Gå til innhold

Trenger råd til plassering av arvepenger.


Hoppsy

Anbefalte innlegg

Noen som har synspunkter på plassering her? Jeg er så grønn og alene om beslutninger, men her er caset:

 

Har 1,2 mill NOK på konto

Leilighet i Sverige med 700' SEK i lån til personalrente (betaler 1300,- pr måned på hele summen nå, med amortering på 700.. Dette vil jo sikkert øke noe i vår)

1/2 leilighet i Norge takst 900' som vil vil beholde ett år eller to

200' i studielån, men bandt til 5,2 % rente.

30' i fond; LF tillväxt, DNB renewable og Lännebo Sverige fond.

Bor og jobber i Sverige, så avdrag på studielån svir i lønningsposen.

 

Noen kloke ideer?

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn jeg forstår spør du om hvilke lån du skal betale ned? Eller spør du om pengeplassering generelt?

Angående lån bør man betale ned lån med høyest rente først.

Hvis jeg har misforstått og du tenker på pengeplassering generelt må du si litt om risiko, da dette er veldig vesentlig.

Lenke til kommentar

Hmm.. ja, jeg var nok litt uspesifikk beklager. Rett og slett fordi jeg ikke har sittet i denne situasjonen. Lurer vel i grunnen på begge:)

 

Renter: studielånet er jo absolutt det med høyest rente, (jeg bandt på 5,2 bindingstiden går ut til våren)), ettersom jeg har personalavtale på de svenske lånene. Selv med ventet renteoppgang tror jeg ikke denne vil krype over 4,9 %

Jeg lurer på OM man skal betale av lån, risiko synes jeg er vanskelig å vurdere, men tenker kanskje en noe høyere risiko på en del av summen, samtidig som jeg vil tenkte langsiktig og ha en trygghet når jeg skal kjøpe hus om noen år.

 

Ettersom jeg bor og jobber/skatter til Sverige er jeg usikker på hvor mye jeg får ut av en BSU

 

Funderer på å flytte noe til Sverige, ettersom kursen er sjeldent god. Har ett treårsperpektiv på Sverigeopphold.

Lenke til kommentar

Du kan som nevnt enten betale ned lånene med høyest rente først, eller du kan betale ned flest mulig av dem slik at de totalt månedlige avdragene dine blir så lave som mulig.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg gjort følgende:

 

- Betal ned leiligheten i Sverige siden det er det primære bostedet ditt.

 

- Betal ned studielån

 

Av de resterende 300k ville jeg beholdt en viss sum som likvid reservekapital og eventuelt investert resten.

 

Behold lånet i Norge inntill videre siden det høres ut som om du kanskje kommer til å selge allikevel i løpet av 2 år. Eventuelt betal ned noen hundre tusen på det også.

 

Pengene du sparer i avdrag på svensk lån og studielån kan du i stedet bruke til sparing / investering fremover.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar!!

 

Så la meg se om jeg forstår dere rett:

 

Det er bedre å betale ned de svenske som jeg betaler 1400,- SEK på 700.000

enn det norske som er 2000 SEK pr måned på 200.000?

 

Kan innfri det svenske lånet nå når kursen er så gunstig tenkte jeg kanskje? Det vil jo utgøre ca. 615.000 NOK

 

Også investere da.. I hva? Fonder?

Lenke til kommentar
Tusen takk for gode svar!!

 

Så la meg se om jeg forstår dere rett:

 

Det er bedre å betale ned de svenske som jeg betaler 1400,- SEK på 700.000

enn det norske som er 2000 SEK pr måned på 200.000?

 

Kan innfri det svenske lånet nå når kursen er så gunstig tenkte jeg kanskje? Det vil jo utgøre ca. 615.000 NOK

 

Også investere da.. I hva? Fonder?

 

2000 sek i måneden på 200.000? er det studielånet du snakker om her? Jeg vil anbefale deg å kvitte deg med studielånet. Når det gjelder boliglånet ville jeg ha betalt ned den boligen du har tenkt å bo i fremover, altså den svenske.

