Gå til innhold

lage collage i photoshop


Anbefalte innlegg

Jeg har vært hos fotograf med barna, og kjøpte cd med bilder og rettigheter. Så lagde jeg collage med en del av bildene i photoshop, og framkalte i str 30 x 40 og 40 x 50 cm. Det støreste bildet var ca 36 x 20 cm tenker jeg. Brukte 300 dpi på alt, og bildene er tatt med et bra kamera, uten jeg kan si helt hvilket Et nikon i alle fall. Så fikk jeg tilbake resultetet, og det var elendig - uklart, mørkt og kornete. Så da lurer jeg på om det var jeg som gjortde noe feil når jeg laget collagene eller om det var en dårlig framkalling. Har dere noen gode forslag til hvordan jeg skal lage fine og klare collager? Hvor mange pixler må et bilde på 36 x 20 cm være for at det skal bli klart? Og hvor lønner det seg å framkalle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Takk for svar.

 

Litt mer spesifikt:

Et av bildene er 1091 x 1226 pixler i oppløsning 300 dpi, størrelsen er 9,24 x 10,38 cm. Et annet er 715 x 1444 pixler, størrelse 6,05 x 12,23 cm. De var i utgangspunktet en del større, men måtte forminske de for at de skulle passe inn i collagen min. Mulig er jeg som er helt på jordet, vet ikke helt hvor mye som kreves for å få de skarpe.

 

Iso er jeg ikke sikker på, men de er jo tatt i et godt belyst studio, så tviler på at hun har brukt så veldig høy iso.

 

Når jeg lager et collage i 300 dpi, så må vel også alle bildene være i 300 dpi, ellers blir ikke målene jeg ønsker riktige?

 

Noen andre som har synspunkter - burde bildene bli skarpe, eller er det jeg som gjør noe feil?

Lenke til kommentar
Takk for svar.

 

Litt mer spesifikt:

Et av bildene er 1091 x 1226 pixler i oppløsning 300 dpi, størrelsen er 9,24 x 10,38 cm. Et annet er 715 x 1444 pixler, størrelse 6,05 x 12,23 cm. De var i utgangspunktet en del større, men måtte forminske de for at de skulle passe inn i collagen min. Mulig er jeg som er helt på jordet, vet ikke helt hvor mye som kreves for å få de skarpe.

 

Iso er jeg ikke sikker på, men de er jo tatt i et godt belyst studio, så tviler på at hun har brukt så veldig høy iso.

 

Når jeg lager et collage i 300 dpi, så må vel også alle bildene være i 300 dpi, ellers blir ikke målene jeg ønsker riktige?

 

Noen andre som har synspunkter - burde bildene bli skarpe, eller er det jeg som gjør noe feil?

 

 

Hei.

 

Hvilken oppløsning er orginalbildene dine i?

 

På hvilken måte har du forminsket bildene?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Hvilken oppløsning er orginalbildene dine i?

 

På hvilken måte har du forminsket bildene?

 

Oppløsningen er jeg litt usikker på (har de liggende på en dvd et sted....), men de er tatt i RAW-format, med et kamera som jeg vil anta har minst 12 megapixler. Kan få sjekket oppløsningen når jeg klarer å finne dvd`en.

 

Har forminsket de via photoshop for å få de riktige målene til collagen min. Har da kun endret på cm mål (og pixlene endrer seg jo da også).

Lenke til kommentar

Du har nok ikke helt forstått dette med 300 dpi tror jeg. 300 DPI betyr t bildet vil bestå av 300 punkter pr tomme. Når du sier at "Et av bildene er 1091 x 1226 pixler i oppløsning 300 dpi" angir du på en måte størrelsen på bildet, altså ca 1000 pixler i bredden, og det skal være 300 pixler pr tomme. Dette betyr at hvis bildet printes med en oppløsning på 300 pixler pr tomme, så vil 1000 pixler blir litt over 3 tommer, altså rundt 8 cm.

 

Du må tenke sli: bildet skal være 50 cm bredt, ca 12 tommer. Hvis du vil printe med høyest mulig kvalitet, 300 DPI, så må bildet være 300 DPI x 12 tommer = 3600 pixler. Det samme gjelder for den andre sidekanten av bildet.

 

Når du har funnet høyde og bredde på bildet så lager du et tomt dokument i photoshop som har så mange pixler, også lager du kollasjoen ut i fra dette.

 

Hvis du er usikker så ikke forminsk bildene i det hele tatt. Det er bedre å ha de for store enn for små, fotolaben skalerer da ned størrelsen.

