Gå til innhold

Hvordan ta produktbilder..


Anbefalte innlegg

Skal starte en nettbutikk og derfor trenger jeg å ta bilder av produkter.

 

Er ute etter bra tips for å ta fine produktbilder med kritthvit bakgrunn.

 

Har sett noen tips om å bruke 2 lyskilder utenfor en pappeske, tjukke papirark inni, skjære hull i veggene på siden og bruke hvitt nylonstoff der for å få naturlig lys.

 

Er dette måten å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett varene på ett hvitt underlag, som helst er uten kanter i utsnittet du skal bruke.

Finnes slike S-formede plater som kan benyttes, men kan lages selv også.

 

Bruk blits når du tar bildene, og eksponer slik at den hvite bakgrunnen overeksponeres, men pass på at ikke produktet blir overeksponert. Prøv deg litt frem med blits og lyssetting. Pass også på å ikke få noen stygge skygger.

Jeg tar alltid slike bilder i Manuell, og med stativ. Da kan jeg justere til perfeksjon, og også blende ned slik at jeg får god dybdeskarphet, og alle bildene blir likt eksponert. Sparer mye tid i etterbehandlingen.

 

I etterbehandlingen blir det da enkelt å fjerne bakgrunnen om det er ønskelig, all den tid den er ensfarget 255,255,255 hvit, eller en kan beholde den dersom det passer med hvit bakgrunn på bildene.

Endret av trulsant
Lenke til kommentar
Hva er normal hvitbalanse på produktbilder med hvit bakgrunn? Skal ta noeo selv for noen andre, så kan være greit å vite.

Skyt i RAW. Skyt også et bilde av et gråkort, i samme belysning som du skal ta bildene i.

I RAW-konverteringen - mål hva som er riktig hvitbalanse med basis i gråkortbildet og bruk dette på RAW-konverteringen av de andre bildene. ;)

 

Etter dette kan du ta etterjusteringer ut fra hva du synes "passer best" - er det kjølig metall eller varmt gull? :)

Lenke til kommentar

Har postet denne et par ganger før, men her er min enkle og ganske billige produktfotorigg jeg rasket sammen en kveld. To 300W halogenlamper, en "frostet" plasteske fra IKEA og et par hvite A3 ark. Manuell hvitbalanse fra den hvite bakgrunnen og stativ til kameraet.

IMGP0652.JPG

 

Blir da slik rett fra kameraet.

IMGP0632.JPG

 

Trenger ikke arbeidslamper eller dyre blitser heller. Det viktigste er å få god nok fordeling av lyset. Kan fint skyte dette i skyggen med dagslys også. Litt lettere å få godt resultat med en fast rigg da. Funker like fint med speilrefleks som et ok kompaktkamera, så det trenger ikke bli dyrt.

Endret av Freeload
Lenke til kommentar
.....To 300W halogenlamper, en "frostet" plasteske fra IKEA og et par hvite A3 ark. Manuell hvitbalanse fra den hvite bakgrunnen og stativ til kameraet.

 

Trenger ikke arbeidslamper eller dyre blitser heller. Det viktigste er å få god nok fordeling av lyset. Kan fint skyte dette i skyggen med dagslys også. Litt lettere å få godt resultat med en fast rigg da. Funker like fint med speilrefleks som et ok kompaktkamera, så det trenger ikke bli dyrt.

 

Forskjellen på mitt oppsett og Freeload's;

 

2stk. 300W lamper lager mye varme.

2 blitser bruker 4 stk. AA batterier.

 

På mitt bilde har jeg en lukkertid på 1/160sek, trenger ikke stativ og blitsen fryser motivet.

Freeload har stativ, bør ha det når lukkertiden er nede i 1/15sek.

 

Mitt oppsett er mere mobilt og lettere. Trenger ikke stikkontakter. Og det gir ut MYE mere lys enn to arbeidslamper.

Litt dyrere for to blitser. Ca. 450kr. + diverse annet. Regn med en god 1000lapp.

 

Edit: Det er mye lettere å bruke kompaktkamera med Freeload's oppsett siden det er snakk om konternuerlig/naturlig lys.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...