 

Når det gjelder investering så vil jeg i utgangspunktet foreslå fond, men det avhenger litt av hva som er hensikten med pengene. Vil anbefale at du setter noe til side som reservekapital, f.eks. nok til å dekke alle utgifter i 6 - 12 mnd.

Lenke til kommentar
Tusen takk for gode svar!!

 

Så la meg se om jeg forstår dere rett:

 

Det er bedre å betale ned de svenske som jeg betaler 1400,- SEK på 700.000

enn det norske som er 2000 SEK pr måned på 200.000?

 

Kan innfri det svenske lånet nå når kursen er så gunstig tenkte jeg kanskje? Det vil jo utgøre ca. 615.000 NOK

 

Også investere da.. I hva? Fonder?

 

2000 sek i måneden på 200.000? er det studielånet du snakker om her? Jeg vil anbefale deg å kvitte deg med studielånet. Når det gjelder boliglånet ville jeg ha betalt ned den boligen du har tenkt å bo i fremover, altså den svenske.

 

Når det gjelder investering så vil jeg i utgangspunktet foreslå fond, men det avhenger litt av hva som er hensikten med pengene. Vil anbefale at du setter noe til side som reservekapital, f.eks. nok til å dekke alle utgifter i 6 - 12 mnd.

 

Mmm, det er studielånet jeg betaler 2000 SEK på hver måned. Var litt uheldig med binding i samband med barnefødsel, og selvsagt en laber kurs.

Tenker å beholde leilighet i sverige i 1,5- 2,5 år, etter det blir det flytting til Norge. Jeg var så usikker på om det var smart å betale det svenske lånet ettersom jeg har så god rente på det og ikke blir boende i all fremtid, men leser jeg deg rett er jo det smart.

 

Hensikten med pengene som blir over er fremtidig huskjøp i Norge. Også gjerne en hest, dette er jo en fantastisk investering..

 

Skal absolutt sette til side en god buffer, dette savner jeg (og sparer til- har 15.000 nå, men det kjennes for lite iallefall når man har barn)

Lenke til kommentar
2000 sek i måneden på 200.000? er det studielånet du snakker om her? Jeg vil anbefale deg å kvitte deg med studielånet.

Husk at du må betale overkurs om du skal kvitte deg med et lån hvor du har fastrente. Dermed vil det ikke være relevant å sammenligne renten på et fastrentelån med renten på et lån med flytende rente for å finne ut hvilket som er dyrest. Studielånet kan være det billigste lånet ditt.

Lenke til kommentar
<br />
2000 sek i måneden på 200.000? er det studielånet du snakker om her? Jeg vil anbefale deg å kvitte deg med studielånet.
<br />Husk at du må betale overkurs om du skal kvitte deg med et lån hvor du har fastrente. Dermed vil det ikke være relevant å sammenligne renten på et fastrentelån med renten på et lån med flytende rente for å finne ut hvilket som er dyrest. Studielånet kan være det billigste lånet ditt.<br />
<br /><br /><br />

 

Uansett hvor billige lån er så tjener man ikke penger på å ha dem. Ofte kan det være gunstig å kvitte seg med de minste lånene først uavhengig av rente og dermed frigjøre mer midler per måned til å redusere de større lånene. Dette er selvsagt forutsatt at man har et mål om å bli gjeldsfri fortest mulig.

 

Hoppsy: Jeg misforstod denne bosituasjonen din ettersom jeg trodde du hadde tenkt å bli værende i sverige. Men forstår jeg deg riktig så har du planer om å selge begge leilighetene og kjøpe hus i Norge om noen år.

 

Det jeg ville gjort hadde jeg vært deg er å betale ned studiegjelden, betale ned svensk leilighet og selge norsk leilighet.

 

Da er du 100% gjeldfri, og det er ganske digg. Er sikkert mange gjeldsslaver som kommer til å være uenig med meg og fortelle deg hvor smart det er å låne penger, men IMHO er det mye bedre å investere eller spare pengene du hadde brukt på avdrag i stedet.

