Gå til innhold

[Løst] Sord M5 Strømforsyning virker ikke (1984)


Anbefalte innlegg

Heisann folkens..

 

Aner ikke om dette er riktig tråd å poste dette i, men det var det nærmeste jeg fant her på diskusjon.no..

 

Jeg har Sord M5 maskin som jeg har hatt liggende på loftet hos mor i alle år, fant den fram, da jeg går igjennom masse snaskens og selger til samlere, men den ville ikke starte..

 

Jeg hører at det rasler litt inne i strømforsyningen, så jeg åpnet den opp, da jeg har meget lang erfaring med å åpne og reparere elektroniske artikler..

 

Ser at 2 eller 3 skruer har forårsaket kortslutning til PCB'et, som anvist på bilde, hvordan fikser jeg dette? Vet noen det? Jeg tviler sterkt på at det finnes noen som selger en slik strømforsyning.. Jeg har lite erfaring med strømforsyninger, men har hatt min fair share av "flyvende arm"-syndrom når jeg har jobbet med xboxer og kommet borte i psu'en uintensjonelt mens den hadde strøm.. Det var ikke noe godt, så vil helst unngå å oppleve dette igjen..

 

Noen tips?

 

Hvis dette er for mye for meg å ordne, er det noen her som kan fikse den? Jeg ser for meg å betale 2-300kr for jobben + deler, om det er noen her som mener at dem har ekspertisen til det.. Helst da også noen som synes det er interessant, og som heller vil tilfredstille sin nysgjerrighet framfor sin lommebok..

 

Her er noen bilder, jeg har en anelse om at det er en svart komponent som har gått, med 3 bein, tynn flat sak som stikker opp loddrett, hva heter dem igjen, resistor? Er ihvertfall under den jeg er 100% sikker på at det har skjedd en kortslutning.. det kan også forsåvidt ha skjedd like ved den store firkanta bronsje klumpen, men på PCB siden ved ledningene, da det også lå en skru løst der..

 

En PSU har da ikke så altfor mange komponenter når man snakker om slike gamle, så bør være mulig å fikse i min mening..

 

sdc10913a.jpg

 

sdc10908.jpg

 

sdc10909.jpg

 

 

 

 

 

sdc10910.jpg

 

sdc10911b.jpg

 

Jeg er ikke interessert i å investere mere enn 3-400kr totalt for å få denne fikset, da jeg skal selge maskinen alikevel, komplett, som angitt på bilde under: Tror den er verdt 3-4000kr, da den er meget sjelden å få tak på..

 

sdc10905s.jpg

 

 

På forhånd takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
kan du markere på bilde(ne) hvor kortslutningen er. Jeg kan ikke se noen.

 

Tror kortslutningen er i den store, røde og hvite klossen.. da jeg ikke kan måle noen strøm fra de polene med bryteren på.. Selv etter å ha fjernet skruene som forårsaket kortslutningen..

 

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

"den store, røde og hvite klossen" er en transformator.

Bruk et ohm-meter og mål om det er forbindelse mellom pinnene på stikkontakten når du slår på bryteren. Hvis ikke så er det brudd i primær.

 

Oh, glemte å svare på denne, denne tråden kan settes som (løst) ..

 

Løsning: Sett inn en cartridge før du prøver å trykke på "POWER ON"

 

lol..

 

Kjøpte jo en annen PSU også, før jeg fant ut av dette..

 

Men da var ihvertfall alt i orden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...