Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lys på hovedkortet men ingen ting skjer? ødelagt cpu?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Har ett mediacenter som stort sett står på og det blir en del varme i det, men har sørget for å ha tilstrekkelig med kyling, mini ninja bla på q6600.

 

Men i dag slo den seg av, satt rett ved sidna maskinen og det hørtes ut som det var en "kontrollert" avsluttning. Ikke fullstendig strøm kutt. Men den vil ikke slå seg på. Hovedkort har ett grønt lys som lyser når PSU har hovedbryter på. Og psu starter når jeg "jumpstarter" den med binders. Har prøvd med en og to ram brikker i forskjellige sloter, og tatt ut skjermkort. Begynner å frykte det er cpu som har tatt kveld, men synes jo det er litt rart. Når jeg trykker på power knappen går bare viftene rundt en halv gang før power lys slukker og alt er dødt igjen.

 

Så mitt egentlig spørsmål og håp, kan det være hovedkort selv om det lyser grønt??

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det q6600 du har klokket opp, hvis ja, var temp ok på den under load, og har du prøvd å gjøre psu helt strømløs i noen minutter?

 

Hvis det er oc av q6600 som har feilet, så skal normalt bios justere den ned, men prøv en clear cmos!

 

Hvilken psu, hk og ram har du, og har du prøvd å starte uten ram?

 

Edit: Jeg går ut i fra det er P5K-VM du har.

 

533475.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Et hovedkort skal starte og begynne å pipe om cpu er helt ødelagt, om det er noe galt med cpu vil du merke det i form av ustabiliteter. Dette er i hvert fall i de fleste tilfeller.

 

Det du beskriver kan minne veldig om kortslutning. Sjekk spesielt usb-porter, se om en av dem er knekt, eller kortsluttet, dra ut alle usb-enheter. Og så resett bios.

Lenke til kommentar

Eg ville koblet fra hdd, odd, lydkort osv. Alt som ikke er nødvendig for å starte maskinen.

I tillegg ville eg ha koblet fra skjermkort (dersom dette ikke er integrert i hk) og startet maskinen. Dette for å sjekke etter pipekoder.

 

deretter ville eg ha tatt ut cmos batteri og resatt hk for så og prøve power on på nytt.

Dersom dette ikke går kan det være verdt forsøket å ta ut cpu og installere denne på nytt i hk.

 

Viss ingenting av dette virker er nok hk eller cpu ferdig.

Lenke til kommentar

Ja ble litt smartere nå. Skal teste uten noe som helst unødvendig straks.

 

Edit: det gikk raskt, var bare hdd som sto i brennern som sto i, ikke no forskjell. grønt lys på hovedkort, men en bare en halv runde på viftene og blaff på power lys. Så nja.. Jeg husker ikke om jeg hadde cpu overklokket, og at det var litt koblete av og til, så kan ha vært litt ustabilitet med overklokkinga i det siste. Har aldri kjørt den på mer enn 2,93 sånn til vanlig.

 

Har hatt ute cpu i kveld og gjort rent i kabinettet, var litt mer støv enn jeg trodde der, kan jo ha blitt varmt der. Men tror liksom helst det er hovedkort, selv om det lyser, betyr vel bare at det går strøm igjennom. Skal få testet cpuen etter eller annet sted.

 

Va med vrm på hovedkort, kan de være følsom, er det de som går som oftest på hovedkort?

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Beklager slurvete skriving.

 

Jeg har prøvd clear cmos, ingen forskjell. BIOS skjønner selv om det er feil med overklokking så burde ikke ha noe å si. Men det er værtfall testet.

 

Da jeg skulle koble fra "alt" var det bare cdrom og hdd som sto i. Altså lite å koble fra.

VRM er voltage regulator module som har med strøm styring å gjøre, fins i forskjellige kvaliteter, brukes på hovedkort og skjermkort som jeg vet. Vet ikke om det er de som ofte går,men det er viktig at den ikke blir for varm.

 

Pcen står nå på infocare. en kompis skulle gjøre noen sjekke litt i ledige tider på den, men jeg regner med det er hovedkort. CPUer er sjeldent de dør sier de.