Lenke til kommentar
<br />
2000 sek i måneden på 200.000? er det studielånet du snakker om her? Jeg vil anbefale deg å kvitte deg med studielånet.
<br />Husk at du må betale overkurs om du skal kvitte deg med et lån hvor du har fastrente. Dermed vil det ikke være relevant å sammenligne renten på et fastrentelån med renten på et lån med flytende rente for å finne ut hvilket som er dyrest. Studielånet kan være det billigste lånet ditt.<br />
<br /><br /><br />

 

Uansett hvor billige lån er så tjener man ikke penger på å ha dem. Ofte kan det være gunstig å kvitte seg med de minste lånene først uavhengig av rente og dermed frigjøre mer midler per måned til å redusere de større lånene. Dette er selvsagt forutsatt at man har et mål om å bli gjeldsfri fortest mulig.

 

Hoppsy: Jeg misforstod denne bosituasjonen din ettersom jeg trodde du hadde tenkt å bli værende i sverige. Men forstår jeg deg riktig så har du planer om å selge begge leilighetene og kjøpe hus i Norge om noen år.

 

Det jeg ville gjort hadde jeg vært deg er å betale ned studiegjelden, betale ned svensk leilighet og selge norsk leilighet.

 

Da er du 100% gjeldfri, og det er ganske digg. Er sikkert mange gjeldsslaver som kommer til å være uenig med meg og fortelle deg hvor smart det er å låne penger, men IMHO er det mye bedre å investere eller spare pengene du hadde brukt på avdrag i stedet.

 

Takker og bukker. Jeg skal definivt betale av alle lån. Tenker at OM noe skulle oppstå noen gang burde det jo går an å få et mindre lån med sikkerhet i allerede nedbetalt eiendom. Selv om renten er lav, skal den jo faktisk betales. Lett å glemme når man leser for mye på økonimiforum rundt omkring:)

Lenke til kommentar
Er studielånet i Lånekassen i Norge?

 

Hvis det er det og bindingstiden går ut til våren bør det ha lavest prioritet da du vil få en flytende rente rundt 2,5% på det når det skjer.

 

Hvorfor det? Dette er et lån han kan kvitte seg med 100% og dermed slippe de 2000 i månedlige avdrag, noe som vil gi mer spillerom til å betale ned andre lån / investere / spare.

 

Det at et lån har lav rente er ingen grunn til å beholde det. Det er ofte bedre å betale ned de minste lånene først, slik at du kvitter deg med flest mulig månedlige avdrag så raskt som mulig.

Lenke til kommentar
Det at et lån har lav rente er ingen grunn til å beholde det. Det er ofte bedre å betale ned de minste lånene først, slik at du kvitter deg med flest mulig månedlige avdrag så raskt som mulig.

Gitt at man skal sitte igjen med noen lån bør man jo beholde de med lavest effektiv rente, om vi da antar at likviditeten er ok – og det er den jo i høyeste grad her. Alt annet like er det bedre å beholde studielånet med 2.5% effektiv rente om du kan kvitte deg med en tilsvarende forpliktelse på et annet lån som har 4% effektiv rente. Igjen, her må en jo se på cash flow-effekter for å se om det er praktiske hindringer for en slik løsning. Husk at det eneste som teller er at en unngår konkurs og maksimerer nåverdien. ;)

 

Noen vurderinger det kan være verdt å ta med:

–du har kortsiktig perspektiv på opphold i Sverige, men ønsker å øke eksponering mot det norske boligmarkedet på litt sikt. Å selge leiligheten i Norge vil utsette deg for en stor risiko med tanke på fremtidige prissvingninger i det norske boligmarkedet.

-du skal kjøpe bolig i Norge om ~3 år, et perspektiv som er litt for kort til at det etter mitt syn er lurt å plassere stor andel i risikable aktiva

-husk at transaksjonskostnadene ved kjøp og salg av eiendom er betydelige. Når det er snakk om så kort tidsrom som her blir det spesielt markant, dvs. ikke gjør noen unødvendige krumspring.

