Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger litt info om Vg2 Transport og logistikk! :)


Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Går per idag Vg2 Kjøretøy, og har funnet ut at bilmekaniker yrket er ingenting for meg. Gikk egentlig linja for og ha noe og gjøre mens jeg venter på å bli 20 for og kunne kjøre opp til trailerlappen, og bli yrkessjåfør, som jeg har hatt lyst til hele tiden.

 

MEN, har funnet ut at jeg heller skal gå Vg2 Transport og Logistikk! Og lurer dermed på hvordan den linja er i forhold til yrkessjåfør yrket? Har hørt at linja ikke har noe med yrkessjåfører og gjøre, og hva er da vitsen med og gå linja?

 

Setter pris på om noen med erfaring innenfor linja svarer og forteller meg hvordan programfagene på linja er, og hvor relevant linja er med mitt framtidlige yrke!

 

Takker

 

edit: ser også på vilbli.no at elever som velger godstransport får dekket klasse c? får man lappen GRATIS ved og gå denne skolen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Dersom du går Transport Og Logistikk får man dekket sertifikat for tungt kjøretøy. Man velger ikke den linjen bare for å få sertifikatet + litt av B lappen betalt. Det er dessuten 18 år man må være for å ta lappen på tungt kjøretøy dersom man går på Transport Og Logistikk.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du bør velge den skolen, er åpenbart fordi du har null peiling på transport-yrket å derfor har godt av å lære litt. Desuten er det dummeste man gjør når man er 18 år, å droppe ut av all skolegang for å sattse på et lav-status-yrke med null framtid, slik som yrkessjåfør. Bestemmer man seg alikevel for å gjørra det, så er fagbrevet minimumskravet man bør setta til seg selv.

 

Ting du burde få med deg før du tar tungbil-sertfikat, er blant annet at man MÅ ha en utdannelse for å kjøre lastebil, i tillegg til sertfikatet. I dag består Grunnutdannelsen for yrkessjåfører av et 280-timers kurs med både teori og praksis, i TILLEGG til sertfikatet...dvs at du grovt sett MÅ innom et halvt år på skole før du får lov å kalle deg lastebilsjåfør. Så hvorfor betale over 100.000 kr for det halve året, når du kan ta det over et år gratis, å i tillegg få med deg kompetansebevis for 100.000 kr, OG fagbrevet. De nye reglene med 280-timers-kurset tredde forøvrig i kraft 10/9 2009, slik at det er svært få som har vært igjennom dem å veit at de eksisterer ennå. Om du har en far eller onkel som kjører lastebil, har de antakligvis aldri hørt om de nye reglene en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Wow, du har peiling. Null fremtid som yrkessjåfør? Jeg kjenner flere yrkessjåfører som tjener rundt 300,000 i året og de har et fint liv de. VG2 er ikke avgjørende for om du blir logistikker eller yrkessjåfør, det er derimot neste. Og det er ikke noe du "har godt av å lære" opplegg. Det er ikke helga kurs dersom du ovenfor tror det. Det er en utdanning, på lik linje med alle andre utdanninger. Det hete seg allmennlege, advokat eller dommer så er yrkessjåfør AKKURAT det samme. Dersom du har interesse for transport og logistikk, og ikke for kjøretøy synes jeg du skal skifte.

Lenke til kommentar

Har da såpass mange tusen mil i både buss, lastebil å vogntog at jeg veit hva jeg snakker om. Det ER et lav-status yrke som krever minimalt med utdanning, derfor syns jeg man skal gjørra mest mulig ut av det når man først skal velge et yrke for resten av livet. Hvis målet med utdannelsen bare er å få et sertfikat gratis, har man ikke store framtidsplaner. Å noen skole på lik linje med advokat eller lege-utdanning er det absolutt ikke. Man kan ta det via vgs og lærlingtid som er den lengste veien, eller man kan droppe "utdannelses"-veien, ta sertfikat og yrkessjåfør-kurs, og oppnå samma kompetansen.

