Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Eksamen politikk og menneskerettigheter


Anbefalte innlegg

Eksamen i politikk og menneskerettigheter er i morgen. Forbredelsesdel ligger ute på nettet. Tema: du skal forbedre deg på en oppgave om aktivt medborgerskap ( samfunnsdeltakelse). Du skal analysere hva som gør at mennesker kan og vil være med på eller ikke vil være med på å påvirke fordelingen av goder og byrder i ulike demokratiske samfunn.

 

Vurdering: på eksmanen må du skrive en selvstendig tekst som er relevant svar på hver deloppgave i oppgavesettet. Godt språk, logisk struktur, og selstendig bruk av kilder blir også vektlagt i vurderingen. egenproduserte tekster kan vuderes på alle nivåer. En besvarelse som er basert på klipp og lim, kan ikke vurderes som egenbasert, og blir derfor vurdert til laveste nivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også denne eksamenen i morgen. Kan ikke si jeg gleder meg akkurat, men jeg hadde nestet regnet meg at temaet skulle være det nye statsbudsjettet så dette er jeg relativt fornøyd med. Eneste problem er at jeg ikke har noen anelse om hvordan jeg skriver en bra oppgave i dette faget. Noen som kan hjelpe med en kjapp mal? Litt hva jeg må huske å ta med fra begynnelse til slutt... Håper på hjelp, og lykke til dere andre som også har eksamen i morgen :cool:

Lenke til kommentar
Jeg har også denne eksamenen i morgen. Kan ikke si jeg gleder meg akkurat, men jeg hadde nestet regnet meg at temaet skulle være det nye statsbudsjettet så dette er jeg relativt fornøyd med. Eneste problem er at jeg ikke har noen anelse om hvordan jeg skriver en bra oppgave i dette faget. Noen som kan hjelpe med en kjapp mal? Litt hva jeg må huske å ta med fra begynnelse til slutt... Håper på hjelp, og lykke til dere andre som også har eksamen i morgen :cool:

 

Beklager, men kan ikke akkuratt svare på dette spørsmålet. Men, dette er ikke eksamen på Videregående Skole?

Lenke til kommentar

Når det står: "Du skal analysere hva som gør at mennesker kan og vil være med på eller ikke vil være med på å påvirke fordelingen av goder og byrder i ulike demokratiske samfunn. Hvis det vil si at vi skal sammenligne med andre land, så har jeg virkelig ingen kunnskap om dette.

 

Beklager, men kan ikke akkuratt svare på dette spørsmålet. Men, dette er ikke eksamen på Videregående Skole?

 

Jo :) Eller, det er privatisteksamen i et vgs-fag.

Lenke til kommentar
Jeg har også denne eksamenen i morgen. Kan ikke si jeg gleder meg akkurat, men jeg hadde nestet regnet meg at temaet skulle være det nye statsbudsjettet så dette er jeg relativt fornøyd med. Eneste problem er at jeg ikke har noen anelse om hvordan jeg skriver en bra oppgave i dette faget. Noen som kan hjelpe med en kjapp mal? Litt hva jeg må huske å ta med fra begynnelse til slutt... Håper på hjelp, og lykke til dere andre som også har eksamen i morgen :cool:

 

Beklager, men kan ikke akkuratt svare på dette spørsmålet. Men, dette er ikke eksamen på Videregående Skole?

 

Hvorfor kan du ikke det? Jeg ber ikke om en ferdig oppgave, ikke engang en tekst jeg kan bruke i oppgaven. Bare en mal, og kanskje noe jeg kan lese på. For akkurat nå har jeg ikke annet enn nettutgaven av boken. Og, jo det er en vgs-eksamen. Oppsamling for de som f.eks var syke da denne ble holdt før sommeren.

Lenke til kommentar

Her er malen:

 

Mal for faglig artikkel i eksamenssammenheng:

 

Innledning:

– Kort om hva besvarelsen skal handle om. Avgrensing og konkretisering av

problemstillingen og eventuelle delproblemstillinger.

 

Hoveddel:

– Teori som belyser problemstillingen din

– Anvendelse av faktakunnskap, f.eks sekundære kilder og bearbeidet statistikk.

– Argumentasjon: Drøft problemstillingen ved hjelp av dine egne argumenter, ut fra teori

og faktakunnskap.

 

Konklusjon:

– Kort og presis oppsummering av de viktigste momentene i hoveddelen din. Kort svar på

den innledende problemstillingen.

 

Kildebruk og kildekritikk:

– Referanseliste og kildehenvisinger.

– Vurdering av kildeanvendelse.

 

HUSK: Bruk fagspråk!

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva som menes med å være med å påvirke goder og byrder i samfunnet. Er det snakk om f. eks. folk som ikke gidder å jobbe og heller lever på trygd, folk som ikke gidder å stemme i motsetning til folk som er aktivt med i debatter og samfunnslag, organisasjoner osv?

 

Det er vel helst det siste, tenker jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...