 

I praksis vil det som avgjør om du kommer heldig ut være utviklingen av de norske og svenske boligmarkedene. Om prisene faller og du skal kjøpe enebolig i Norge verdt mer enn de to leilighetene til sammen, kommer du netto positivt ut – stiger prisene taper du i en tilsvarende situasjon. Om du selger den norske leiligheten, det norske boligmarkedet stiger og det svenske faller har du tapt maksimalt. Osv. Med andre ord: det er ikke godt å si noe om hva som lønner seg.

 

Husk også å regne på skatteeffekten av nedbetaling.

Lenke til kommentar
Det at et lån har lav rente er ingen grunn til å beholde det. Det er ofte bedre å betale ned de minste lånene først, slik at du kvitter deg med flest mulig månedlige avdrag så raskt som mulig.

Gitt at man skal sitte igjen med noen lån bør man jo beholde de med lavest effektiv rente, om vi da antar at likviditeten er ok – og det er den jo i høyeste grad her. Alt annet like er det bedre å beholde studielånet med 2.5% effektiv rente om du kan kvitte deg med en tilsvarende forpliktelse på et annet lån som har 4% effektiv rente. Igjen, her må en jo se på cash flow-effekter for å se om det er praktiske hindringer for en slik løsning. Husk at det eneste som teller er at en unngår konkurs og maksimerer nåverdien. ;)

 

Noen vurderinger det kan være verdt å ta med:

–du har kortsiktig perspektiv på opphold i Sverige, men ønsker å øke eksponering mot det norske boligmarkedet på litt sikt. Å selge leiligheten i Norge vil utsette deg for en stor risiko med tanke på fremtidige prissvingninger i det norske boligmarkedet.

-du skal kjøpe bolig i Norge om ~3 år, et perspektiv som er litt for kort til at det etter mitt syn er lurt å plassere stor andel i risikable aktiva

-husk at transaksjonskostnadene ved kjøp og salg av eiendom er betydelige. Når det er snakk om så kort tidsrom som her blir det spesielt markant, dvs. ikke gjør noen unødvendige krumspring.

 

I praksis vil det som avgjør om du kommer heldig ut være utviklingen av de norske og svenske boligmarkedene. Om prisene faller og du skal kjøpe enebolig i Norge verdt mer enn de to leilighetene til sammen, kommer du netto positivt ut – stiger prisene taper du i en tilsvarende situasjon. Om du selger den norske leiligheten, det norske boligmarkedet stiger og det svenske faller har du tapt maksimalt. Osv. Med andre ord: det er ikke godt å si noe om hva som lønner seg.

 

Husk også å regne på skatteeffekten av nedbetaling.

 

Dette var jo verdifullt. Jeg beklager å måtte si at jeg er fullstendig økonomisk inkompent, på tross av 3 års BI studier.. En stund siden man tenkte i disse baner!

 

Leligheten/rekkehus i Norge beholder vi en stund ettersom den er nedbetalt, vi benytter det mye og vi er to som deler på utgifter (ca. 2200 pr mnd). Ser ingen grunn til forhaste oss der.

 

Det jeg derimot er veldig usikker på nå er om jeg faktisk skal betale den svenske, for så å selge den igjen om et par år. Jeg har som nevnt en veldig god rente ettersom jeg er ansatt i banken, denne vil ikke stige mer enn 0,5% over reporenten (tror dette heter styrerenten i Norge?) har til dags dato ikke betalt mer enn 3,5 % rente på det lånet iallefall. Kursen er jo smått fantastisk nå, så kan løse lånene med 600' NOK. Men tviler altså veldig. Er jo helt alright når man leverer selvangivelsen som du nevner. "husk at transaksjonskostnadene ved kjøp og salg av eiendom er betydelige. Når det er snakk om så kort tidsrom som her blir det spesielt markant, dvs. ikke gjør noen unødvendige krumspring." Vil det å betale ned den svenske være et krumspring?

