVNorge flytter trolig fra Thor3 til denne beamen snart)

http://www.telenorsbc.com/templates/Page.aspx?id=649

 

 

Vær også oppmerksom på NRK1 Reserve som er en "kopi" av NRK1. NRK1 Reserve som har pan-Europeisk dekning. Dvs. man vil få inn NRK1 Reserve i hele Europa og deler av Nordafrika & midt-østen.

http://www.telenorsbc.com/templates/Page.aspx?id=733 (blått footprint)

 

Dersom man mottar NRK1 Reserve så man det godt være umulig å motta f.eks. NRK2,TV2 osv.

Det spørs litt hvor i Europa man befinner seg. Dersom man mottar NRK2,NRK3 så bør man også kunne motta TV2 siden det er samme satellitt og polarisasjon. Det samme gjelder dersom man klarer å se TV2,TV2 Zebra osv. Da burde også NRK1,NRK2,NRK3 fungere.

 

 

Det er ofte mulig å motta signalene utenfor det "offisielle" dekningsområdet men signalstyrke kan variere ekstremt mellom polarisasjonene langt utenfor footprint. Det er også helt tilfeldig hvor sterkt signalet vil være utenfor det tiltenkte dekningsområdet. Ofte varierer signalet enormt i styrke også i løpet av 24 timer.

Lenke til kommentar
TV2 hos Canal Digital har så vidt jeg vet byttet til en annen frekvens og satelitt (den nylig oppsendte Thor 5), og sender nå på frekvensen 11247Mhz, med dette dekningsområdet. Målestokken på kartet er litt liten, men Kreta ligger vel et eller annet sted mellom linjene 44 og 47?! I så fall kan det være behov for en parabol på bortimot 1,2 meter.

 

TV2 har ikke mellom 44-47dBW over Kreta. Kreta er langt utenfor dekningsområdet til Thor5 T1 beamen.

http://www.telenorsbc.com/upload/new%20foo...0commercial.png

 

 

Det skal være mulig å motta T1 beamen med en stor antenne.

På Kypros mottas de vertikale T1 beam transponderene med 4.2m antenne (de horisontale krever enda større antenne...). Det kreves sannsynligvis noe mindre antenne på Kypros.

http://www.satellite-calculations.com/Sate...ross_Europe.htm

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Takker for alle svar :) jeg har fått vite at de kanalene hun får inn nå er NRK1, TVNorge og TV3. Dvs. de kanalene som sendes fra Thor 3. Parabolen hun har nå er så vidt jeg skjønte på 1,2 m.

 

Kan hun klare å ta inn de nye kanalene ved å stille om på parabol-antennen? Eller må hun ha større parabol for fortsatt å kunne få inn andre kanaler enn NRK1 når de andre kanelene også blir flytta over til Thor 6?

 

Jan Ingar.

Lenke til kommentar
Takker for alle svar :) jeg har fått vite at de kanalene hun får inn nå er NRK1, TVNorge og TV3. Dvs. de kanalene som sendes fra Thor 3. Parabolen hun har nå er så vidt jeg skjønte på 1,2 m.

 

Kan hun klare å ta inn de nye kanalene ved å stille om på parabol-antennen? Eller må hun ha større parabol for fortsatt å kunne få inn andre kanaler enn NRK1 når de andre kanelene også blir flytta over til Thor 6?

 

Jan Ingar.

 

NRK sendes ikke på Thor3.

Det hun får inn er antagelig NRK1 Reserve fra Thor5 Europa beam og TVNorge,TV3 fra Thor3 siden disse kanalene fint bør fungere med en 1.2m antenne. Hun vil trolig miste TV3 og TVNorge når de snart går over til Thor6.

 

Jeg tror det er lite sannsynlig at hun kan klare å motta NRK2,NRK3,TV2,TV2 Zebra osv. med en 1.2m på Kreta. Da skal hun i såfall ha veldig flaks.

 

Det som kan forsøkes er å søke frekvensene :

11247MHz Vertikal

Symbolrate : 24500

FEC: 7/8

TV2 kanalene sender på denne frekvensen.

 

11372MHz Vertikal

Symbolrate : 24500

NRK kanalene sender på denne frekvensen.

 

 

Dersom hun f.eks. har en Force mottager så kan det være veldig vanskelig å søke inn kanaler. Hvis du vet hvilken mottager type hun har så kan jeg sjekke hvordan de aktuelle frekvensene kan søkes inn.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
Målestokken på kartet er litt liten, men Kreta ligger vel et eller annet sted mellom linjene 44 og 47?!

 

TV2 har ikke mellom 44-47dBW over Kreta. Kreta er langt utenfor dekningsområdet til Thor5 T1 beamen.

http://www.telenorsbc.com/upload/new%20foo...0commercial.png

 

Blingset litt der, ja. Må ha sett på dette kartet for Thor3 Nordic/central/eastern Europe ved en feil, men likevel linket til det rette kartet... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...