Gå til innhold

Frivillig humanitært arbeid (kostnadsfritt)


Samuro

Anbefalte innlegg

Har et brennende ønske om å jobbe som frivillig i en eller annen humanitær organisasjon utenlands, helst i den tredje verden. Bygge skoler, barnehjem, jobbe på barnehjem, egentlig hva som helst - men jeg vet for lite om det.

 

Jeg kunne gjerne sett for meg at jeg signer opp for 3/6/9/12 måneder, men det er et par issues knyttet til dette;

 

Jeg har ingen spisskompetanse direkte lenket til utvikling i den tredje verden. Jeg er hverken snekker, rørlegger, elektriker, lege eller sykepleier. Jeg har it-utdanning (programmering og mediefag), og har litt utdanning i Røde Kors innen førstehjelp og instruksjon - that's it.

 

Jeg er heller ikke interessert i å betale 30/60/90/120 tusen kroner for oppholdet, men jeg kan akseptere å betale reisekostnadene mot at mitt arbeid dekker inn kost og losji for meg der vi reiser.

 

Jeg er villig til å gjøre drittjobber, jeg er villig til å være slave for spesialistene, jeg er villig til å lære praktiske fag som gjør meg i stand til å bistå på alle måter jeg kanskje ikke måtte være utrustet for per dags dato, jeg er villig til å være barnepasser, jeg er villig til å være hva som helst egentlig, bare jeg får bidra i et humanitært samarbeid.

 

Problemet er; jeg vet ikke hvor jeg begynner og hvem jeg kan spørre. Vet du?

 

Svar gjerne her om du har bry.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det finnes ingen uland som mangler ufaglært arbeidskraft.

 

De som er så naive at de ikke ser at de ødelegger landet de drar til ytterligere er vanligvis også så naive at de er villig til å betale godt for det.

Dette må du gjerne utdype; såvidt jeg kan se så har humanitært arbeid fått svært gode konsekvenser i mange land.

Lenke til kommentar
Dette må du gjerne utdype; såvidt jeg kan se så har humanitært arbeid fått svært gode konsekvenser i mange land.
Jo mere uhjelp et land har fått jo mindre demokrati, mere korrupsjon og jo mere skakk-kjørt har landene blitt. Du kan jo spørre befolkningen i Zimbabwe om de er lykkelig for å i mange år ha vært Norges "hovedsamarbeidsland" for uhjelp.

 

Jeg skjønner ønsket om å hjelpe, men det er viktigere å ha se hviken effekt uhjelpen har hatt totalt sett.

 

Det uland trenger for å forbedre seg er adgang til våre markeder, tollmurer til å kunne bygge opp egen industri og turisme, og da snakker jeg om skikkelig turisme som skaper arbeidsplasser og ikke frivillighetsturisme som fjerner arbeidsplasser.

 

Jeg vil antagelig ikke klare å åpne øynene dine og derfor står det også mange organisasjoner klare til å tjene penger på "idealister" som deg.

Lenke til kommentar
Jo mere uhjelp et land har fått jo mindre demokrati, mere korrupsjon og jo mere skakk-kjørt har landene blitt. Du kan jo spørre befolkningen i Zimbabwe om de er lykkelig for å i mange år ha vært Norges "hovedsamarbeidsland" for uhjelp.

 

Jeg skjønner ønsket om å hjelpe, men det er viktigere å ha se hviken effekt uhjelpen har hatt totalt sett.

 

Det uland trenger for å forbedre seg er adgang til våre markeder, tollmurer til å kunne bygge opp egen industri og turisme, og da snakker jeg om skikkelig turisme som skaper arbeidsplasser og ikke frivillighetsturisme som fjerner arbeidsplasser.

 

Jeg vil antagelig ikke klare å åpne øynene dine og derfor står det også mange organisasjoner klare til å tjene penger på "idealister" som deg.

Jeg er kanskje en idealist, men jeg er absolutt åpen for andre inntrykk. Det jeg snakker om er jo ikke bistand av typen "øse inn masse penger til staten" som du skisserer, men å reise inn, bygge barnehjem, sette igang en prosess - og så være med i et system som sørger for at barnehjemmet fortsatt opprettholdes og sponses. Andre alternativer inkluderer å bygge skoler, undervise i engelsk, matematikk, diverse, det er mange ting man kan gjøre som ikke faller inn under det å bare sende mange millioner til potensielt korrupte ledere.

 

Jeg er absolutt enig i at tollmurer og markedstilgang er faktorer som spiller inn, men det å si at det ikke finnes noenting annet vi kan gjøre (og forsåvidt har jeg ingen påvirkningskraft i de temaene) tror jeg er veldig feil. For de få som hjelpes, tror jeg betydningen kan være stor.

 

Jeg mistenker at du er blant dem som kritiserer de som prøver fordi du ikke gidder å prøve selv. Da er det lettere å mure seg inn bak "Det nytter ikke, du må tenke større" og la det være med det. Jeg kan så klart ta feil (jeg håper jeg gjør det), men mener du virkelig at det er helt utenkelig at det kan ha positiv effekt å holde på med slik hjelpearbeid?

