Gå til innhold

benkpress sprette på brystkassa?


zulo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er riktig at du skal ha svai i ryggen, og presse med beina. Regelen er noe slikt som at du skal ha plass til en arm under ryggen. Det er også viktig at rumpa er nedi benken.

 

Du skal ikke sprette i brystkassa. Du skal akkurat komme borti.

 

Enda en ting: Ikke dytt med nakken. Prøv å løfte hodet så vidt over benken neste gang. Hvis det blir vanskeligere, bruker du nakken. Gå ned i vekt, og fortsett uten hodet nedi benken. (vel, det er lov å ha det nedi, men du skal IKKE legge vekten på nakken)

 

http://stronglifts.com/how-to-bench-press-...ulder-injuries/

Endret av gommle
Lenke til kommentar
Det ble ikke godkjent, nei. Det er jo nesten liggende dips/incline bench.

 

Hvordan vet du at det ikke blei godkjent ? var du der ? 4 punkter som skal touche....armer på stang, skuldre på benk, rompe på benk og bein i gulvet....han har alt inntakt her. Er sånn mange styrkeløftere løfter. Bruk youtube litt så ser du hva jeg mener. Bruker de samme prinsippene selv, men ikke så ekstremt som dette selvfølgelig.

 

For å lære dere riktig teknikk sjekk ut

videoen og les litt på denne sida !
Lenke til kommentar

Jeg husker ikke hvor jeg fant bildet og kommentarene til det, virker som om det har forsvunnet fra internettene.

 

Jeg er ingen powerlifting-dommer, men jeg kan ikke se at rumpen er nedi benken, og hvis en nybegynner prøver på noe slikt som dette uten å ha øvd i lang tid, kommer nok ikke ryggen til å ha det bra.

Lenke til kommentar

Man spretter jo ikke akkuratt på kassa, man har på en benk-skjorte som hjelper deg opp igjen.

 

 

Merk at :

Trening for konkurranse, der stangen må være på kassa noe som utelukker dette for oss med lange armer

&

Trening for å øke muskelmassen /bli sterkere er to forskjellige ting.

 

Skal man ikke konkurrere så gjelder helt andre prinsipper for hvor stangen skal stoppe.

Lenke til kommentar

60-100 er jo relativt.

Normen er eksplosivt opp, dvs vanlig fart/fort du får den opp så senker du sakte ca 2 sek.

 

 

økt muskelmasse ....ikke for å få store muskler...hm

det er det kcal som bestemmer og om du har progresjon i programmet ditt.

Du behøver ikke være redd for å få for store muskler.

Det er ikke sånn det skjer.

Lenke til kommentar

Ok, skjønner jo at musklene må bli større for at du skal bli sterkere, men jeg vil ikke bli sånn megamann :p men man blir vel ikke det uten kunstig hjelp heldigvis så..

 

Har hatt bra progresjon, gikk veldig fort fra jeg tok 90kg første gangen på max til jeg tok 110kg max. Det skjedde dog samtidig/rett etter at jeg endra kosten fordi jeg fant ut at jeg var allergisk og ble veldig trøtt av allergien.

Lenke til kommentar

Det er ikke progresjon i selve maksløft ol. det er i programmet.

For eks din 5RM er 80kg

 

Da vil uke 4 for eks se slik ut

 

74 76 78 80 82

 

 

Første uka vil se for eks slik ut

60 62 64 66 68

 

Finnes mange måter å gjøre det på for eks

myo-reps

Uke 1: 50% 20-25 reps

Uke 2: 55% 20-25 reps

Uke 3: 60% 15-20 reps

Uke 4: 65% 15-20 reps

Uke 5: 70% 12-15 reps

Uke 6: 75% 10-12 reps

 

Eller 5x5

Uke 1:

1 x 5 reps: 5RM minus 10-15kg (avhengig av øvelse)

5 x 5 reps: 5RM minus 15-25kg (avhengig av øvelse)

Uke 2:

1 x 5 reps: 5RM minus 5-10kg

5 x 5 reps: 5RM minus 10-20kg

Uke 3:

1 x 5 reps: 5RM pluss 0-5kg

5 x 5 reps: 5RM minus 0-10kg

Uke 4:

1 x 5 reps: 5RM pluss 5-10kg

5 x 5 reps: 5RM pluss 5kg til minus 5kg

 

 

Du bruker for eks 5 eller 10Rep Maks vekter og kutter for eks 25% , har en deloading/hvileuke for å bryte ned bindevevet og starter der og øker vektene pr trening/uke.

Dette må alle program ha med eller så vil det ha liten effekt da bindevevet vil ta all belastning om man for eks trener på 5-10RM-vekter hele tiden og øker når man blir sterkere.

 

(Merk at eksemplene er for masse, ikke rent styrkeprogram)

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...