Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

sliter med og sovne


essoen

Anbefalte innlegg

dei siste dagene har jeg slete med og få sove skikkelig. har rett og slett problemer med og sovne inn uansett hvor trøtt jeg er. Kan legge meg ned i senga og være så stupende trøtt men sover ikke. fårrgårs natt låg jeg i 2 timer uten og få sove. Har vært slik ett par dager nå og no begynner jeg og merke at jeg er sliten!

noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme problemet selv. Mitt råd er å legge fra seg telefoner, bærbare maskiner og annen elektronikk og feks. lese et blad eller en bok. Det pleier å hjelpe. Alternativt trekk litt luft og gjør noe kjedelig, men ikke anstrengende. Husk også å unngå og spise rett før man legger seg, samt å ikke å drikke kaffe og cola på kveldstid (grunnet koffein).

 

Hvis man har mye å bearbeide og tenke på kan også søvnen utebli. Det er ikke farlig, men slitsomt om man skal noe dagen etter.

Lenke til kommentar

2 timer i senga uten å få sove? Pfft. Jeg har ikke sovet på 36 timer nå. Har vært ute å sykla i regnet, trent, spist greit osv. Får det bare ikke til. Lå fra 01 til 10 i senga i natt uten å få sove (ble etterhvert bærbare/xbox med i senga). Var helt utvilt da. Er fortsatt ikke trøtt, utrolig nok.

 

edit: 36 timer. Ikke 46. Kanskje jeg begynner å bli trøtt allikevel :)

Endret av niko_90
Lenke til kommentar
2 timer i senga uten å få sove? Pfft. Jeg har ikke sovet på 46 timer nå. Har vært ute å sykla i regnet, trent, spist greit osv. Får det bare ikke til. Lå fra 01 til 10 i senga i natt uten å få sove (ble etterhvert bærbare/xbox med i senga). Var helt utvilt da. Er fortsatt ikke trøtt, utrolig nok.

 

oysann :O

Lenke til kommentar
dei siste dagene har jeg slete med og få sove skikkelig. har rett og slett problemer med og sovne inn uansett hvor trøtt jeg er. Kan legge meg ned i senga og være så stupende trøtt men sover ikke. fårrgårs natt låg jeg i 2 timer uten og få sove. Har vært slik ett par dager nå og no begynner jeg og merke at jeg er sliten!

noen som vet hva det kan være?

 

 

Stresser du mye for tiden eller er det noe som plager deg? Man får ofte litt problemer med å sove om det er noe man ligger å bekymrer seg for...

Lenke til kommentar

Det kan kanskje det. Husker på denne tiden i fjor da jeg var preget av kjærlighetssorg, og da sov jeg fryktelig lite, husker jeg.

 

Har hatt det samme problemet som deg i det siste. Kan føle meg ganske trøtt, men klarer ikke å sovne før 2-3 tiden. Det går utover mye, og jeg lurer rett og slett på om det kan ha noe med at jeg blir overtrøtt å gjøre. Vet ikke om det samme gjelder for deg, tho.

 

Jeg MÅ ihvertfall ligge i en bestemt posisjon for å sovne fort, ellers kan det ta laaang tid før jeg sovner. Oppdaget dette for mange år siden, da jeg var preget av søvnmangel en stund. Men nå virker det som at det er smått tilbake. Prøv å lufte godt på soverommet før du legger deg, og slapp helt av, så du ikke tenker. Du kan også prøve å lese litt.

Lenke til kommentar
Det kan kanskje det. Husker på denne tiden i fjor da jeg var preget av kjærlighetssorg, og da sov jeg fryktelig lite, husker jeg.

 

Har hatt det samme problemet som deg i det siste. Kan føle meg ganske trøtt, men klarer ikke å sovne før 2-3 tiden. Det går utover mye, og jeg lurer rett og slett på om det kan ha noe med at jeg blir overtrøtt å gjøre. Vet ikke om det samme gjelder for deg, tho.

 

Jeg MÅ ihvertfall ligge i en bestemt posisjon for å sovne fort, ellers kan det ta laaang tid før jeg sovner. Oppdaget dette for mange år siden, da jeg var preget av søvnmangel en stund. Men nå virker det som at det er smått tilbake. Prøv å lufte godt på soverommet før du legger deg, og slapp helt av, så du ikke tenker. Du kan også prøve å lese litt.

 

Jeg har også dette der med at når jeg skal prøve go sovne da er det kun 1 eneste stilling jeg føler fungerer. Er rart med det.

Men huff når er jeg FORFERDELIG trøtt så får vel prøve og legge meg :p

Lenke til kommentar
Husk også å unngå og spise rett før man legger seg, [...]

Hvorfor det? Etter hva jeg har forstått, strømmer blod til magen fra resten av kroppen når magesekken bearbeider store mengder mat. Noe som gjør at blodtilførselen til blant annet hjernen blir svekket, og deretter gjør at man blir sliten og trøtt.

 

Det er vel ikke uten grunn at det er så lett å duppe av etter å ha spist et stort måltid?

Endret av 793
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...