 

Jeg har kjørt i ymse frimaer, å felles med dem alle er at nordmenna blir bytta ut med billigere øst-europeisk arbeidskraft, å det er noe som går igjen over HELE transportbransjen. "nesten" 300.000 i året er ikke rare greiene nå lenger, å noe bedre ser det ikke ut til å bli etter at stor-importen av øst-europeere er så godt i gang.

Lenke til kommentar

er fullstendig klar over hva som skal til for å bli yrkessjåfør. en dags lastsikkrings-kurs, en dag med ulykkesberedskap, 2 dager lang-kjøring (C og CE), og minumum 4 kjøretimer (som gjerne resulterer i litt fler), 2 dager på glattkjøringsbanen, samt teoriprøve og oppkjøring, også har man sertfikat CE når man er 18 år. Ca 50-60.000 kr. Deretter må man ta et yrkeskompetanse-grunnkurs på 280 timer, eventuelt 140 timer (som forutser at man er 21 år), og en avsluttende eksamen på biltilsynet. Ca 30-40.000 kr. Så er absolutt mulig å gå fra sivilist til trailersjåfør på under 2 månder uten spesielle skole-krav.

 

Finnes underforstått da en tyngere og billigere vei som går via vgs, og resulterer i 2 års læretid med påfølgene fagprøve og fagbrev, som det virker som trådstarter var intresert i. Sjøl om fagbrevet er et papir uten noen betydning da "alle" kan bli yrkessjåfører og det ikke gir nevneverdig mer lønn å ha fagbrev, er det alikevel verdt å ta med seg hvis man satser på dette yrket, da det er et dokument som viser at man KAN faget sitt, å ikke bare å kjøre

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Kan gjerne legge den ut her da. Så kan vi se den alternative måten for å få bevis på "helgakurset" som du så fint påpeker. Jeg har ihvertfall ikke hørt om det der.

Lenke til kommentar

kravet til grunnutdanning, 140 timer:

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Yrkessjaf.../Grunnutdanning

 

kravet til førerkort (trykk på nederste linken når du åpner linken under, så kommer minimumskravet til antall timer opp)

 

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreroppl...aering/Lastebil

 

 

er forøvrig svært spennt på å høre DIN versjon av hva man må ha av kurs for å bli yrkesssjåfør. Sjøl har jeg kjørt lastebil i knappe 3 år, å starta med ei simpel opplæring på klasse C. Så tok jeg kjøretimer 2 kvelder for å få CE samt teoriprøve å oppkjøring, å på buss hadde jeg en dobbel kjøretime kvelden før jeg kjørte opp. Å vipps, så var jeg ferdig yrkessjåfør med rett til å kjøre alt som finnes uansett vekt, lengde å antall passasjerer

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Da har du gått igjennom lastsikring, lastens tyngdepunkt (ltp), service og kundebehandling osv? Selv mener jeg at for å bli yrkessjåfør må man gå service og samferdsel første året, evt. TIP for så å gå TOL. Men hvorfor har man et slags "kurs" for å bli yrkessjåfør når dette er en fagutdanning? Og hva lærer man på et slikt kurs? Er da ikke slike kurs for å bli lege, helsepersonell eller ambulansesjåfør.

Lenke til kommentar
Da har du gått igjennom lastsikring, lastens tyngdepunkt (ltp), service og kundebehandling osv? Selv mener jeg at for å bli yrkessjåfør må man gå service og samferdsel første året, evt. TIP for så å gå TOL. Men hvorfor har man et slags "kurs" for å bli yrkessjåfør når dette er en fagutdanning? Og hva lærer man på et slikt kurs? Er da ikke slike kurs for å bli lege, helsepersonell eller ambulansesjåfør.

 

for å bli yrkessjåfør trenger man IKKE fag-utdanning!

