Gå til innhold

Nybegynner i aksjehandel


Luigi85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp deg en nybegynnerbok, som f.eks. "Aksjekjøp og daytraiding" eller "Aksjeskolen", som en begynnelse. Etter dette kan du se på andre mer spesialiserte bøker. Det finnes òg en god del nettressurser, men mye av dette må tas med et stort lastebillass salt. De fleste "guruer" på nettet, skal selge deg en eller annen supermetode med garantert 3-sifret avkastning.

 

 

Alle aksjeanbefalinger er bare meninger. Noen er bedre enn andre, men de er allikevel meninger. Stol kun på deg selv. :)

Endret av Scooby snacks
Lenke til kommentar

takk skal du ha :) , ja det virker som om det meste jeg finner på nett er slik , så det er sikkert ikke dumt å se seg litt om i bøker. Men har allereder lest litt om daytrading , men det var en litt for komplisert bok om man ikke kjenner til basic-uttrykk osv. Man plukker selvfølgelig opp en ting eller to , men ...

Lenke til kommentar

www.netfonds.no og www.nordnet.no har introduksjonstilbud hvor du bare betaler en minstepris på 9 kroner per handel i 3 måneder, noe som er godt egnet for å "leke" med mindre beløp. Minstepris på f.eks. 69, som ble nevnt her, betyr at man må handle for ganske store beløp for at ikke kurtasjen skal utgjøre en veldig stor prosentandel av handelen, noe som igjen betyr at du må ha mye større gevinst for å gå i pluss.

 

Ellers er det lurt å følge litt med i nyhetsbildet, slik som på www.hegnar.no, www.grunder.no, www.dn.no, www.na24.no osv, men ikke ta alt for god fisk. Anvend litt skjønn. Ting har ofte allerede skjedd før det havner i media.

 

Ekspertene mener det er stor sansynlighet for at markedet skal fortsette å stige en god stund fremover nå, noe som betyr at markedet er ganske tilgivende for folk som ønsker å lære aksjehandel. Når det meste stiger er det vanskeligere å rote seg borti ting som går ned.

 

Noen konkrete tips jeg har er:

Du bør diversifisere porteføljen din litt. Ikke nødvendigvis noe avansert system, men prøv i alle fall å spre deg utover en 4-5-6 selskaper, helst ikke for mange i samme bransje. Dette reduserer risikoen dramatisk, uten å redusere forventet avkastning.

 

Ikke gå inn i selskaper som akkurat har steget eller sunket veldig mye samme dag uten annen grunn enn stigningen eller fallet, dette er lotteri hvis du ikke er erfaren og vet hva du går inn i.

 

Ha planlagt på forhånd hvilke kriterier som skal utløse salg av aksjene du kjøper. (Faller x%, stiger y%, så og så lang tid osv) Da slipper du å bli "revet med".

 

Ligg unna selskaper hvor det skjer veldig få handler i løpet av en dag. Har ikke noen konkrete tall her, men se på f.eks. Funcom for å se hva jeg mener. Disse aksjene kan være vanskelige å bli kvitt, og de svinger fryktelig mye pga. spread mellom tilbud og etterspørsel. En person alene vil påvirke kursen på disse selskapene, og da er det alltid motsatt retning av det du vil.

 

Ligg unna alt av opsjoner, warrants og ting som ikke er aksjer hvis du ikke vet hva du driver med.

 

Hvis aksjene du eier stuper så er det gjerne lurere å selge dem og putte pengene i noe som er på vei opp enn å vente på at det du eier skal snu og gå opp igjen. Man må av og til tåle noen tap. Hvis du skal til øverste etasje i et hus og befinner deg i en heis som er på vei nedover, så er det bedre å gå av og komme seg inn i en heis som er på vei opp enn å kjøre hele veien ned i kjelleren.

Lenke til kommentar
Du bør diversifisere porteføljen din litt. Ikke nødvendigvis noe avansert system, men prøv i alle fall å spre deg utover en 4-5-6 selskaper, helst ikke for mange i samme bransje. Dette reduserer risikoen dramatisk, uten å redusere forventet avkastning.

Tja... Det avhenger jo av forventet avkastning. ;)

Porteføljens forventete avkastning være mindre enn forventingen til enkeltaksjer.

Men fullt og helt et råd å følge, da forventet risiko (som regel) vil bli redusert med mer enn relativt til fallet i forventet avkastning. :)

 

@TS: sjekk ut Modern Portfolio Theory @ wiki for mer info om hagfors anbefaling!

