Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan mye bruk av pc skade synet?


stasomfaen

Anbefalte innlegg

Hei! I det siste har jeg sittet altfor mye på pc-en! Det er ca. fra jeg kommer fra skolen og resten av dagen ofte... Har vært sånn i ca. 1-1.5 mnd. nå. Av og til kjenner jeg det gjør litt vondt i øynene når jeg ser på skjermen, og det kan virke som jeg har fått dårligere syn/det påvirker synet en stund etterpå... For det kan være at jeg må blunke mye/myse litt når jeg ser på ting fra litt avstand nå. Før denne perioden syns jeg synet var helt normalt/bra, men virker mye dårligere nå, med mindre det er litt sånn pga. all pc bruken og at det blir litt bedre om jeg kutter ned/holder meg litt borte...

 

Noen som har noe meninger? Lurer litt på om jeg faktisk får mye dårligere syn nå eller om det blir litt sånn når man sitter så mye med pc.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk for all del flatskjerm, men den stirringen i lange tider er ikke bra for øyemuskulaturen, heller ikke all den statiske stillesittingen forøvrig. Kanskje lysstyrken bør dempes litt også.

 

Ta pauser og gjør noe fysisk aktivt innimellom, ikke risikér å bli krøpling allerede som ung.

Vi er ikke skapt for dette kunstige livet.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar

Et vanlig problem er at du glemmer å blunke...

Man stirrer så intenst på skjermen for å få med seg det som skjer, og konsentrerer seg hardt, lenge.

Da går blunkefrekvensen kraftig ned, og man ender opp med røde, tørre, litt smertefulle øyne...

 

Kunstig tårevæske kan hjelpe, men, selvfølgelig, pauser er jo det aller beste.

 

At synet skal bli dårligere av å stirre på en skjerm tviler jeg ærlig talt på.

Da er det mer sansynlig at synet ditt gjennomgår endringer, og at det ikke har noe med pc-bruk å gjøre.

 

Kanskje du bare trenger briller/linser? :cool: Om ting er uklart på avstand, er du nærsynt.

Men om du ser tavlen på skolen helt uten problemer, og kjenner igjen venner på avstand, så er det ingen grunn til bekymring...

 

Men ta gjerne en synstest. Koster ikke særlig mye. Kanskje du kan ta en sånn test gratis hos helsesøster/skolelege?

Lenke til kommentar

Ta pauser!

 

Hvis det blir veldig mye intens stirring (minimalt blunking og litt variasjon) må du minimum ta 5 minutter pause hver time. Dette er minimum, så mer anbefales.

 

Ja synet ditt kan bli svekket av å stirre for mye på en pc-skjerm. Hvis du sitter veldig nærme (noe mange gjør) skader du dem enda mer.

 

Ta en synstest er det eneste jeg vil anbefale deg. Å myse er heller ikke spesielt bra for øynene dine.

Lenke til kommentar

ikke sitt med hode for nærme skjermen

ta pauser som sagt

 

ikke stirr for intenst i skjermen, se litt unna av og til, på ting som er langt unna, feks ut vinduet slik at du får "zoomet ut" litt, det tipset fikk jeg da jeg spurte øyenlegen om man kunne bli nærsynt av å sitrte for nærme skjermen.

 

forøvrig har jeg -3 på begge øya, mistenker at en av grunnene til at jeg har blitt nærsynt er pga at jeg satt for nærme skjermen før.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gsg_*

Det er genene som avgjør det

 

alle i familien min untatt broren min har dårlig syn

 

når pappa levde brukte de ikke data engang

 

så data unnskyldningen funker ikke

 

jeg gikk ikt, men merka det allerde året før det når vi ikke brukte data på skolen at jeg fikk dårligere syn

Lenke til kommentar

jeg fikk 99% ukorrigert syn under både testen hos legen da jeg hadde hatt øyekatar, og hos militæret under sesjon, og selv har jeg vel sittet fra jeg kunne så vidt kunne gå og se 5-8 timer om dagen med TV, og da jeg fikk PC rund lanseringen av windows 95 har jeg sittet 5-8 timer om dagen forran den skjermen, og sitter like mye nå.. om ikke mer...

 

har aldri hatt noen problem med synet pga det...

Lenke til kommentar

Flatskjermer er vel bedre for synet enn gamle CRT-skjermer. Jeg er like mye datanerd som bestekompisen min, jeg bruker ikke briller eller linser, mens han har hatt det siden han var liten (da snakker vi 70/80-tallet). Er nok delvis medfødt også.

 

Vi kjøpte alltid samme datamaskin og spilte de samme spillene like mye.

Lenke til kommentar

Jeg har det akkurat det sånn som deg robbern9292. Øyna mine ble rett og slett for tørre og jeg bruker nå en slgs væske man får kjøpt på apoteket en gang i blant :) Husker ikke hva det heter, men hvis du spør de som jobber der, så finner dem det til deg. Det har hjulpet veldig for meg. Kanskje det hjelpe deg å? Lykke til iallefall :)

Lenke til kommentar
Jeg har det akkurat det sånn som deg robbern9292. Øyna mine ble rett og slett for tørre og jeg bruker nå en slgs væske man får kjøpt på apoteket en gang i blant :) Husker ikke hva det heter, men hvis du spør de som jobber der, så finner dem det til deg. Det har hjulpet veldig for meg. Kanskje det hjelpe deg å? Lykke til iallefall :)

 

Oi! : D Det skal jeg prøve!! Takk : ) Får håpe det funker da : ) Men jeg merker det... Rett etter masse pc så blir jeg litt rar, men etter en sykkeltur og litt avbrekk, så føles det litt bedre, men blir sånn hver dag... Men men... Skal prøve å kutte ned nå ;) Takk så mye for at folk tipser og sånt... For jeg blir veldig irritert på meg selv når jeg kanskje har sittet litt for mye slik at jeg kan ha fått redusert syn... Forhåpentligvis ikke, men hvem vet...

 

Takk! Fortsett å legge igjen innlegg : )

Lenke til kommentar
Flatskjermer er vel bedre for synet enn gamle CRT-skjermer. Jeg er like mye datanerd som bestekompisen min, jeg bruker ikke briller eller linser, mens han har hatt det siden han var liten (da snakker vi 70/80-tallet). Er nok delvis medfødt også.

 

Vi kjøpte alltid samme datamaskin og spilte de samme spillene like mye.

 

yepp er nokk mye medfødt og ligger i genene,

men det er uansett ikke bra for øynene hvis en sitter for nærme og ser i en skjerm over flere timer hver dag, uten å ta seg pauser og la øynene avlastes litt.

http://www.ukeavisenledelse.no/arkiv/datas..._plager_500_000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...