Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikring og overskriding av km


Vixtruz

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er i den situasjonen at V40'n min er forsikret opp til 25000 km, og jeg har til og med 20. nov til det nye forsikringsåret begynner. Greia er at jeg har kjørt 24963 km :p

 

HVA skjer om jeg kommer utfor en ulykke og har overskredet med noen mil?

 

Og for å forsikre meg selv, den datoen forsikringen ble aktivert, er den første dagen i forsikringsåret mitt? Det er vel ikke noen forsikringsselskap som kjører kallenderår? (Ble aktivert 20. nov)

 

Om det hjelper, jeg bruker Volvia forsikring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke å anbefale. Du vil ikke havne i en ulykke og vite at noe ikke er i orden.. Hvis du oppgraderer til 30k nå som koster omtrendt ingenting, kan du sansynligvis redusere den mot slutten av neste år til 20k, noe du sansynligvis vil spare penger på.

 

Jeg tror ikke et forsikringsselskap vil klage på f.eks 500 over på 25k, men de har i forhold til avtalen mulighet for avkorte erstatning basert på at du ikke har gitt beskjed om at du overskrider kilometerstand.

 

En annen mulighet her er kanskje å gi beskjed til forsikringsselskapet at du havner 1000 eller 2000 f.eks over, og sjekke om de kan godta at det går på neste års "kvote". Da har du oppfyllt plikten din om å gi beskjed.

Lenke til kommentar

gxi har rett. Jeg fikk beskjed av både Gjensidige og If at dersom jeg oversteg km. stand mer enn det som var oppført i forsikringen, og havnet i ulykke ville de fakturere meg for de resterende km. Du er derfor ikke dødsdømt dersom du overstiger det, men bedre å være for sikker enn ikke sikker, så ring og hør.

Lenke til kommentar

Hvis man blir tildelt ansvar for en skade, så vil man normalt måtte dekke en andel av utgiftene forholdsmessig, ut i fra hvor mye for mye man har kjørt.

 

Feks. Kjørt 30 000 km og betalt for 25 000 km: Forsikringsselskapet betaler 5/6 og bileier 1/6.

Kjørt 26 000 km og betalt for 25 000 km: Forsikringsselskapet betaler 25/26 og bileier 1/26.

 

Som trådstarter sikkert forstår, så er det minimal økonomisk risiko ved å overskride kjørelengden med noen få kilometer. Så min anbefaling er å kjøre forsiktig fram til 20. november, og derfra starte med nesten blanke ark igjen.

Lenke til kommentar

Står følgande i mine vilkår:

4.3.2 Overskredet årlig kjørelengde:

Når årlig kjørelengde er angitt i forsikringsbeviset, plikter forsikringstaker straks å underrette selskapet dersom den avtalte kjørelengden overskrides. Viser det seg ved inntruffet skade at det er betalt premie etter for lav kjørelengde, reduseres erstatningen selv om overskridelsen for samme motorvogn har funnet sted i inneværende forsikringsår eller tidligere.

Lenke til kommentar
Står følgande i mine vilkår:
4.3.2 Overskredet årlig kjørelengde:

Når årlig kjørelengde er angitt i forsikringsbeviset, plikter forsikringstaker straks å underrette selskapet dersom den avtalte kjørelengden overskrides. Viser det seg ved inntruffet skade at det er betalt premie etter for lav kjørelengde, reduseres erstatningen selv om overskridelsen for samme motorvogn har funnet sted i inneværende forsikringsår eller tidligere.

 

Jeg skjønte ikke helt den siste? Menes det at om man har kjørt over km år 1, og holder seg innafor km de neste feks 3 årene å kommer ut for skade i år 4 innefor km så kan man bli straffet for år 1? hørtes evnt urimelig ut:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...