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir vel hva som er mest lønnsomt av å betaler reise, hus, mat og muligens lommepenger for en ufaglært skandinav og å bruke de samme pengene til å sette lokale i arbeid.

Dette er et godt poeng, og jeg tror det meste av humanitært arbeid går på "hjelp til selvhjelp" også - og som sagt er det dét jeg frykter; at jeg i mangel av spisskompetanse ikke kan være med og bidra. Derfor spør jeg om noen vet mer om det enn meg, og dermed kan si litt om saken så jeg kan få avklart det.

Lenke til kommentar
Jeg er kanskje en idealist, men jeg er absolutt åpen for andre inntrykk. Det jeg snakker om er jo ikke bistand av typen "øse inn masse penger til staten" som du skisserer, men å reise inn, bygge barnehjem, sette igang en prosess - og så være med i et system som sørger for at barnehjemmet fortsatt opprettholdes og sponses. Andre alternativer inkluderer å bygge skoler, undervise i engelsk, matematikk, diverse, det er mange ting man kan gjøre som ikke faller inn under det å bare sende mange millioner til potensielt korrupte ledere.
Joda, man kan få til noen isolerte prosjekter i en begrenset tid, men det legitimerer bare at korrupte ledere ikke bruker ett øre på dette. Vestlige land har jo sagt at det er deres oppgave.
Jeg mistenker at du er blant dem som kritiserer de som prøver fordi du ikke gidder å prøve selv. Da er det lettere å mure seg inn bak "Det nytter ikke, du må tenke større" og la det være med det. Jeg kan så klart ta feil (jeg håper jeg gjør det), men mener du virkelig at det er helt utenkelig at det kan ha positiv effekt å holde på med slik hjelpearbeid?
La meg ta et eksempel. Norge er langt etter mange vestlige land i helsestell og har over 5% av befolkningen i en vøksende helsekø. Norge har også vært en dansk koloni. Hva hadde skjedd om Danmark hadde sagt at de var skyldig i problemene i Norge pga. sin kolonitid og sendte materiale, leger og helsepersonel til Norge for å ta seg av krisen her?

 

a) Stoltenberg sier at dette er Norge selv ansvarlig for og vi må selv ordne opp i problemene våre.

b) Stoltenberg sier at det er Danmark sin skyld og det er deres plikt i å ordne opp her. Han takker for hjelpen, kutter i helsebudsjettet og setter pengene han kan kutte inn på en privat konto i Sveits.

 

I Norge vil vi nok få a), men i Afrika er det nok b) som er vanen. De fleste Afrikanske land har ikke så godt helsevesen som i Norge, men det er fordi man har vært i situasjon b) i lang tid.

Lenke til kommentar

Probably the best way you can help anyone is to get involved, to make others realise in what world their are living in, and perhaps, on a small scale, you have already begun doing that. It is very true that volunteer work in poor country doesn't realy help much, expecialy when we are speacking of the country itself, but it does help the individuals. And this is the most important think. You can not start from the top and the make your way down, but the other way around. And any help is important, expecialy when you are there. I don't know if you consider or not Romania being a country of the 3rd world, but it preaty much is. And there to you can help, althrough not by building orphanages, but by helping the ones in there, being with them, telling stories to the kids, taking them on trips, teaching etc. It may not be much (at least in Samuro's opinion) but for those kids it will be all.

Lenke til kommentar
It may not be much (at least in Samuro's opinion) but for those kids it will be all.
Yes, you can help a few kids for a short time, but duing so you are going to hurt the entire country for a long time.

 

If you are naive and have no concience I will not be able to stop you from destroying the country.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rnetjeneste

 

Helping someone to know more about the world, to educate him, to show him the beauty of art and knowledge it can possibly mean to "deastroy a country", but on the countrary. As Plato 1st said, and then resaid by so many great and wise brain of this human race using different words, like Cioran, Plotin, Epicur etc, "evil comes from indiference".

What you are saying here is that education not only that doesn't help at all, but creates monsters. But if you can just for a moment look to the world outside you will see that is the other way around. All those romanians (gipsies) that come here in Norway and steal and murder and whatever aren't educated at all! Most of them are completly illiterate. The do what they do because they lack education. I dunno how you could come up with such think, many you like to contradict, maybe you didn't gave it to many thoughts, but I can't accept and believe that someone can think in this way.

No one tells you to teach them something that will eventually and inevitably destroy ones culture and tradition (like it happened here with sami for exemple), but to make him aware of the importance of it's legacy and to make him to be proud he was born there.

Lenke til kommentar
Helping someone to know more about the world, to educate him, to show him the beauty of art and knowledge it can possibly mean to "deastroy a country", but on the countrary.
Please tell that to the people of Zimbabwe.