Lenke til kommentar

Det siste først: nei, transaksjonskostnadene ved å betale ned på det svenske lånet er ubetydelige – om noe går dette bare på sparte termingebyrer, kostnader ved valutatransaksjoner og lignende. Uansett peanuts. De transaksjonskostnadene jeg tenkte på var meglergebyrer, tinglysning osv. i forbindelse med lite gjennomtenkte kjøp og salg. Dette høres det ut som om du uansett kommer til å holde til et minimum, og med ditt tidsperspektiv er det veldig fornuftig.

 

Jeg vil ikke uttale meg særlig bastant uten å ha noe mer innsyn i både hva eiendommene er verdt og dine økonomiske utsikter ellers, men det virker som en fornuftig plan å betale ned begge lån og plassere resten tilnærmet risikofritt.

 

Da vil du om ca. tre år kunne selge både norsk og svensk leilighet, og plassere hele salgsbeløpet (etter gebyrer) pluss litt over 300' som egenkapital inn i norsk bolig. Det store gjenværende usikkerhetsmomentet her er totaleksponering for boligmarkedet. Er totalverdien av de to leilighetene i dag omtrent på linje med verdien av eneboligen du ser for deg (med dagens priser for alle tre) ligger du veldig godt an.

 

På den annen side: hvis du har en ålreit inntekt og utsikter til at det skal fortsette, en god del år igjen i jobb og ingen andre enorme utgifter i horisonten (hytte?) kan dette kanskje være anledningen til å kjøpe drømmebilen, spare en betydelig andel for å reise et år etc. Det er verdt å tenke over også disse mindre «økonomiske» sidene – gode økonomer kan si hva som er lønnsomt gitt dine preferanser, men preferansene bestemmer du selv! :)

 

Edit: ser at jeg ikke egentlig adresserte hovedspørsmålet ditt – om det er lønnsomt å betale ned lånet på den svenske leiligheten. Valutautviklingen er håpløs å spå, så den velger jeg rett og slett å se bort fra (ikke helt urimelig – husk at svingningen vil reflekteres både i beløpet du overfører til Sverige nå og salgssummen du overfører tilbake til Norge). Selv om lånet ditt er relativt billig er det med dagens skatteregler ikke lønnsomt å ta opp et boliglån og sette beløpet på konto – som i praksis er det du gjør om du velger å ikke betale det ned. Hvis du uansett ikke kommer til å trenge cash før du har solgt leiligheten er det heller ingen stor risiko for at dette hindrer økonomisk frihet, slik det kunne gjort dersom du hadde basert fremtidig konsum på å låne opp på samme bolig.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Hei, du burde snakke med en økonomisk rådgiver som vet hva han snakker om. Det er utrolig mye feil, og eller dårlig infromasjon du får her. Når det er snakk om så store beløp er det dårlig og komme med synsing som flere gjør her.

 

"Uansett hvor billige lån er så tjener man ikke penger på å ha dem. Ofte kan det være gunstig å kvitte seg med de minste lånene først uavhengig av rente og dermed frigjøre mer midler per måned til å redusere de større lånene. Dette er selvsagt forutsatt at man har et mål om å bli gjeldsfri fortest mulig."

 

Dette er feil. I visse perioder er lån gratis/eller du tjener på de.

Studielån har generelt ekstremt gode rentebetingelser, så det er noe av det siste jeg ville betalt. Det er snakk om ett norskt studielån fra lånekassen?

Kvitte seg med de minste lånene først uavhenige av eff.rente er jo helt på gjorde.

 

At du betaler 2000 i måneden på 200000 i studielån høres helt vilt ut. Er du sikker på at dette stemmer? Dvs at du betaler 2000*12=24000= 12% rente. Her må det da være snakk om at du betaler noe i avdrag?

 

Det som er interresant er hva den effektive renten på de forskjellige lånene er. At du har bundet renten til studielånet er irrelevant. Siden du uansett måtte betalt ut rentebeløpet hvis du skulle kvittet deg med det lånet.

 

Hva er du ute etter er også viktig. Vil du bare trygge pengene dine, selv om de kansje mister verdi. Hva er du villig til å risikere?

