Gå til innhold

[Løst]Hvordan stille inn den laveste (altså når kortet er under 60 varmegrader) viftehastigheten på mitt radeon 3870?


R1ncewind

Anbefalte innlegg

Har lest meg frem til at det må ha ett eller annet med biosen å gjøre, men mener man da

Gpu-bios? hvor finner jeg denne, og er det mulig å redigere den uten å måtte flashe og så installere ny?

 

edit: har forresten riva-tuner, men der får jeg ikke gjort noe med den innstillingen nevnt over.

Endret av marius_367
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har funnet en måte å stille in "fixed" fan speed, men jeg er ikke ute etter dette.

 

Vil at viften skal gå fortere i takt med at kortet blir varmere, men vil øke den minimale hastigheten (som fungerer ved 0-60 grader) sånn at den ikke hopper mellom laveste og nest laveste hastighet på idle.

Lenke til kommentar

Nei, du oppretter i hovedsak flere profiler med fixed fan speed, en på 50%, en på 55% osv osv for eksempel og bestemmer når disse skal aktiveres etter GPU temp.

Men husk, jo større steg du tar, jo større er sjansen for at du får høre vifta driver å snurrer seg opp og ned under tomgang for den havner rett på en grenseverdi.

 

Eksempel på 60 grader skal den gå fra 40 til 60%.

Men om den da havner på 59.9 grader så ligger den der, spooler seg opp når den når 60, og slakker av når den er under 60 og tempen stiger da tilbake og den øker farten igjen.

 

Slikt blir slitsomt å høre på, derfor mener jeg at du burde ta deg tid til å sette opp profilene skikkelig.

Som sagt, er usikker på hva som gjelder for nåværende RivaTuner versjon, jeg gjorde dette når 38xx serien var siste nytt fra ATi.

Men en kjapp google, eller en titt på forumet til RivaTuner har svaret ditt, jeg VET disse guidene finnes der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...