Gå til innhold

Heeelt grønn og får ikke til gode bilder..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det virker som om problemet ditt er den innebygde blitsen. Den er egentlig ikke nor særlig, og bør kun brukes i nødstilfeller (hvertfall om dn brukes som hovedlyskilde). Grunnen til at bildene blir slik du beskriver (lys i fjeset, mørk bakgrunn) er at blitsen treffer personen rett i fjeset (altså blir det lyst), men den er ikke sterk nok til å lyse opp bakgrunnen som er lengre bak.

 

For å få til slike bilder bør du kjøpe en ekstern blits, eller som anbefalt her kjøpe et mer lyssterkt objektiv og bruke det uten blits. Eventuelt kan du sette kameraet på manuell og prøve å få balansert blitslyset med det eksisterende lyset. Dette kan være ganske krevende, og også her vil en ekstern blits være å foretreke. Det fine med eksterne blitser er at de kan stilles til å fyre av opp i taket (eller andre steder som passer for å reflektere lyset dit du vil), da vil du få et mye mer balansert og mykt lys.

 

Uansett; jeg ville ventet med å kjøpe noe særlig mer, og heller utforsket kameraet og lese seg litt opp. Da vil du få et mye bedre grunnlag til å vrdere hvilken oppgraderinger du faktisk trenger.

 

Lykke til.

 

 

Edit: Anew var alt for rask for meg...

 

Nå kjenner ikke jeg D300's blits, men det burde vel ikke være noe problem med å ta de vanlige snapshotsene inne og få de normalt brukbare sett i relasjon til at man ikke har studiobelysning og proff blitsoppsett? Selv har jeg ikke hatt de problemene med mine 3 Canonhus. Perfekt blir det aldri uansett under slike forhold med innebygd blits, dog akseptabelt vanligvis. Kan det tenkes at det er noe feil i oppsettet f.eks?

 

Tor

Lenke til kommentar
Nå kjenner ikke jeg D300's blits, men det burde vel ikke være noe problem med å ta de vanlige snapshotsene inne og få de normalt brukbare sett i relasjon til at man ikke har studiobelysning og proff blitsoppsett? Selv har jeg ikke hatt de problemene med mine 3 Canonhus. Perfekt blir det aldri uansett under slike forhold med innebygd blits, dog akseptabelt vanligvis. Kan det tenkes at det er noe feil i oppsettet f.eks?

 

Tor

 

Det kommver vel an på hva en legger i brukbart. Selvfølgelig er det mulig å balansere den innebygde blitsen med det eksisterende lyset og få et greit nok resultat. Men den innebygde blitsen er fremdeles liten og peker rett på motivet. Dette gir ikke alltid så veldig gode bilder. Som hovedlyskilde mener jeg den innebygde blitsen burde unngåes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...