Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

spontan reaksjoner, kjemi


Anbefalte innlegg

Men når vi tilsettter en teskje sitronsyre og en teskje natriumhydrogenkarbonat i et plastbeger og deretter tilsetter vann, om prosessen er endoterm eller eksoterm?

Også lurte jeg på om hvis du varme opp litt hornsalt i en teskje med gassbrenneren, om det er en eksoterm eller endotermreaksjon.

Det siste spørsmålet mitt er at i forsøket så spør de at jeg skal vurdere ut fra ordligningen:

faste hydrokarboner + oksygengass --> karbondioksid + vanndamp om delta S er mye/lite positiv/negativ. Men det står ikke noe om den molare bindingsentalpien, dermed kan jeg ikke regne ut om det er lite eller mye, og hva regnes som lite eller mye?

 

Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men når vi tilsettter en teskje sitronsyre og en teskje natriumhydrogenkarbonat i et plastbeger og deretter tilsetter vann, om prosessen er endoterm eller eksoterm?

Også lurte jeg på om hvis du varme opp litt hornsalt i en teskje med gassbrenneren, om det er en eksoterm eller endotermreaksjon.

Det siste spørsmålet mitt er at i forsøket så spør de at jeg skal vurdere ut fra ordligningen:

faste hydrokarboner + oksygengass --> karbondioksid + vanndamp om delta S er mye/lite positiv/negativ. Men det står ikke noe om den molare bindingsentalpien, dermed kan jeg ikke regne ut om det er lite eller mye, og hva regnes som lite eller mye?

 

Tusen takk for hjelpen :)

1 Kjenn på begeret, ble det kaldt eller varmt, der har du svaret ditt.

2 Du bruker en gassbrenner for at reaksjonen skal skje og du lurer på om den er eksoterm eller endoterm? Den er naturligvis endoterm, den trekker til seg varmen fra gassbrenneren for at reaksjonen skal skje.

3 Du vet at Sgass >> Svæske > Sfast og utifra den kan du gjøre en vurdering.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...