Gå til innhold

total reformatering av pc


Anbefalte innlegg

har hatt pcen på repaerasjon i 2 mnd nå, og når jeg skulle innom for å sjekke hvordan det gikk, sto de helt fast. pga at det koster så sykt mye å ha den der, og at de bare "tester" ting på den, tok jeg den med hjem

men han sa jeg hadde fått et skikkelig fælt virus på den, og at den blant annet hadde "smittet" 2 andre pcer på kontoret.

 

Det jeg da lurer på er hvordan jeg får reformatert pcen HELT, og da mener jeg å slette absolutt alle filer og alt som er på pcen. Jeg har en oppgradrings version av w7 som kommer snart i posten (hvis den funker etter reform), og har tenkt å instalere den etterpå...

 

så er det noen som kan forklare (eller gi meg en link) stegvis hvordan jeg reformaterer pcen??

Endret av -silenz-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg kan se er det snakk om en Win7 oppgradering. Da må du bruke XP eller Vista platen du har fra før og boute på den og innstallere først før du kan starte på win7.

 

Men sant som WheelMan sier: "Alt gjøres under innstallasjon, og er veldig godt forklart."

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Putt inn Vista platen

Velg å formatere alle partisjoner, å legg inn vista på en partisjon

Deretter oppgraderer du til Win7.

 

Viruset skal nokk være borte da :)

 

Husk å legge inn nødvendige drivere etterpå

 

Hørtes veldig tungvint ut. Det er jo lettere å bare bruke Windows 7 platen, formatere etc, så legge inn Windows 7 direkte.

Får han problemer med å aktivere, så kan han lese her:

 

http://samfunn.myhken.com/?p=939

Lenke til kommentar
har nå satt i cden, og startet pcen, men det skjer ingenting....

 

hvordan skal jeg få startet instalasjonen? :S

 

Du må enten velge dette i BIOS, at den skal starte opp fra cd/DVD rom før harddisk, eller så har noen hovedkort en boot meny som du kan komme inn i ved oppstart (ofte en Fxx knapp).

Lenke til kommentar
Partisjonsvirus vil jo fremdeles følge med etter formatering, viruset kan jo også fremdeles ligge i minnet!

 

Ikke hvis du starter Windows 7 installasjonen rett fra DVD platen under oppstart (boot), da er det ikke noe igjen i minnet.

Formaterer du da alle partisjonene også (hvis du har flere) og eventuelt alle diskene, så er du helt trygg.

Bakdelen er jo da at du mister alt av dokumenter, bilder, musikk etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...