Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drikker for mye vann! - Diabetess/Hyponatremia?


Pixl.

Anbefalte innlegg

Hey, kom over dette: http://www.dinside.no/349404/du-kan-drikke-for-mye-vann

 

Jeg drikker MYYE vann. Her snakker vi 5 liter ++ på en hverdag og 8-10 liter i helgene om jeg er hjemme hele dagen.

 

""Hyponatremia oppstår når kroppens natriumnivå synker til under det normale. Gjennom svette mister man salt, og overdreven drikking fortynner natriumet i blodet. Det fører til at hjernen hovner opp og dytter mot hodeskallen. Symptomer på dette er kvalme, oppkast, svakhet og - i spesielle tilfeller - koma og død.""

 

er skjelden kvalm og kaster aldri opp men lider ofte av utmattelse..

den siste uken har jeg hatt en svak forkjørlelse og har da sittet hjemme mye og drukket MYE vann. Har da også blitt helt utmattet, ikke klart og stå opp før kl 13 / 14 selv om jeg legger meg før 12 om kvelden.

 

Burde jeg dra til legen med dette, evt noen jeg kan gjøre for og minske veskesuget mitt?

 

Takk

Endret av Pixl.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Jahre_*
Det er ikke behov for å drikke mer enn 2 liter om dagen med mindre du er særs aktiv, eller legger asfalt i solsteika..

 

Jeg vet det.

men er ALLTID tørst..

 

Er du ALLTID tørst, så er det veldig sannsynlig diabetes da, og blodsukkeret er over nyreterskelnivå som er ca 10. Kjapt stikk i fingeren hos legen, eller om du kjenner noen med diabetes...! Tisser mye også da vel, for det hører med..

Lenke til kommentar
Gjest diabetikern
Burde jeg dra til legen med dette, evt noen jeg kan gjøre for og minske veskesuget mitt?

Det er den enkleste sak av verden å få undersøkt, og resultatet av målingen kan snu opp ned på livet ditt.

Dette kan selvsagt ses på både som noe positivt og noe negativt.

 

Hva om det viser seg at du har diabetes? Vel, den kan behandles med meget enkle midler, og du får tilbake energien din. Been there. Done that. Angrer ikke et sekund.

 

Men ikke gjør noe spesielt før du går til legen. Spis helt vanlig, osv. Det er viktig at du får målt blodsukkeret ditt slik det normalt er.

Lenke til kommentar

Jeg var hos legen i dag og tok blodsukker test. den er nok ikke helt korrekt ettersom jeg hadde spist litt før testen ble tatt(det skal man ikke). Testen viste 5, man må ha over 6 for at det skal være noe problem der.

 

Da jeg sa jeg fort drakk 10 liter på en søndag fikk de så og si sjokk og sa dette var meget helseskadelig og jeg fikk en time med legen på onsdag hvor jeg håper og få flere svar.

Lenke til kommentar
Jeg var hos legen i dag og tok blodsukker test. den er nok ikke helt korrekt ettersom jeg hadde spist litt før testen ble tatt(det skal man ikke). Testen viste 5, man må ha over 6 for at det skal være noe problem der.

 

Da jeg sa jeg fort drakk 10 liter på en søndag fikk de så og si sjokk og sa dette var meget helseskadelig og jeg fikk en time med legen på onsdag hvor jeg håper og få flere svar.

Blodsukkeret er høyest fra 1 - 1,5 time etter måltid, normalt blodsukker er fra 4 - 7 (ca), så da er indikasjon på diabetes desto lavere hos deg. Kanskje du har problemer med ADH (antidiuretisk hormon), som skilles ut i hypothalamus og regulerer urinutskillelsen (google på: diabetes insipidius).

Eller bruker du kanskje vanndrivende medikament, da dette kan gi tørste.

Har du høy vannlating også? Ofte oppe på natta? Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Jeg var hos legen i dag og tok blodsukker test. den er nok ikke helt korrekt ettersom jeg hadde spist litt før testen ble tatt(det skal man ikke). Testen viste 5, man må ha over 6 for at det skal være noe problem der.

 

Da jeg sa jeg fort drakk 10 liter på en søndag fikk de så og si sjokk og sa dette var meget helseskadelig og jeg fikk en time med legen på onsdag hvor jeg håper og få flere svar.

Blodsukkeret er høyest fra 1 - 1,5 time etter måltid, normalt blodsukker er fra 4 - 7 (ca), så da er indikasjon på diabetes desto lavere hos deg. Kanskje du har problemer med ADH (antidiuretisk hormon), som skilles ut i hypothalamus og regulerer urinutskillelsen (google på: diabetes insipidius).

Eller bruker du kanskje vanndrivende medikament, da dette kan gi tørste.

Har du høy vannlating også? Ofte oppe på natta? Hvor gammel er du?

 

Er aldri oppe og pisser på natta, tar ikke mediseiner som kan føre til dette, er 19 år[dette har kun vært ett problem det siste året]

Vannlating er at man må ofte på do? og at det kan være kreft der nede..

Har tatt urinprøve og den var det ikke noe galt med.

 

diabetes insipidius kan være ett alternativ ja. Pisser fort 10 til 15 ganger om dagen, men dette antok jeg at var pga mengden veske jeg inntar hver dag.

 

Har hittil i dag drukket ca 4 liter veske og dagen er langt fra omme!!! :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg drikker masser av vann i de dagene hvor jeg ikke er aktiv. Hvis jeg derimot er opptatt med noe store deler av dagen tenker jeg ikke så mye over at jeg er tørst, og da har jeg et mer vanlig vanninntak, uten at jeg kjenner noe nevneverdig ubehag av å drikke mindre. Derfor tror jeg at det er hjernen min som lurer meg til å tro at jeg er tørst eller noe liknende, siden jeg ikke merker det i situasjoner hvor jeg er opptatt med andre ting. Har testet meg for diabetes for noen år siden nettopp på grunn av dette, men jeg fikk vite at jeg var helt frisk.

 

Mulig du har noe av det samme. Isåfall er det vel bare en avvendingssak å vende seg av med å drikke så mye. Men du burde jo absolutt dra til legen hvis du tror det kan være noe mer bak. Det er greit å få en bekreftelse og ikke gå rundt i uvisshet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...