Endret av ad.pro.pl.
Lenke til kommentar
At du betaler 2000 i måneden på 200000 i studielån høres helt vilt ut. Er du sikker på at dette stemmer? Dvs at du betaler 2000*12=24000= 12% rente. Her må det da være snakk om at du betaler noe i avdrag?

Dette er selvsagt inkludert avdrag, og da høres summen ganske riktig ut.

 

Lån kan være gratis (eller lønnsomt) om enten skatteregler eller alternativinvesteringer tillater en slik løsning – her er det åpenbart ikke tilfelle. Det relevante alternativet til nedbetaling av lån er å sette det på en konto – det skal mye til for å få innskuddsrente over lånerente!

 

Ellers ville jeg utvist en sunn skepsis overfor både økonomiske rådgivere (som ofte har perverterte incentiver), innlegg i denne tråden og andre ekspertuttalelser. Ta med råd som virker gode og fornuftige og regn på det selv for å se at det stemmer.

Lenke til kommentar
Hei, du burde snakke med en økonomisk rådgiver som vet hva han snakker om. Det er utrolig mye feil, og elller dårlig infromasjon du får her. Når det er snakk om så store beløp er det dårlig og komme med synsing som flere gjør her.

 

"Uansett hvor billige lån er så tjener man ikke penger på å ha dem. Ofte kan det være gunstig å kvitte seg med de minste lånene først uavhengig av rente og dermed frigjøre mer midler per måned til å redusere de større lånene. Dette er selvsagt forutsatt at man har et mål om å bli gjeldsfri fortest mulig."

 

Dette er feil. I visse perioder er lån gratis/eller du tjener på de.

Studielån har generelt ekstremt gode rentebetingelser, så det er noe av det siste jeg ville betalt. Det er snakk om ett norskt studielån fra lånekassen?

 

At du betaler 2000 i måneden på 200000 i studielån høres helt vilt ut. Er du sikker på at dette stemmer? Dvs at du betaler 2000*12=24000= 12% rente. Her må det da være snakk om at du betaler noe i avdrag?

 

Det som er interresant er hva den effektive renten på de forskjellige lånene er. At du har bundet renten til studielånet er irrelevant. Siden du uansett måtte betalt ut rentebeløpet hvis du skulle kvittet deg med det lånet.

 

Hva er du ute etter er også viktig. Vil du bare trygge pengene dine, selv om de kansje mister verdi. Hva er du villig til å risikere?

 

Altså jeg betaler 2000SEK pr måned på det norske studielånet ettersom jeg var så dum og bandt renten på typ 5,2 eller 5,4, husker ikke helt. Med den kursen som er nå gjør dette et reelt innhopp i månedsbudsjettet, ettersom jeg bare jobber 30% og går hjemme med barn. Utbetalt 10000SEK pr måned så blir de 2000SEK kronene store... Er det noen amortering der, er den isåfall liten.

 

Vet ikke helt hva som er viktig og hva jeg skal risikere. Sitter egentlig bare her med en masse arv og problemer, ville heller hatt Mamma. Noe frustret.

MEN; at pengene skal være lette å kommet til når et eventuelt huskjøp skjer i Norge er viktig. Ser jo helst at de ikke kyrmper med årene, men vil nok ikke kjøre alt for høy risikio heller. Hva kan må for en rente på 1 mill i banken? Måndesparer 1000 kr i risk5funds, så får utløp for spenningen der.

 

Vi kommer til å selge leiligheten i sverige med overskudd, lånene er på 700' sek (inkluderer en ny V70 i dette lånene også) og om vi gjør det innen 2 år er jeg litt redd det blir mye håndtering. Og takst er 1 mill.

For det lånet betjener vi jo lett for 1400,- pr måned sånn renten er nå, i fjor betalte jeg 4900 et par måneder, og kommer vi dit igjen er ikke det noe problem heller.

 

Hvor finner man en god økonomisk rådgiver?

Lenke til kommentar
Hei, du burde snakke med en økonomisk rådgiver som vet hva han snakker om. Det er utrolig mye feil, og elller dårlig infromasjon du får her. Når det er snakk om så store beløp er det dårlig og komme med synsing som flere gjør her.