 

Man trenger som jeg gjentatte ganger har prøvd å skrive, KUN sertfikat og yrkessjåførkompetanse-kurs før man kan kalle seg yrkessjåfør. Sertfikatet-delen består av kjøretimer, bil-teknisk teori og obligatoriske kurs som lastsikkring og ulykkesberedskap, mens yrkessjåfør-delen består av 280/140 timer teori/praksis med kundebehandling, papir-mølle osv.

 

Det man lærer på et slikt kurs, er et pensum som skal gi større innblikk i hvordan transport-værden fungerer. Mange sjåfører er fornøyd med å kjøre lasta fra A til B å blåser i omværdnen så lenge de har penger til røyk og cola, men et slikt kurs skal fjerne denslags holdninger slik at alle skal være oppdatert på å som skjer i bransjen. Typiske pensum vil væra trening og kosthold, forskjellig typer dokumenter man må ha, hvordan en terminal fungerer, forskjellig typer transport, miljøbevist kjøring, sikkerhet bak lasting, hva som forventes fra en yrkessjåfør å en haug slike temaer. Den praktiske delen vil gjerne bestå av at man får utdelt en lastbil, en gaffeltruck og 10 tonn stykk-gods, som skal lastes og sikkrest etter boka. Deretter kan det bli en lenger kjøretur med lærer, hvor man prøver å setta all teorien man har lært ut i praksis. En slik øvelse vil man antakligvis foreta seg flere ganger i løpet av et kurs, med forskjellig last og forskjellige biler.

 

Jeg har IKKE tatt det sist-nevnet kurset, siden det ikke var noe krav da jeg tok førerkort i 2007 (men derimot først fra og med 10/9 2009), og heller ingen andre som har tatt førerkort før 10/9 2009 må igjennom det kurset. Det stilles derimot krav til etterutdanning, som er et 35-timers kurs alle yrkessjåfører må igjennom hvert 5 år etter de tok tungbil-sertfikat, for å beholde yrkesssjåførkompetansen sin. Går kompetansen ut, beholder man alikevel sertfikatet MEN får ikke lov å arbeide som yrkessjåfør.

 

 

Du kan også ta fagbrev-veien for å bli yrkessjåfør, som innebærer vgs, læretid osv. Da slipper du yrkessjåførkompetanse-kurset siden det kurset alt er bakt inn i pensum på vgs. Førerkortet taes på samma måte, men sponses ofte av skolen og fåregår i skoletida. De som går fagbrev-veien må også på etterutdanningskurs hvert 5 år.

 

 

Veit ikke om du leste linkene mine, men der sto alt dokumentert, så skjønner ikke hvorfor du fortsatt tviler...

Lenke til kommentar
Da har du nok rett. ADR må man forresten ta hvert femte år også.

joa, men adr er ikke obligatorisk for å kalle seg yrkessjåfør. det er bare et kompetansekurs på lik linje med maskinfører-kurs, kranfører-kurs osv som man må ha for å kunne kjøre spesielle typer biler med spesiell type last.

Lenke til kommentar
Det er en utdanning, på lik linje med alle andre utdanninger. Det hete seg allmennlege, advokat eller dommer så er yrkessjåfør AKKURAT det samme. Dersom du har interesse for transport og logistikk, og ikke for kjøretøy synes jeg du skal skifte.

 

haha joa, 5 år medisin/juss er jo heelt likestilt med yrkessjafør.. Tipper at det er akkurat like mye å gjøre i alle disse yrkene + utdanningen er like krevende.......

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Det er en utdanning, på lik linje med alle andre utdanninger. Det hete seg allmennlege, advokat eller dommer så er yrkessjåfør AKKURAT det samme. Dersom du har interesse for transport og logistikk, og ikke for kjøretøy synes jeg du skal skifte.

 

haha joa, 5 år medisin/juss er jo heelt likestilt med yrkessjafør.. Tipper at det er akkurat like mye å gjøre i alle disse yrkene + utdanningen er like krevende.......

 

Du vet godt hva jeg sikter til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...