 

Vet aldri da. Noen erfaringer??

Lenke til kommentar

VRM moduler dør veldig veldig sjeldent, da er det nesten mer sannsynlig at cpu har dødd, og det skjer så godt som aldri det heller. HK derimot er et stort brett som blir belastet med litt av hvert, både slag og støt og støv, og dør betydelig oftere. Minne har også en tendens til å feile, uten at jeg vet hvorfor det skal være så utsatt. Kanskje pga ofte dårlig kjøling rundt dem.

Lenke til kommentar

Nei tviler på det er minnet. Testet med hver enkelt i forskjellige slotter og uten minne. Får vel sånn smått begynne å sjekke etter hovedkort. Må ha matx og tenker g43 vil være ett ok valg. Ikke så dyrt og med ICH10 kontroller, tenker på SSD i snar framtid og raid, drømmer værtfall litt om en intel x25 eller to.

Lenke til kommentar

Var på julebord med kompisen min på infocare. Han hadde tatt ut hovedkort og slått på systemet uten kabinett. Så kunne kanskje vært noe støv eller skit som laga kortsluttning eller lignende. Skal testes litt mer på mandag, men virker jo lovende.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Ser du har fåptt mange råd allerede - vil bare legge til at dersom det var CPU som er død så ville du fått error beeps fra hovedkortet ved oppstart - ikke automatisk avslutting.

 

Jeg ville annbefalt at du fjerner alt som ikke datamaskinen MÅ ha får å starte, tar en CMOS clear og så prøver det. Etter det, kanskje se om du kan få testet med en annen PSU om du har en tilgjengelig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ser du har fåptt mange råd allerede - vil bare legge til at dersom det var CPU som er død så ville du fått error beeps fra hovedkortet ved oppstart - ikke automatisk avslutting.

 

Jeg ville annbefalt at du fjerner alt som ikke datamaskinen MÅ ha får å starte, tar en CMOS clear og så prøver det. Etter det, kanskje se om du kan få testet med en annen PSU om du har en tilgjengelig.

 

-Stigma

 

Man trenger ikke nødvendigvis å få feilkoder fra hovedkortet når cpu feiler. Man kan også oppleve at maskinen går på, vifter starter og at det slår seg av igjen etter 1-5 sekunder. Dette skjedde med meg en gang, så eg vet at man nødvendigvis IKKE får pip koder fra hovedkort. Eg måtte remontere cpu for å få liv i systemet igjen!

 

Dette hjelper ikke ts noe særlig, men eg skriver det for at andre kanskje kan bruke det som en mulig løsning på plutselig shutdown etter man starter systemet.

Lenke til kommentar

Vel da har jeg fått tilbake maskinen. Som skrevet fikk de maskinen på på verkstedet når de tok ut hovedkortet. Jeg tok maskinen hjem og koblet alt sammen, den startet og gikk inn i windows. Men i det jeg skulle bytte skjermoppløsning slo den seg bare av igjen og samme problemet. Det er samme problem når jeg nå prøver å slå den på. Viftene går en halv gang, og ett blaff i power lyset. Skal la den stå litt nå før jeg slår den på, men bestiller nok nytt hovedkort i dag.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Nja kan jo være, men det startet jo i kabinettet og var jo inne i windows. Skal uansett prøve å ta det ut og slå det på derfra. Skulle få låne et hovedkort og cpu (amd), så jeg vet det at det ikke er psu, kan det fremdeles være psu? (PSU er 430 watt fra antec Q6600 og 8800GT)

Lenke til kommentar

Vel nå slo pcen seg på igjen, etter å ha stått ett døgn i ro. Har ikke i skjermkort men skulle vel ikke ha stort å si, bruker onboard. Spørs hvor lenge den holder seg på. Hva kan dette tyde på?

 

Edit :Den slo seg av like etter den var kommet inn i windows, og slår seg ikke på igjen bare blaff i powerlyset. Vil tro den slår seg på om ett døgn og varer ett par minutter.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...