Endret av perottol
Lenke til kommentar
Du har nok ikke helt forstått dette med 300 dpi tror jeg. 300 DPI betyr t bildet vil bestå av 300 punkter pr tomme. Når du sier at "Et av bildene er 1091 x 1226 pixler i oppløsning 300 dpi" angir du på en måte størrelsen på bildet, altså ca 1000 pixler i bredden, og det skal være 300 pixler pr tomme. Dette betyr at hvis bildet printes med en oppløsning på 300 pixler pr tomme, så vil 1000 pixler blir litt over 3 tommer, altså rundt 8 cm.

 

Du må tenke sli: bildet skal være 50 cm bredt, ca 12 tommer. Hvis du vil printe med høyest mulig kvalitet, 300 DPI, så må bildet være 300 DPI x 12 tommer = 3600 pixler. Det samme gjelder for den andre sidekanten av bildet.

 

Når du har funnet høyde og bredde på bildet så lager du et tomt dokument i photoshop som har så mange pixler, også lager du kollasjoen ut i fra dette.

 

Hvis du er usikker så ikke forminsk bildene i det hele tatt. Det er bedre å ha de for store enn for små, fotolaben skalerer da ned størrelsen.

 

Ok, skjønner at jeg ikke har forstått dette i det hele tatt. Og jeg som har laget andre collager på denne måten i årevis....

Hvis jeg ikke skal forminske bildene, hvordan får jeg da de til å passe inn i collagen? Har en collage på 30 x 40 cm som jeg skal fordele 6 bilder over, og for at jeg skal klare å lime inn alle 6 bildene der, så må jeg vel forminske de?

Jeg forstår det du sier, at jeg har gitt størrelsen ut fra måten jeg beskriver bildet. Grunnen til at jeg setter 300 dpi, er for å få kunne beregne størrelsen til å bli riktig når jeg limer de ulike bildene inn i collagen. Hvis jeg har et bilde på 300 og et på 600 dpi, så blir jo de ulik størrelse selv om jeg klipper de til i samme cm- størrelse.

 

Nei, dette var nesten håpløst å forklare.... Hjelp....

Lenke til kommentar

Ok, ble litt forvirret av både meg selv og deg her. Hvis bildene er store så må de nok forminskes ja, men jeg ville heller ha laget kollasjoen så stor du ikke trengte å forminske bildene, også heller forminske helt til slutt.

 

Tilbake der du startet, en kollasj på 36x20cm bør være:

(36cm / 2,54 tommer)* 300 DPI = 4252 pixler

(20cm / 2,54 tommer)* 300 DPI = 2363 pixler

 

Hvis du har noe rundt dette, og bildet likevel har elendig kvalitet så må det være laben som har bommet, eller så har du en skjerm som ikke viser virkeligheten. Utskriften bør bli like bra som på en kalibrert skjermen. Hvis du zoomer bildet til 50% så vil du få et godt bilde av skarpheten du vil få på utskriften.

Lenke til kommentar

Skal prøve å forklare deg.

 

 

Åpne et nytt dokument i ps. Legge inn 40 x30 og 300 dpi på de riktige stedene.

Da blir det 3543x4724.

 

Så legger du inn bildene uten å forandre str.

Trykk ctrl + t. Da får du en strek med små firkanter.

Hold shift tasten nede og dra bildet i ønsket str. Shift tasten må holdes nede hele tiden.

 

Slik gjør du med alle bildene.

Lag et navn til bildet, og trykk ctrl + s ofte slik at du lagrer underveis.

 

 

Lurer du på noe underveis er det bare å spørre.

 

 

 

 

 

Du har nok ikke helt forstått dette med 300 dpi tror jeg. 300 DPI betyr t bildet vil bestå av 300 punkter pr tomme. Når du sier at "Et av bildene er 1091 x 1226 pixler i oppløsning 300 dpi" angir du på en måte størrelsen på bildet, altså ca 1000 pixler i bredden, og det skal være 300 pixler pr tomme. Dette betyr at hvis bildet printes med en oppløsning på 300 pixler pr tomme, så vil 1000 pixler blir litt over 3 tommer, altså rundt 8 cm.

 

Du må tenke sli: bildet skal være 50 cm bredt, ca 12 tommer. Hvis du vil printe med høyest mulig kvalitet, 300 DPI, så må bildet være 300 DPI x 12 tommer = 3600 pixler. Det samme gjelder for den andre sidekanten av bildet.

 

Når du har funnet høyde og bredde på bildet så lager du et tomt dokument i photoshop som har så mange pixler, også lager du kollasjoen ut i fra dette.

 

Hvis du er usikker så ikke forminsk bildene i det hele tatt. Det er bedre å ha de for store enn for små, fotolaben skalerer da ned størrelsen.