 

1st of all: I don't have the time nor the will to explain it to you. Those didnt wanted to help, but to exploy or to convert them to some kind of religion. Do you see the difference betwen teaching and exploiting? This happened not only to Zimbabwe but to most of the African, South Est Asia and South America countries. They didn't helped the natives at all, the only took advantage of them under the pretext of "helping". They made them slaves, this is the truth.

But I believe you are able to see the difference. Do you thing the guy here want's to take advantage of them? Wants to make them slaves?

Now explain me how this guy will, (by teaching for example literature and geography, by taking some kids to walk in the beautiful landscapes of Romania) destoy a country? I live under the impresion that you aren't informed at all and you try to justify you indiference by saying "I won't help because that's a bad thing. Insted I sit here and contemplate how much good I do to this world by doing nothing" Good luck with that.

Endret av enola117
Lenke til kommentar
Helping someone to know more about the world, to educate him, to show him the beauty of art and knowledge it can possibly mean to "deastroy a country", but on the countrary.
Please tell that to the people of Zimbabwe.

2nd: Oh, and please read this part too:

 

"No one tells you to teach them something that will eventually and inevitably destroy ones culture and tradition (like it happened here with sami for exemple), but to make him aware of the importance of it's legacy and to make him to be proud he was born there" or you read only what you want to see and only what you think you can combate?

Endret av enola117
Lenke til kommentar
They didn't helped the natives at all, the only took advantage of them under the pretext of "helping". They made them slaves, this is the truth.
I have no idea about what planet you live on, but who were taken slaves in the 1980s and 1990s when Zimbabwe was destroyed by foreign "development aid"?
I live under the impresion that you aren't informed at all and you try to justify you indiference by saying "I won't help because that's a bad thing. Insted I sit here and contemplate how much good I do to this world by doing nothing" Good luck with that.
I'm quite informed and are doing far more than most to help developing countries. There is a lot you could do too if you are willing to actually help:

-Vote for the political party that would reduce the damaging "developing aid" most.

-Vote for the political party that would reduce the tax barriers to let developing countries sell their products to us.

-Buy products from developing countries when possible.

-Vote for the political party that would reduce local agriculture subsidies most. Subsidised food is dumped to developing countries and ruins their possibilities to have a local food industry.

-Go on vacation to developing countries, but as a real tourist generating jobs and not an "aid tourist" cutting jobs.

Lenke til kommentar

For the 1st question, look back in time (the 19th and 20th centuaries) and you will understand what I was talking about.

 

And the vote staf maybe it realy works here, but not in my country. The politicians there are all the same and no mather what or who you vote, it won't do any help at all. That's why Romania is still a "developing" country.

If you buy products from developing countries you should know that you won't help it's people, but just a bunch of local barons that will become just stronger and that are only looking for the profit and not for the people. I've lived in such a country so you can trust my words.

Travel in developing countries as a tourist generatic jobs. Good advice, and what kind of jobs you generate when you travel? The ones in tourism?

 

You have to understand that what you propouse it's just as bad as the indiference. You vote, leting others to "help" in your place, you eat saying that eating is helping people that don't have anything at all to eat, and you travel. That's alot of helping, slow down a bit! Oh man... you are truly unbeliaveble.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Yes, you can help a few kids for a short time, but duing so you are going to hurt the entire country for a long time. If you are naive and have no concience I will not be able to stop you from destroying the country.

So what you are saying is that if I work as a volunteer with kids in Thailand for no cost at all, I'm actually destroying the country? Rather than laughing loudly (as I'm considering), I'll ask you this: HOW? Seriously, my guess is that you are maximizing the butterfly-effect to the extreme.

 

I live under the impresion that you aren't informed at all and you try to justify you indiference by saying "I won't help because that's a bad thing. Insted I sit here and contemplate how much good I do to this world by doing nothing" Good luck with that.

Yeah, or this...

 

-Vote for the political party that...

-Go on vacation to developing countries, but as a real tourist generating jobs and not an "aid tourist" cutting jobs.

So, either vote for a political party that supports the cause (which as good as never really works here in Norway), or travel as a real tourist. That's your advice. The last one is effective, I'll give you that, but you must have lost your humanity somewhere if you really think that noone should do anything for 3rd world countries other than voting and travelling as a tourist.

 

What you are saying are the strict opposite of what professionals on this subject do, but what enables you to claim more knowledge than these autorities? Please tell us about your experience and your long studies on this subject. Because It's perfectly clear that you can't seriously claim these viewpoints without elabourate studies.

Lenke til kommentar

I Norge er det svært mange som livnærer seg av uhjelp. Du vil neppe få disse til å innrømme at de land som har fått mest uhjelp har fått mest negativ utvikling:

http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Vil-skju...elp-355930.html

http://www.nrc.nl/international/Features/a...ust_not_working

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...5070201372.html

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/a...LT002/110210052

 

Mange har bestemt seg for at siden man ønsker å være snill og hjelpe og man ser en lokal midlertidig positiv effekt så må jo effekten være positiv. Hadde legemiddelindustrien fungert på samme måte så ville de helt sluttet å sjekke bivirkninger og langtidsvirkninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...