Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dukket opp fukt/antydning til mugg i leilighet


Error Lars

Anbefalte innlegg

Oppdaget i går at det det har begynt å trenge vann gjennom grunnmuren i sokkelleligheten jeg leier. 

 

Er misfarging på malingen og rett å slett vått. Fuktig å vått mellom skumplasten å betongen.

 

Er bare her jeg har funnet fukt, kommer inn pga grunnfjellet som heller mot grunnmuren.

 

Her er noen bilder:

 

Soppvann070.jpg

 

Soppvann074.jpg

 

Soppvann075.jpg

 

Soppvann076.jpg

 

Soppvann082.jpg

 

Sa fra til huseier i dag og viste det til han. Mente at dette ikke var så farlig siden det var åpent å ikke inni veggen el. I tillegg til at det ville tørke opp så fort regnsesongen ga seg og vinteren overtok. Han skulle få fikset det til våren ved å mure opp en trapp med mer for å drenere unna vannet. 

 

Er klar over at dette ikke er et ekstremtilfelle, men er ikke så fryktelig begeistret for å bo i samme rommet som dette her. Sengen står 40cm unna dette hjørnet. Hva burde jeg gjøre? Og hva kan jeg gjøre? Bare komme meg ut så fort så mulig og betale mindre leie pga mangel (Sto ikke noe i kontrakten at grunnmuren er til tider lekk)

 

Eller sørge for at han fikser det? Og begynne å krangle å mase, få tak i fagfolk som kan undersøke osv.

Endret av Error Lars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å oppholde seg over lenger tid i rom med sopp/soppsporer/mugg ER helsefarlig. Vanlige reaksjoner er slapphet, trøtthet, hodepine, nedsatt immunforsvar(= oftere syk), regelmessige luftveisinfeksjoner, nedsatt konsentrasjonsevne og i ekstreme tilfelle kan det bli værre og bli kronisk(astma for eks).

 

Det er derfor ikke akseptabelt at huseier venter til våren med å foreta seg noe som helst.

 

Prioritet 1 er å få fagfolk sin vurdering og deretter handle deretter. Ikke vask området før du har fått en faglig vurdering, og vurder om du kan sove i et annet rom inntil fakta kommer på bordet. Deretter kan du vurdere om det er nødvendig å flytte(permanent eller midlertidig), om huseier kan løse problemet mens du bor der og evnt om du bør/kan kreve nedsatt husleie inntil problemet er løst.

 

Men først, få fagfolk på banen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...