Lenke til kommentar
Tja... Det avhenger jo av forventet avkastning. ;)

Porteføljens forventete avkastning være mindre enn forventingen til enkeltaksjer.

Men fullt og helt et råd å følge, da forventet risiko (som regel) vil bli redusert med mer enn relativt til fallet i forventet avkastning. :)

 

Prøvde bare å få frem hovedpoenget uten å måtte tilby et helt kurs i finansteori. :)

Lenke til kommentar
Ikke for å kuppe tråden, men er det ærlig talt så mye mer å hente i akjsespekulasjon enn å bare ha pengene i et godt fond?

Forsåvidt et godt spørsmål. Jeg sitter med både langsiktig sparing i fond, og aksjer hvor jeg prøver å gå ut og inn av de rette aksjene på rett tidspunkt. Jeg sliter med å klare å slå fondene mine med aksjespekulasjonen min.

 

Jeg har enkelte svært gode fortjenester i mine aksjer, men har også gått på noen smeller. Men jeg er nok litt av en amatør som gjør klokest i å overlate slikt til fondsforvalterne mine. Jeg har litt av sparepengene i aksjer mest fordi det er litt mer spennende enn fond.

 

De som skal slå gode aksjefond skal være mer enn gjennomsnittlig smarte i markedet, og i tillegg bruke mye tid på å velge rette aksjer. Jeg har også en jobb å passe på, og har ikke tid til å drive med daytrading.

Lenke til kommentar

jada , men det meste kan læres og trenes . Jeg har lest at det viktigste er å få erfaring fra blant annet markedet. Jeg er så heldig der at jeg har en jobb hvor jeg har 3 uker på og 3 uker fri , så jeg har jo god tid når jeg er hjemme til å følge med på aksjer, selv om jeg enda ikke har startet. Jeg har tenkt å lese mer for å sette meg mer inn i hva det går ut på , så hvis noen har noen bøker de vil anbefale om for eksempel noen som har gjort suksess i aksjemarkedet så må de si fra :) helst i norge :)

Lenke til kommentar
jada , men det meste kan læres og trenes . Jeg har lest at det viktigste er å få erfaring fra blant annet markedet. Jeg er så heldig der at jeg har en jobb hvor jeg har 3 uker på og 3 uker fri , så jeg har jo god tid når jeg er hjemme til å følge med på aksjer, selv om jeg enda ikke har startet. Jeg har tenkt å lese mer for å sette meg mer inn i hva det går ut på , så hvis noen har noen bøker de vil anbefale om for eksempel noen som har gjort suksess i aksjemarkedet så må de si fra :) helst i norge :)

 

Det langt mellom de som tjener gode penger på daytrading. Å lære det rent tekniske sidene ved aksjehandel er ikke så komplisert, det handler mer om å ha kunnskap og gut feeling for de industriene du tenker å involvere deg i.

 

Det kan sikkert være morsomt og prøv deg gjerne frem med mindre beløp, men dersom du har mye penger å investere ville jeg heller gjort mer langsiktige investeringer i fond og styrt unna enkeltaksjer.

Lenke til kommentar

Jeg ville først lest boka A Random Walk Down Wall Street for å få et perspektiv på aksjehandel og investeringer. Her får du lest om de første markedsboblene (Tulipanhandel i Nederland) til dotcom-kræsjen. Det er og et kapittel om behavioural finance som tar for seg typiske feilsteg en investor tar.

 

Selv gikk jeg i den klassiske tabben å kjøpe vanlige fond med høye kjøps- og adm. gebyrer når jeg heller skulle kjøpt indeksfond. Det har jeg fått rettet på nå. Har planer om å starte med enkeltaksjer med tiden..

Lenke til kommentar
Ikke for å kuppe tråden, men er det ærlig talt så mye mer å hente i akjsespekulasjon enn å bare ha pengene i et godt fond?

Nei, privatpersoner taper som regel ifht markedet – og jo mindre man handler, jo bedre går det.

 

Nå har jo fonds til dels ganske store prosentvise gebyrer som gjør at man som hobby-trader har en del å gå på for å klare å slå dem.

Dette varierer sterkt mellom fond, passivt forvaltede fond har ofte gebyrer som er langt lavere enn privatpersoner kan få tilgang på fra noen andre.

 

Se vedlagt pdf for litt mer info om begge punkter.

Privathandel.pdf

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen som vet hvor mye man skal skatte av avkastningen man får , og hvordan det gjøres ?

Også om der er noen plass man kan gjøre det på en enklere måte hvis man feks skal kjøpe og selge aksjer ofte ? Feks om det går ann å skatte på den totale avkastningen man får av flere aksjer eller lignende ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...