Gå til innhold

[Løst]Nytt hk, cpu, evt RAM


SuperWay

Anbefalte innlegg

Som tittel sier skal jeg ha nytt hovedkort og cpu.

Vet ikke hva jeg burde se etter så håper på hjelp her.

Har hatt LGA775 socket men har hatt problemer med cpu en stund og nå har hk sluttet å funke så da er det på tide å oppgradere begge.

 

PCen er til film og spill av diverse FPS og RTS spill og bruk av photoshop cs4.

 

Burde jeg gå over til 1156 socket eller er det fremdeles like greit med 775?

Eier to 1GB DDR2 ram men skal jeg gå over til i5 o.l. må jeg nok få meg nye DDR3-RAM.

 

Nå som 775 socket er på vei ut er det kanskje best å se på LGA1156-socket hk og cpu for å være fremtidsorientert mtp. fremtidige oppgraderingsmuligheter?

Har planer om å kjøpe Radeon HD4890 litt lengre frem i tid.

 

Har dere forslag til et billig hovedkort som passer meg? LGA775 eller 1156?

 

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå som 775 socket er på vei ut er det kanskje best å se på LGA1156-socket hk og cpu for å være fremtidsorientert mtp. fremtidige oppgraderingsmuligheter?

 

tror du er inne på noe der ja =)

 

både fps og rts spill er jo relativt krevende. så et forholdsvis nytt hk til rundt tusenlappen skulle gjøre susen. vanskelig å komme med et mer spesifikt forslag da jeg ikke vet hva slags eksterne komponenter du har. for eksempel om du trenger e-sata osv. skal selv investere i i7 920 når vi kommer inn i 2010 en gang. har ikke bestemt meg for hvilket hk jeg skal velge, men det blir nok et fra asus regner jeg med. aldri hatt noen problemer med de :)

Lenke til kommentar
personlig hadde jeg nok gått for 1156.. mest fordi jeg er intel fan:P

 

Er også intel fan. Har null erfaring med AMD. Liker å tweake litt med cpu og da er det greit med en kjerne jeg er kjent med.

 

eSATA er ikke nødvendig. Har bare SATA hdd'er. Tror det blir i5 på meg. i7 blir fort litt dyrt for meg.

Utenom at jeg skal få meg HD4890 er det ikke noe særlig annet av komponenter. 2xDVD-ROM, PSU (700W).

 

Hvor burde jeg starte? Vet ikke hva jeg egentlig ser etter. Pris og kvalitet strekker seg jo fra 700 til flere tusen. Hva er det jeg kjipern på om jeg går for billigste kort jeg finner?

Lenke til kommentar

noen eksempler på hva som er kjipt med noen av de billigere hk'ene:

 

i noen tilfeller mindre maksimal databuss hastighet, færre usb/sata/firewire porter, muligens ikke Gigabit ethernet, det innebygde lydkortet kan være dårligere og det kan være en dårligere bundle (medfølgende stæsj som ledninger, spill osv.)

Lenke til kommentar

De rundt 1000 er gode nok da?

Hva med merker? Noen som generelt topper listen? Du foreslo Asus, noen andre? Det jeg har nå er Gigabyte og har vært ganske problemfritt men det er fra et par år siden nå. Står de fremdeles godt an?

 

Klikket på prisguide i 1000 området:

Gigabyte GA-P55A-UD3

Gigabyte GA-P55A-UD3R

MSI P55-GD65

Asus P7P55D

 

Hva er forskjellen mellom de to Gigabyte kortene? UD3 og UD3R

Hvor mye værre blir det om jeg går enda lavere i pris?

 

Har ganske basic needs; 4-6 usb porter, integrert lyd og nettverkskort, LGA1156, skal ikke kjøre noe crossfire så så lenge det er én pci-e x16, ATX fordi det jeg har nå er micro og @¤#& så plagsomt det har vært.

Lenke til kommentar

hadde selv gått for asus kortet av de du lister opp. dette fordi jeg ikke har hatt noen problemer med asus kortene jeg selv har hatt.

 

Hvis du går på komplett og huker av på de aktuelle kortene og trykker "sammenlign" ser du kortenes spesifikasjoner side om side. da blir det lettere å bestemme seg :)

Lenke til kommentar

Joa men har bare 2GB ddr2 ram så da virker det litt fjollete å velge 2-3000kr med hw etter noe som koster 3-400kr, og så blir jeg litt mer klar for senere oppgraderinger også.

 

Bestemte meg for ASUS P7P55D PRO.

Fant ut P7P55D bare kan kjøre x16 og x4 i crossfire mens pro versjonen klarer x8 og x8.. så er jeg klargjort for en billig og enkel grafikkoppgradering når det trengs.

 

Takk til marius og alle dere andre for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...