Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler ved eierskifte av bedrift

cronic

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jobber på bensinstasjon i tillegg til utdanning, og lurer på ett par spørsmål.

Bedriften har nettopp gått gjennom ett eierskifte, og jeg lurte på hva reglene rundt dette er .

Er tidligere eier pliktig å formelt si oss opp, for at vi deretter må signere ny kontrakt med ny arbeidsgiver ? I henhold til arbeidsmiljøloven kan de ikke si oss opp, men må ikke dette skje for at vi kan signere ny kontrakt med ny eier ? Jeg har lite lyst å jobbe her mer, og har funnet meg ny jobb. Ønsker derfor å slutte så fort som mulig, og lurer derfor på om vi egentlig står uten kontrakt inntil vi har signert med de nye eierene ?

Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du står ikke "uten kontrakt" i eierskiftet. Etter arbeidsmiljøloven kapittel 16 (mer spesifikt § 16-2) overføres arbeidstakernes rettigheter og plikter til ny arbeidsgiver uten videre.

Eierskiftet er ikke i seg selv grunnlag for oppsigelse (fra arbeidsgiver), jf arbeidsmiljøloven § 16-4. Arbeidsavtalen kan allikevel opphøre hvis eierskiftet medfører vesentlige endringer i arbeidsvilkår, arbeidsoppgaver, stilling -- og disse endringene er negative for arbeidstaker.

Arbeidstaker kan reservere seg mot å bli overført til ny arbeidsgiver etter § 16-3. Dette må underrettes om innen 14 dager (vanlig frist, kan være lenger) etter at fullstendig informasjon om eierskiftet er mottatt. Den som utøver reservasjonsretten sin blir øyeblikkelig løst fra arbeidskontrakten -- det gjelder ingen oppsigelsesfrist, ingen rett til å kreve forhandlinger, og ingen rett til å bli i stillingen mens det foreligger en tvist.

Slik jeg ser det må du enten reservere deg mot eierskiftet, eller si opp din stilling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...