Gå til innhold

Bildeorganisering - Hva anbefaler dere?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal i nærmeste fremtid formatere maskina og få en fresh pc :) Så lurte jeg på hvilket program jeg burde bruke til å organisere bildene mine? Ser helst etter freeware...

 

Også lurte jeg på en annen ting. Hva om jeg reinstallerer eller bytter organiseringsprogram (kansje tilogmed formaterer), hva vil skje med organiseringen min? Mulig dette er vanskelig å forstå, hva jeg mener liksom. Men om jeg legger inn tags osv, vil vel ikke dette bare forsvinne, og vil et evnt nytt program plukke opp infoen jeg har lagt inn? Og om jeg installerer samme program etter en formatering vil den "gjenopprette" "strukturen" min?

 

Dere har nok mer peiling enn meg på dette emne, derfor håper jeg på gode svar! :)

Endret av sponsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør du lage deg en skikkelig struktur på harddisken din etter formatet: "Bilder/2009/2009-01-22 - Beskrivelse"

Tar du masse bilder så kanskje du kan ha en overordnet mappe pr mnd også. Lag ei mappe for hver hovedhendelse.

 

Vil anbefale et program som kan skrive tagger inn i bildefila. På den måten vil du alltid ha dette med deg så lenge du har backup av fila.

 

De fleste litt større programmene har mye av organiseringen lagret i en database (feks Picasa), men om Picasa i tillegg lagrer info i bildefila er jeg usikker på. Du kan jo sjekke det ut.

 

Photoshop Elements kommer med en bildeorganisator som lagrer i bildefila, men dette koster i underkant av 1000,-

Lenke til kommentar
Takk for gode nyttige svar! Har CS3 master collection, så fant ut i går at muligens Bridge kunne brukes. Noen som har erfaring med det eller?
Brigde er et utmerket organiseringsprogram, bruker det mye selv... Du bør bruke en del tid og sette deg inn i mulighetene og ikke minst mulighetene for tilpasning av vinduet. Men det er bra til organisering, ja...
Lenke til kommentar

Bridge er greit nok, men er laget for å være en browser for å åpne bilder i Photoshop.

 

hvis du virkelig vil ha noe som gjør det du etterspør så er Adobe Lightroom et veldig godt valg. Du kan enten laste ned en gratis 30-dagers trial, eller så kan du forske ut med Lightroom 3 Beta. Denne får du bruke til utpå nyåret en gang. Den er stabil.

Lenke til kommentar

Jeg liker også system på pcen. eller jeg MÅ ha system. Leter også etter noe nytt kanskje hvis jeg trives bedre da men akuratt nå så sorterer jeg etter hva det er.

Feks

D:\Pictures\Nature

D:\Pictures\Animals

D:\Pictures\Auto

D:\Pictures\Fantasy

D:\Pictures\Games

D:\Pictures\Movie

Osv

 

Fra private bilder så sorterer jeg de i en mappe som hetter Privat inne i bilde mappa Feks

D:\Pictures\Privat\Fester\2009.17.10 Tiger Tiger

D:\Pictures\Privat\Fester\2008.08.11 20 Års dagen

D:\Pictures\Privat\Fester\2008.28.10 Malin 18 år

D:\Pictures\Privat\Lisebergseberg 2007

D:\Pictures\Privat\Tyrkia 2009

 

Hvis du ser tegninga.

 

Samme med serier å.

E:\Serier\Borettslaget

E:\Serier\Californication S1-3\Sesong 03

E:\Serier\Csi S5-10\Ses10

E:\Serier\Dexter S1-4\Sesong 03

E:\Serier\Everybody Loves Raymond S1-9\Sesong7

E:\Serier\Heroes S1-4\Sesong4

E:\Serier\House S1-6\Sesong 06

E:\Serier\Prison Break S1-4\Sesong4

E:\Serier\Seinfeld S1-9\Season 9

E:\Serier\TopGear S1-13

E:\Serier\Two and a Half Men S1-7\Sesong 7

Osv

 

 

Eneste jeg sliter med er hvordan jeg skal fordele bilder å filmer tatt fra samme dag.

jeg har da 2 taranteller som jeg tar bilder av å filmer. Har bilder på en hardisk å video'er på en annen. Så ble slitsomt å gå frem å tilbake for å finne video fra samme "shoot" så endte opp med at jeg begynte å sortere det som dette

 

D:\Pictures\Jentene Mine\Karoline\Bilder\10.2009

D:\Pictures\Jentene Mine\Karoline\Filmer\10.2009

 

D:\Pictures\Jentene Mine\Nicoline\Bilder\10.2009

D:\Pictures\Jentene Mine\Nicoline\Filmer\10.2009

 

MEN da er videoen i mappen med bilder som jeg ikke liker helt men så nærme perfekt som jeg kan komme slik jeg vet om i allefall.

 

Når det kommer til musikk så skal det være ryddig der å. Feks

D:\Music\In Flames\Come Clarity

D:\Music\In Flames\A Sense Of Purpose

D:\Music\In Flames\Reroute to Remain

D:\Music\In Flames\Soundtrack To Your Escape

D:\Music\SoilWork\2002 - Natural Born Chaos

D:\Music\SoilWork\2003 - Figure Number Five

D:\Music\SoilWork\2005 - Stabbing The Drama

D:\Music\SoilWork\2007 - Sworn To A Great Divide

Ikke alle albumene er sortert etter år slik som med soilwork men jobber med saken men her skal alt være i album å det skal være hele album. For masse div random sanger så har jeg stappa de i en mappe for random sanger. ca 1700 stk der nå så liker ikke det rotet.