 

"Uansett hvor billige lån er så tjener man ikke penger på å ha dem. Ofte kan det være gunstig å kvitte seg med de minste lånene først uavhengig av rente og dermed frigjøre mer midler per måned til å redusere de større lånene. Dette er selvsagt forutsatt at man har et mål om å bli gjeldsfri fortest mulig."

 

Dette er feil. I visse perioder er lån gratis/eller du tjener på de.

Studielån har generelt ekstremt gode rentebetingelser, så det er noe av det siste jeg ville betalt. Det er snakk om ett norskt studielån fra lånekassen?

 

At du betaler 2000 i måneden på 200000 i studielån høres helt vilt ut. Er du sikker på at dette stemmer? Dvs at du betaler 2000*12=24000= 12% rente. Her må det da være snakk om at du betaler noe i avdrag?

 

Det som er interresant er hva den effektive renten på de forskjellige lånene er. At du har bundet renten til studielånet er irrelevant. Siden du uansett måtte betalt ut rentebeløpet hvis du skulle kvittet deg med det lånet.

 

Hva er du ute etter er også viktig. Vil du bare trygge pengene dine, selv om de kansje mister verdi. Hva er du villig til å risikere?

 

Altså jeg betaler 2000SEK pr måned på det norske studielånet ettersom jeg var så dum og bandt renten på typ 5,2 eller 5,4, husker ikke helt. Med den kursen som er nå gjør dette et reelt innhopp i månedsbudsjettet, ettersom jeg bare jobber 30% og går hjemme med barn. Utbetalt 10000SEK pr måned så blir de 2000SEK kronene store... Er det noen amortering der, er den isåfall liten.

 

Vet ikke helt hva som er viktig og hva jeg skal risikere. Sitter egentlig bare her med en masse arv og problemer, ville heller hatt Mamma. Noe frustret.

MEN; at pengene skal være lette å kommet til når et eventuelt huskjøp skjer i Norge er viktig. Ser jo helst at de ikke kyrmper med årene, men vil nok ikke kjøre alt for høy risikio heller. Hva kan må for en rente på 1 mill i banken? Måndesparer 1000 kr i risk5funds, så får utløp for spenningen der.

 

Vi kommer til å selge leiligheten i sverige med overskudd, lånene er på 700' sek (inkluderer en ny V70 i dette lånene også) og om vi gjør det innen 2 år er jeg litt redd det blir mye håndtering. Og takst er 1 mill.

For det lånet betjener vi jo lett for 1400,- pr måned sånn renten er nå, i fjor betalte jeg 4900 et par måneder, og kommer vi dit igjen er ikke det noe problem heller.

 

Hvor finner man en god økonomisk rådgiver?

 

5.2% på 200000NOK = ca870NOK i måneden. Enten betaler du ca1100 i avdrag, eller så er det noe feil:P

 

 

 

En god og uselvisk rådgiver er vanskelig å finne. De fleste rådgivere kommer bare med ett drøss produkter fra deres egen bank som du burde investere i, fordi det tjener de mest på. Dette er ikke nødvendigvis det bestë.

 

Fond sparing generelt er ikke og anbefale. Siden fond i snitt ikke slår børsen, og du må betale årsgebyr på fond. Det er en grunn til at ingen av de virkelig rike setter pengen sine i fond. Og siden det bare er snakk om ca 2-3år.

 

Flaks for deg har du et luksus problem! Det tryggeste er nok å betale ned boliglånet og kanskje studielånet. La resten stå i banken. Ikke invester de i noe, siden det er snakk om en så kort tidsperiode. Har du lvirkelig lyst til å satse, kan du jo sette alt på børs eller ta deg en tur til Las Vegas. Vil du satse litt kjøper du enda en bolig og leier den ut.

 

Med det urolige markedet vi har nå, hadde jeg nok gått for det tryggeste. Du kan nok ikke tjene så mye på det, men du risikere ikke å tape så mye heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...