Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er ikke politiets og tollvesenet auksjoner definert som heleri?


Osloboer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk sett så kan vel ein definere det som heleri, men det er ein del regler om at det skal lagres slik at eventuelle eigarar kan få muligheiten til å finne det igjen.

Og det å lagre 1000vis av sykler o.l vil koste penger uansett korleis ein vrir og vender på det. Så eg ser heller at politiet auksjonerer dette bort istadenfor å bruke ein formue på lagring. Destruering er ikkje akkurat miljøvenlig metode i tillegg ville det også ha kosta penger.

Lenke til kommentar
Fordi de kan.

Det er også det jeg tenker, men tenkte mer på konkrete formulering, under hvilkne omstendigheter og så videre.

 

Hadde det vært bedre om tingene ble destruert?

Jeg er enig i at det kan forsvares slikt, men privatpersoner kan ikke omsette tyvegods under samme argumentasjon. Å argumentere ut i fra moral eller pragmatiske grunner bryter vel med samtlige lover (og er dessuten off topic)? ;o)

 

@Jankee: Takker for svar, jeg er også enig med deg i at dette teknisk sette er heleri.

Endret av Drola
Lenke til kommentar
Fordi de kan.

Det er også det jeg tenker, men tenkte mer på konkrete formulering, under hvilkne omstendigheter og så videre.

 

Hadde det vært bedre om tingene ble destruert?

Jeg er enig i at det kan forsvares slikt, men privatpersoner kan ikke omsette tyvegods under samme argumentasjon. Å argumentere ut i fra moral eller pragmatiske grunner bryter vel med samtlige lover (og er dessuten off topic)? ;o)

 

@Jankee: Takker for svar, jeg er også enig med deg i at dette teknisk sette er heleri.

 

vel en person som driver med heleri gjør dette stor sett av den grunn at de tjener penger på det, politiet gjør det får og spare kostnader, miljø og bli kvitt et problem.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Både politiet og tollvesenet har auksjoner hvor de selger tyvegods og/eller beslag, hvorfor er ikke dette heleri?

 

Fordi det ikke går inn under straffeloven § 317 om heleri.

 

...og fordi det gir penger i statskassa, som (i prinsippet) gir økt velferd til deg og meg. Bedre dét, enn å la materiellet ruste bort/bli utdatert/gå i stykker/stå ubrukt osv.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...