Splinten Skrevet 2. desember 2009 Skrevet 2. desember 2009 Hei, jeg har en Opel astra 1.6 1997 modell. Det har seg slik at under kjøring har jeg ingen bensinlukt i kupeen, men om jeg parkerer bilen etter å ha kjørt og jeg kommer tilbake og setter meg inn i kald bil, lukter det bensin? Jeg kan heller ikke se noe merker på gårdsplassen om at det er noe lekk, har også gått over det meste av slanger. Noen som har en idè til hva dette kan være? Mvh Philip
L O G I M A N Skrevet 2. desember 2009 Skrevet 2. desember 2009 Det er bensin og ikke kjøleveske (gykol du lukter)?
hakkannen Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Først og fremst, lukt rundt bilen på utsiden før du setter deg inn. Lukter det også på utsiden? I så fall, jekk opp bilen og se om tectylen på bensintanken er fuktig. Det trenger ikke dryppe og lage flekker under bilen så lenge tectylen er gammel og porøs nok. Hvis det er bensin du har luktet vil du sannsynligvis merke at det lukter kraftigere når du kommer under bilen. Er typisk at det ruster hull i flensen som går rundt tanken (den består av to deler som er sammenføyet med en flens). Samler seg ofte dritt oppå flensen, så der får fuktigheten ligge og kose seg til det ruster hull. Når du kjører skvulper bensinen rundt i tanken og lekker ut hullet, og lukta vil trenge inn i bilen når den står i ro. Hvis hull i bensintanktank: Løsning 1: Synger bilen på siste verset fra før (skal bare holde til neste EU-kontroll) -> kjør tanken nesten tom, skrap rent rundt der det lekker, avfett med aceton og legg på glassfibermatte og kjemikaliebestandig epoksy (polyester duger ikke). Sørg for god overlapping på sidene av hullet, jo bedre overlapping jo lengre vil reperasjonen vare. Da vil tanken holde en stund til, gjerne lengre enn to år om du gjør jobben grundig. Unngå å skrape så hardt og fort at det kommer gnister. Bruker du vinkelsliper for å rengjøre rundt hullet ber du om ny frisyre. Løsning 2: Skal du ha bilen lenge -> skift bensintank.
Topper271 Skrevet 5. desember 2009 Skrevet 5. desember 2009 Hei Sjekk bensinslangen i motor rommet. Jeg har hatt en lignende problem med en For Sierra engang. Når jeg kjørte merket jeg ingen ting men når jeg sto parkert med motoren i gang eller i kø kom det bensin lukt i kupeen. kikket i motor rommet men så ingenting før jeg trykte/klemte på bensinslangen. Det viste seg at den var morken. Når jeg klemte på den kom det bensin ut gjennom "porene" ...Jørn..
Splinten Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Skrevet 11. desember 2009 Takk for alle råd! Var en liten slangen mellom påfyll-hull og tank som var morken! Fikk senket tanken og satt på ny, lå masse bensin ovenpå tanken! Ikke rart det luktet! Mvh Philip
Pilot_ Skrevet 11. desember 2009 Skrevet 11. desember 2009 Det er bensin og ikke kjøleveske (gykol du lukter)? Saaben min har begynt å skrike i SID-en om at jeg skal fylle på "kylväske" (som jeg ikke har fått gjort ennå) og jeg kjenner også en bensin-lignende lukt etter at jeg kommer tilbake til en kald og over lengre tid parkert bil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå