Gå til innhold

Er denne forsterkeren kraftig nok for høyttalerne(Cerwin vega)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er forsterkeren for liten, så vil du mest sannsynlig få pløsete ullen bass, som har vanskelig for å følge resten av lydbildet. Du vil også risikere å overbelaste forsterkeren når du spiller høyt, noe som kan føre til clipping og sprengte høyttalere. Du burde minimum ha en god 2x80W (RMS 8ohm, 20Hz-20kHz) forsterker for å få noe særlig ut av så store høyttalere. Hvis du er ute etter mye bass med en liten (svak) forsterker, bør du nok heller prøve å finne en høyttaler med aktiv bass (altså egen innebygget forsterker til bass elementene) eller skaffe en sub.

Lenke til kommentar

Liten forsterker - lite diskant igjen etter å ha skrudd for høyt opp.. Om forsterkeren klipper så sender den ut hvit støy som går nesten direkte gjennom delefilteret og rett i diskanten. Dette blir for mye belastning for de fleste diskanter og derfor brenner du svingspolen og du må kjøpe ny diskant..

 

En forsterker som er for liten vil ikke ha god nok kontroll på basselementet, og grunnen til at du vil få pløsete bass er ikke mangel på watt, men mangel på strømforsyning, som sørger for at elementet holder seg der det skal være.

Lenke til kommentar
Liten forsterker - lite diskant igjen etter å ha skrudd for høyt opp.. Om forsterkeren klipper så sender den ut hvit støy som går nesten direkte gjennom delefilteret og rett i diskanten. Dette blir for mye belastning for de fleste diskanter og derfor brenner du svingspolen og du må kjøpe ny diskant..

 

En forsterker som er for liten vil ikke ha god nok kontroll på basselementet, og grunnen til at du vil få pløsete bass er ikke mangel på watt, men mangel på strømforsyning, som sørger for at elementet holder seg der det skal være.

 

Vanligvis, og merk nettopp "vanligvis", er det et visst forhold mellom ut-effekt og størrelse på strømforsyninga. Så lenge vi ikke snakker om "tullewatt" eller "markedsføringswatt" som måles med 1% THD og ved kun 1kHz. Dette er typisk målestandard for "surroundwatt", altså det de typisk bruker når de oppgir effekt på surround receivere. En god stereo effektforsterker oppgitt til 2x200W i 8ohm, 20Hz-20kHz, 0.01% THD eller liknende, vil normalt sett ha en mye mer solid strømforsyning enn en typisk 7x120W (DIN). Dette er selvsagt ikke nødvendigvis alltid sånn, men du vil svært sjelden finne en kraftig dedikert effektforsterker som ikke har en rimelig god strømforsyning. I allefall så lenge vi snakker om relativt seriøst utstyr.

Lenke til kommentar
hmm, da må det bli ny forsterker og da!

Noen tips til bra forsterkere som ikke koster skjorta?

 

http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...ker_grafitt.htm

Denne har fått mye skryt rundt om kring på nett, og selvsagt spessielt av hifiklubben selv ;) Men i allefall leverer den ganske romselig med krefter. Du kan eventuelt kjøpe 2 og brokoble de, slik at du kjører en på hver høyttaler for mer krefter.

Lenke til kommentar
Liten forsterker - lite diskant igjen etter å ha skrudd for høyt opp.. Om forsterkeren klipper så sender den ut hvit støy som går nesten direkte gjennom delefilteret og rett i diskanten. Dette blir for mye belastning for de fleste diskanter og derfor brenner du svingspolen og du må kjøpe ny diskant..

 

En forsterker som er for liten vil ikke ha god nok kontroll på basselementet, og grunnen til at du vil få pløsete bass er ikke mangel på watt, men mangel på strømforsyning, som sørger for at elementet holder seg der det skal være.

 

Vanligvis, og merk nettopp "vanligvis", er det et visst forhold mellom ut-effekt og størrelse på strømforsyninga. Så lenge vi ikke snakker om "tullewatt" eller "markedsføringswatt" som måles med 1% THD og ved kun 1kHz. Dette er typisk målestandard for "surroundwatt", altså det de typisk bruker når de oppgir effekt på surround receivere. En god stereo effektforsterker oppgitt til 2x200W i 8ohm, 20Hz-20kHz, 0.01% THD eller liknende, vil normalt sett ha en mye mer solid strømforsyning enn en typisk 7x120W (DIN). Dette er selvsagt ikke nødvendigvis alltid sånn, men du vil svært sjelden finne en kraftig dedikert effektforsterker som ikke har en rimelig god strømforsyning. I allefall så lenge vi snakker om relativt seriøst utstyr.

 

Jeg kan watt ;)

Det er oftere en sammenheng mellom ut-effekt og strømforsyning på stereo-utstyr, det er riktig, så lenge produsentene holder seg til nevnte målemetode. Problemet kommer når produsenter, som Onkyo, måler i én kanal, i 6 ohm, med 1khz og 10 % forvrenging, på surroundutstyr. Om ikke en stereo-forsterker kjennes tung og god ut (grovt overforenklet, naturligvis), så er det enten for pinglete strømforsyning i den, eller så er det klasse D med en SMPS.

 

 

Den så veldig bra ut!

kanskje litt i dyreste laget, men NAD leverer jo veldig mye for pengene.

 

C275 er en flott forsterker som kanskje mangler det siste av oppløsning, ref siste lyd og bilde, men du skal bruke den på CV, ikke en high-end høyttaler. C275 kan forøvrig fint brukes på bedre høyttalere også, men merk at den låter bedre uten brokobling, om du tenker på det. Da skal du heller bi-ampe, om du vil ha enda mer krefter.

