Gå til innhold

Utløsekravet på f.eks C-Automat 16A?


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Når jeg ser på montørhåndboka s.131 så ser jeg at fra 5,5 ganger merkestrøm

til 10 ganger ganger merkestrøm , f.eks hvis jeg måler

ik2max i lengste kurse og får 170 A på instrumente, å ganger det med

0.8*.095 = 170*0.8*.095 = ik2min 129,2 A vil den da løse ut ? vil det si

at det er momentant utløsning av vernet ? siden 16 A * I5 = 16*10 =160 A løser ut

momentant .. hvis vi ser på s.131 så ser jeg at fra 80 A til 160 A så løser den ut

uansett.. Er det godkjent eller ?må det være over 160 A får å få godkjent ?

Endret av Sultana007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det enkelt så må du ha en større kortslutningsytelse på enden av kabelstrekket en det automaten trenger for å løse ut momentant.

Men i ditt tilfelle løser du problemet med å gå ned til B karrakteristikk eller øke tverrsnittet på kabelen.

Alt avhengig av hva som er mest hensiktsmessig.

 

Var faktisk borti samme problemstillingen før helga der et uthus lengst borte på kabelstrekket hadde målt IK min på hele 170A.

Her var løsningen å sette en 10A C automat i det uthuset.

Lenke til kommentar
Var faktisk borti samme problemstillingen før helga der et uthus lengst borte på kabelstrekket hadde målt IK min på hele 170A.

Her var løsningen å sette en 10A C automat i det uthuset.

Hva gjør man hvis kabelen mellom huset og uthuset blir utsatt for en kortsluttning?.

 

Også, må jeg bare være litt "elektro noob" her. Hvordan måler man kortsluttningsstrøm?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Var faktisk borti samme problemstillingen før helga der et uthus lengst borte på kabelstrekket hadde målt IK min på hele 170A.

Her var løsningen å sette en 10A C automat i det uthuset.

 

Kan man ikke kjøre en 16A C automat på det da, eller er det regler for at man skal ha litt "å gå på" ? Momentant utløsing ville jo blitt 160A med en 16A C sikring.

 

Hva gjør man hvis kabelen mellom huset og uthuset blir utsatt for en kortsluttning?.

 

Også, må jeg bare være litt "elektro noob" her. Hvordan måler man kortsluttningsstrøm?.

 

Kan måle kortsluttningsstrømmer med f.eks denne.

Lenke til kommentar

Nå målte jeg IK min på siste kontakten i uthuset så kortslutningsytelsen forran 10A sikringen er høyere.

Dessuten blir kortslutningsytelsen høyere jo nærmere sikrinsskapet kortslutningen skjer.

 

Når det kommer til måling av kortslutningsytelse så benytter jeg installasjonstester til dette, den måler linjeimpedansen i kretsen og beregner kortslutningsytelse ut fra dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...