Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mitsubishi Galant på tre sylindre.....


Patri Ot

Anbefalte innlegg

Min 93 mod Galant nekter å gå på alle sylindre. Det er gnist, det er kompresjon, men pluggen er våt av bensin. Plugg er byttet, injektor er byttet. Bilen starter lett men går på tre sylindre. Får ingen feilmelding på dashbord. Kan hjernen som styrer motor alikevel være defekt. Kan andre styrebokser enn fra Mitsubishi passe her ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt pluggledninger, plugger og rengjør med unires som rublings sier! Min gikk på 5 og etter det gikk den på 6 :D Tips: Se etter rust på bærebruen bak. Rett med hjulene og festet til framre bærearm bak. Min var gjennomrustet der og det kan IKKE fikses. Livsfarlig å kjøre med også. derfor jeg fikk over til bmw:) Faen ikke noe farlig rust i det hele tatt :D

Lenke til kommentar

Har renset plugghull, plugger og tørket rent alt av pluggkabler. Men det er fortsatt uforandret. Før var jeg sikker på at bensin kom til sylinderen men tviler nå. Da skulle det ha luktet bensin av oljen men den ser fin ut. Normal oljemengde på motoren. Det gnister på pluggen. Startet bilen når det var mørkt og kunne ikke se noen gnist som gikk i "blokka". Hvordan kan jeg måle at det gis impuls til injektorene, ser ut til at to koblinger til injektorene er byttet før, kan det være et brudd her tro.. Men hvordan går jeg frem for å måle at det kommer impuls til injektorene ? Går det med et vanlig voltmeter ? Pluggkabler er bestillt. Skal skjekke rust ja.

Endret av Patri Ot
Lenke til kommentar

Etter litt fundering så prøvde jeg en testlampe (med dioder) for å se om det var en forskjell på sylinderen som fusket og de andre. Det viser seg at impulsene på fuskesylinderen har en jevn strøm (ca 48-50 volt) men på de andre tre har impulsene en mere variabel voltstyrke. Så jeg tror nok at det er styreboksen til innsprøytingssystemet som har feilen. Skroten neste.

Lenke til kommentar

Det er 5V-pulser (sansynligvis 5V, men det kan være noe annet f.eks 12V, men ikke noe høyere enn det) med variabel pulsbredde som går inn til injektorene. Du vil ikke klare å måle dem uten å bruke en frekvensteller (vil ikke se pulsbredde) eller et oscilloskop.

 

Det er vel ikke en GDI-motor i den bilen? (regner med det er et par år for tidlig for det..)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager pausen. Prøvde en litt rar nødløsning. Tok en injektorkabel og koblet til injektoren til sylinderen som ikke hang med og vips den gikk på sylinderen som var trøblete. Man skulle ha hatt osciloskop eller hva det var men men det har ikke alle. Mr. Effectiv Jeg tar styreboksen hvis den eksisterer ennå.

Endret av Patri Ot
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har skiftet hjerne og nå er alt ok. Etter en litt spesiell feilsøking med å måle hvordan strømimpulsene var til hver enkelt injektor var det en som avslørte seg selv. Saken er løst. Rust an mass jiiizes....jekkfester bak er spesielt utsatt, samme på Galant som kom etterpå. Faktisk værre, styr unna denne modellen. Kjempegod asfaltbil men har for kort fjæringsvei for at den skal bli god på litt middelmådige grusveier.

Endret av Patri Ot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...