Lenke til kommentar

Til tore_v1,

 

Jeg det er helt klart som du sier, målemetodene som ofte brukes er svært missvisende. De sørger for å få høyest mulig resultater, på tross av at det er reinspikka løgn, nettopp fordi at det dessverre fortsatt er slik at "watt" er et bra salgstriks. Det blir litt som med PC'er og "MHz/GHz". Det er fortsatt mange som tror at den prosessoren som kjører på høyest klokkefrekvens nødvendigvis må være den beste. Men endel folk begynner å lære seg at det er mer enn bare MHz som gjelder, så kanskje det er håp for hi-fi bransjen også. Dessverre er jo forskjellen den at databransjen går inn for at folk ikke skal tro at MHz er alt, mens, skal vi kalle det billig-hifi bransjen, går inn for at folk SKAL fokusere på Watt.

Usj å fysj. Antakelig så er vel bare lydutstyr for komplisert for gud og hvermann, slik at de må finne en "måleenhet" for hvor "bra" ting er. Nei det skal neimen ikke være lett.

Lenke til kommentar
Liten forsterker - lite diskant igjen etter å ha skrudd for høyt opp.. Om forsterkeren klipper så sender den ut hvit støy som går nesten direkte gjennom delefilteret og rett i diskanten. Dette blir for mye belastning for de fleste diskanter og derfor brenner du svingspolen og du må kjøpe ny diskant..

 

En forsterker som er for liten vil ikke ha god nok kontroll på basselementet, og grunnen til at du vil få pløsete bass er ikke mangel på watt, men mangel på strømforsyning, som sørger for at elementet holder seg der det skal være.

 

Vanligvis, og merk nettopp "vanligvis", er det et visst forhold mellom ut-effekt og størrelse på strømforsyninga. Så lenge vi ikke snakker om "tullewatt" eller "markedsføringswatt" som måles med 1% THD og ved kun 1kHz. Dette er typisk målestandard for "surroundwatt", altså det de typisk bruker når de oppgir effekt på surround receivere. En god stereo effektforsterker oppgitt til 2x200W i 8ohm, 20Hz-20kHz, 0.01% THD eller liknende, vil normalt sett ha en mye mer solid strømforsyning enn en typisk 7x120W (DIN). Dette er selvsagt ikke nødvendigvis alltid sånn, men du vil svært sjelden finne en kraftig dedikert effektforsterker som ikke har en rimelig god strømforsyning. I allefall så lenge vi snakker om relativt seriøst utstyr.

 

Jeg kan watt ;)

Det er oftere en sammenheng mellom ut-effekt og strømforsyning på stereo-utstyr, det er riktig, så lenge produsentene holder seg til nevnte målemetode. Problemet kommer når produsenter, som Onkyo, måler i én kanal, i 6 ohm, med 1khz og 10 % forvrenging, på surroundutstyr. Om ikke en stereo-forsterker kjennes tung og god ut (grovt overforenklet, naturligvis), så er det enten for pinglete strømforsyning i den, eller så er det klasse D med en SMPS.

 

 

Den så veldig bra ut!

kanskje litt i dyreste laget, men NAD leverer jo veldig mye for pengene.

 

C275 er en flott forsterker som kanskje mangler det siste av oppløsning, ref siste lyd og bilde, men du skal bruke den på CV, ikke en high-end høyttaler. C275 kan forøvrig fint brukes på bedre høyttalere også, men merk at den låter bedre uten brokobling, om du tenker på det. Da skal du heller bi-ampe, om du vil ha enda mer krefter.

Hmm, henger ikke helt med. Vet hva brokobling er, men hva er "bi-ampe"?

Hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar

Bi-amping betyr at du bruker 2 separate forsterkere til å drive henholdsvis bass og diskant/mellomtone. Det krever at høyttaleren er utstyrt med dobbele terminaler. Da kobler du bort laskene som ligger mellom terminalene, og kobler en forsterker til low frequency terminalene, og en til high frequency terminalene. Det betyr at forsterkerne ikke heller trenger å være identiske. Det går f.eks. å kjøre diskant/mellomtone delen på surround receiver, og bass delen på en kraftigere effekt forsterker. Normalt brukes bi-amping til mer high-end bruk, og til Cervin Vega ville jeg vel tro at brokobling kan være like greit. Det er vel heller mer krefter og ikke mest mulig perfekt lyd man er ute etter med høyttalere fra den kanten :)

Lenke til kommentar
Bi-amping betyr at du bruker 2 separate forsterkere til å drive henholdsvis bass og diskant/mellomtone. Det krever at høyttaleren er utstyrt med dobbele terminaler. Da kobler du bort laskene som ligger mellom terminalene, og kobler en forsterker til low frequency terminalene, og en til high frequency terminalene. Det betyr at forsterkerne ikke heller trenger å være identiske. Det går f.eks. å kjøre diskant/mellomtone delen på surround receiver, og bass delen på en kraftigere effekt forsterker. Normalt brukes bi-amping til mer high-end bruk, og til Cervin Vega ville jeg vel tro at brokobling kan være like greit. Det er vel heller mer krefter og ikke mest mulig perfekt lyd man er ute etter med høyttalere fra den kanten :)

 

Joda, det er greit med krefter, men C275 låter ikke like bra i brokoblet modus, og du får tilsvarende mengde strøm tilgjengelig, ergo ser jeg ikke poenget med å gå for det dårligste alternativet når kostnaden for å få det til å låte bedre er begrenset av typen høyttalerkabel.. Ergo - bi-amping, ikke brokobling..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...