Gå til innhold

Er IMDb 250 blitt "bedre"?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg i skrivende stund sett alle filmene på listen (enn så lenge, det fine med den er at den er dynamisk og det skjer fort endringer) og jeg har litt lyst til å analysere den litt for å se bredden i listen utifra diverse kriterier. Men tviler på at jeg helt har tiden til det. Men jeg kan jo være såpass elitistisk at jeg faktisk har mulighet til å uttale meg om listen uten å basere meg så alt for mye på fordommer. For mitt inntrykk av listen har endret seg betraktelig fra det å ha sett 150 på den til å ha sett 250.

 

Syntes de nye filmene som klarer å komme seg inn på listen holder veldig høy standard, med unntak av de tyrkiske sprellene vel å merke. Er også et par filmer som får litt mye drahjelp grunnet hype/stor fanskare til eksempelvis regissør. Nyeste Tarantino-filmen er eksempelvis bunnsolid, men jeg er i tvil om den ville kommet seg inn på listen om det ikke var Tarantino sitt navn på den. I hvert fall ikke så høyt (men så er det normalt at filmer starter høyt og så faller, spesielt når de når DVD og litt bredere publikum).

 

Jeg savner litt tulle-filmer som er ren underholdning uten noen særlig dybde i seg. De godt gjennomførte rullebåndsfilmene, for å si det slik. Eksempelvis filmer som Transformers og Independence Day, men de er så store og får såpass store hat-klubber at de aldri vil nå helt opp. I tillegg får de så mye WOM at listen nok er bedre tjent med andre mindre kjente filmer. Og så har vi jo gode eventyrfilmer, som Star Wars, LOTR og Indiana Jones der, så det er jo ikke helt fraværende.

 

Sett bort fra slike typer favoritter som jeg har, så finner jeg vel alt annet av favorittfilmer på listen (Das Leben Der Andern, Into The Wild, 12 Angry Men, diverse Kurosawa, Bergman, Nolan, Eastwood, Spielberg og Fellini).

 

Listen gjør nytten sin og jeg vil nå anbefale folk å bruke den til å utvide sin egen filmsmak. Stort sett alle filmene på den listen er å finne på andre større lister, som eksempelvis TSPDT (men den er ikke særlig dynamisk sett i forhold og er dårlig på nyeste filmene). Men der er det fullt mulig å slå to fluer i en smekk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...