Gå til innhold

Ny PC til under 6000,-


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger ny pc til studier da min bærbare ikke henger tilstrekkelig med lenger, og kommer til å gå for en stasjonær denne gangen.

 

Budsjett: 6000,- inkl "alt" (utenom OS).

 

Har behov for forholdsvis mye datakraft, da jeg kommer til å bruke den til programmeringsoppgaver, simulering og en god del tyngre utregninger i forbindelse med studiene. PCen skal ikke brukes til spilling, kun internett og div office programmer utenom det tidligre nevnte.

 

Jeg har sett litt rundt, og kommet frem til følgende forslag til oppsett:

 

Prosessor

AMD Phenom X4 955BE1250,-

 

Hovedkort

ASUS M4A785TD-V 690,-

 

Minne

Crucial BallistiX 1600MHz 4GB(2x2GB) 917,-

 

Harddisk

Seagate Barracuda 500GB SATA2 365,-

 

DVD

LG DVDRW 175,-

 

Skjerm

BenQ 22" LCD 1148,-

 

Kabinett

Arctic Cooling Silentium T3 m/ 550W PSU 711,-

 

(evt

Antec Three Hundred 455,- + en PSU til ca 500,-

eller

Antec Sonata 3 m/ 500W PSU 931,-)

 

Totalt: 5284,- (Med arctic cooling kabinettet)

Må vel regne med ca 500 for et greit tastatur og mus, så da ender jeg opp på ~5800kr.

 

Windows 7 får jeg gjennom NTNU.

 

Som dere ser har jeg ikke satt opp noe skjermkort, da jeg håper hovedkortets innebygde kan holde en stund fremover. Planlegger på sikt å sette inn et greit skjermkort og en harddisk til, men dette får vente en liten stund!

 

Håper på innspill på oppsettet!

 

Edit: Lagt til Arctic Cooling Silentium.

Endret av Akula
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for link, men når jeg satt det oppsettet opp til tilsvarende spesifikasjoner som mitt forslag, havnet jeg på ca 800 mer. Har ikke mer enn 6000,- jeg kan bruke, så da er det ikke så aktuelt!

 

Noen som har innspill på oppsettet mitt, eller har forslag til et annet oppsett som passer mitt behov?

Lenke til kommentar

Et veldig interesant kabinett det der. Leste en test av det nå, og det var tilnærmet lydløst! Har du erfaring med det selv?

 

Tror det seiler opp som den heteste kandidaten på kabinettsiden, da det er billigere, lager mindre lyd og har større PSU enn antec sine. Men designet kunne vært bedre.. Ikke at det har så mye å si da pcen skal "gjemmes" under pulten uansett!

Lenke til kommentar

Må nok droppe skjermkortet i første omgang, og klare meg med det interne på hovedkortet pga penger. En oppgradering på skjermkortfronten må nok ventes med en liten stund.

 

Med forslaget til scarxxx havner jeg på ~5500,- uten skjermkort. Forslaget hans har større skjerm, men det meste annet ligger litt høyere i pris enn hos amentio (som havner på 5284,- med arctic cooling kabinettet).

 

Hvordan er kabinettet i det oppsettet? Prøvde å finne en test av det, men fant ingen..

 

Sånn som det er nå er det kabinettet jeg er mest usikker på. Arctic cooling ligger best ann, men kom gjerne med andre forslag! Pga budsjettet er grensen min på 1000,- inkl PSU.

Lenke til kommentar

Arctic Cooling kabinettet er bra, har bygd rundt 8-10 rigger i det kabinettet , er noen år siden. Det er relativt trangt men helt greit, og ja det er tilnærmet lydløst. Det er ikke plass til lange skjermkort ala radeon 58xx.

 

Strømforsyningen er meget bra, bygd av seasonic, men med arctic cooling sin kjøleløsning.

 

Litt trangt som sagt, og strømforsyninga og de installerte viftene er nesten lydløse, demper også hdd støy brukbart, og ser faktisk bedre ut i virkeligheten.

Lenke til kommentar

Høres bra ut!

Det med skjermkortplassen er ikke noe problem, siden jeg ikke kommer til å kjøpe noe skjermkort til spilling til denne pcen. Så da går jeg nok for det kabinettet.

 

Er det andre innspill er det bare å komme med de, bestillingen går ikke inn før jeg for lønn den 8.!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...