 

Ok, skjønner at jeg ikke har forstått dette i det hele tatt. Og jeg som har laget andre collager på denne måten i årevis....

Hvis jeg ikke skal forminske bildene, hvordan får jeg da de til å passe inn i collagen? Har en collage på 30 x 40 cm som jeg skal fordele 6 bilder over, og for at jeg skal klare å lime inn alle 6 bildene der, så må jeg vel forminske de?

Jeg forstår det du sier, at jeg har gitt størrelsen ut fra måten jeg beskriver bildet. Grunnen til at jeg setter 300 dpi, er for å få kunne beregne størrelsen til å bli riktig når jeg limer de ulike bildene inn i collagen. Hvis jeg har et bilde på 300 og et på 600 dpi, så blir jo de ulik størrelse selv om jeg klipper de til i samme cm- størrelse.

 

Nei, dette var nesten håpløst å forklare.... Hjelp....

Lenke til kommentar
Ok, skjønner at jeg ikke har forstått dette i det hele tatt. Og jeg som har laget andre collager på denne måten i årevis....

Hvis jeg ikke skal forminske bildene, hvordan får jeg da de til å passe inn i collagen? Har en collage på 30 x 40 cm som jeg skal fordele 6 bilder over, og for at jeg skal klare å lime inn alle 6 bildene der, så må jeg vel forminske de?

Jeg forstår det du sier, at jeg har gitt størrelsen ut fra måten jeg beskriver bildet. Grunnen til at jeg setter 300 dpi, er for å få kunne beregne størrelsen til å bli riktig når jeg limer de ulike bildene inn i collagen. Hvis jeg har et bilde på 300 og et på 600 dpi, så blir jo de ulik størrelse selv om jeg klipper de til i samme cm- størrelse.

 

Nei, dette var nesten håpløst å forklare.... Hjelp....

 

Det er der du bommer ser du. Et bilde i 10x15cm i 300 dpi er like stort i fysisk størrelse som et bilde i 10x15cm i 600 dpi.

Dpi har ingenting å si for størrelsen på bildet, bare for kvaliteten.

 

Forøvrig, følg det RenPerle har skrevet så skal det gå bra.

Lenke til kommentar
Det er der du bommer ser du. Et bilde i 10x15cm i 300 dpi er like stort i fysisk størrelse som et bilde i 10x15cm i 600 dpi.

Dpi har ingenting å si for størrelsen på bildet, bare for kvaliteten.

 

Forøvrig, følg det RenPerle har skrevet så skal det gå bra.

 

Dere er bare fantastiske! Skal prøve oppskriftene og gi tilbakemelding om hvordan det har gått!

 

Ang. dpi, eller ppi som jeg har forstått at det hvis egentlig heter, så har jeg erfart før at dersom jeg skal lage en collage, og setter hovedbildet i 300 dpi, og da skal lime inn et bilde i f.eks 10x15 cm størrelse, og da setter det til en annen dpi (f.eks 600 dpi), så blir det ikke 10x15 cm i hovedbildet. Men mulig det har en annen grunn....

Lenke til kommentar
Det er der du bommer ser du. Et bilde i 10x15cm i 300 dpi er like stort i fysisk størrelse som et bilde i 10x15cm i 600 dpi.

Dpi har ingenting å si for størrelsen på bildet, bare for kvaliteten.

 

Forøvrig, følg det RenPerle har skrevet så skal det gå bra.

 

Dere er bare fantastiske! Skal prøve oppskriftene og gi tilbakemelding om hvordan det har gått!

 

Ang. dpi, eller ppi som jeg har forstått at det hvis egentlig heter, så har jeg erfart før at dersom jeg skal lage en collage, og setter hovedbildet i 300 dpi, og da skal lime inn et bilde i f.eks 10x15 cm størrelse, og da setter det til en annen dpi (f.eks 600 dpi), så blir det ikke 10x15 cm i hovedbildet. Men mulig det har en annen grunn....

 

 

 

Du skal sette det nye dokumentet til 300 dpi. Bildene dine som du skal lime inn på det nye dokumentet skal du ikke forandre noenting på.

 

Selv digiscrapper jeg, og jeg forandrer aldri dpi på bildene jeg bruker. Selv om jeg scrapper i 30x30.

 

 

Bare gi beskjed hvis det er mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Da har jeg gjort det på den måten dere har beskrevet. Og da er det bare å lage et layer, lagre i jpeg, og sende til fremkalling? Og da skal det bli bra kvalitet?

 

 

Beklager at jeg ikke har fått svart deg før.

 

Slå sammen lagene dine, og lagre et jpg i full oppløsning.

Ta vare på psd filen i tilfelle du vil forandre på noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...