 

For programmer så har jeg gjort det slikt

D:\Application\Driver\Skjermkort\Windows 7 64b

D:\Application\Programmer Så har jeg zippa alle programmer pga antivirus kan anta noe av det som virus.

D:\Application\Spill (Iso)\Need For Speeds

D:\Application\Spill (Iso)\Battlefield 1942

D:\Application\Spill (Iso)\Oblivion\Iso Også evnt undermapper for andre ting som

D:\Application\Spill (Iso)\Oblivion\Mods

D:\Application\Spill (Iso)\Oblivion\Patch

D:\Application\Spill (Iso)\Oblivion\Saves

 

Også har jeg en hardisk for sortering i segselv der jeg plasserer alt jeg har lastet ned så sorterer jeg det en gang i ny å ne så det blir orden der å. Feks

F:\BitLord - Emule\Downloads Alt fra de to programmene kommer i den mappa.

F:\ Alle andre mulige random filer som det enda ikke er plassert riktig enda.

 

Mer info en spurt om men håper det kanskje hjelper å hvis ikke så er det vel bare å blåse i det hehe.

Lenke til kommentar

Alle bilder legges inn i felles\bilder hvor det er en undermappe for hvert år. Under hvert år ligger det undermapper med navn som 20091107_skogstur. De vil da sorteres automatisk etter dato de er tatt. På en ekstern disk har jeg så tilsvarende struktur som synkroniseres med synctoy. Hvert halvår tas det backup til DVD'er av den eksterne disken og disse backupene flyttes UT AV HUSET til en slektning eller bankboks.Ellers bruker jeg Pizasa for organisering og deling på web. Utrolig raskt å gjøre grovredigeringer som å rette horisont eller ta utsnitt, samt få slettet 3/4 av bildene man har tatt. Pizasa kommer nå også med automatisk tagging av navn, støtte for geotagger og er gratis.

Lenke til kommentar
Alle bilder legges inn i felles\bilder hvor det er en undermappe for hvert år. Under hvert år ligger det undermapper med navn som 20091107_skogstur. De vil da sorteres automatisk etter dato de er tatt. På en ekstern disk har jeg så tilsvarende struktur som synkroniseres med synctoy. Hvert halvår tas det backup til DVD'er av den eksterne disken og disse backupene flyttes UT AV HUSET til en slektning eller bankboks.Ellers bruker jeg Pizasa for organisering og deling på web. Utrolig raskt å gjøre grovredigeringer som å rette horisont eller ta utsnitt, samt få slettet 3/4 av bildene man har tatt. Pizasa kommer nå også med automatisk tagging av navn, støtte for geotagger og er gratis.

 

Jo men undermappene så bør de være i en mappe inne på bilder alerede for hva om du har masse bilder som er lastet ned fra feks http://babene.moskva.com/ der de har mange kategorier

 

•Wallpapers

(9648) •3D

(2146) •Computers

(1915) •Cartoons

(13925) •Auto

(1107) •Space

(7831) •Nature

(6648) •Animals

(3135) •Aviation

(1982) •Sport

(3637) •Movies

(8167) •Unsorted

(6373) •Anime

(5374) •Games

(771) •Children

(3027) •Cities

(858) •Humour

(3063) •Music

(1249) •Motorcycles

(5803) •Flowers

(2140) •Sea

(2170) •Food

(2538) •Army

(10146) •Fantasy

 

Da føler jeg det er bedre å ha en undermappe til private bilde i bilde mappen

Lenke til kommentar

Takk for alle råd å tips!

 

en kompis linka meg til ett prog, blueMARINE. Har noen av dere testa det? skal vist være en suveren gratis erstatning for lightroom...

 

det er som det blir sakt her at bilder gjerne havner i mange kategorier, så mappestruktur blir kanske umulig, men mindre man har 10x copy av bildene sine, som igjen blir himla mange gb når jeg nå har ca 40-50 gb me bilder.

Endret av sponsen
Lenke til kommentar

I og med TS spør spesifikt om freeware, så kommer jeg på et par programmet som jeg har på pc'en.

FastStone Image Viewer og AmoK Exif Sorter er to programmer jeg ikke klarer meg uten.

 

Amok Exif Sorter sparte meg for mange ukers arbeid når jeg for en stund siden begynte å intressere meg for foto. På det tidspunktet satt jeg med mangfoldige giga jpg filer fra flere familiemedlemer tatt med forskjellige digitalkamera opp gjennom årene. Jeg la alt i en mappe og satte prgrammet opp til å rename filene, samt legge alt i en mappestruktur som var følgende År/Månede/Kameramodell.

I løpet av noen minutter hadde den sortert og renamet alt.

 

FastStone liker jeg fordi jeg er av den gamle typen som liker mappestruktur og kunne gjøre mye med hurtigtaster når jeg for eksempel organsierer bilder jeg nettopp har tatt. Jeg har blant annet laget til hurtigknapper for å åpne bilder i DPP eller Elements.

Lenke til kommentar

Bruker selv Lightroom som er et utmerket program til organisering.

 

En av oppgaven til en organiseringsprogram er, slik jeg ser det, å ta bort arbeidet med å kopiere filer til og fra emnekataloger. Oppgaven overlates til bildebehandlingsprogrammet ved å gi bildene keywords. Min måte å organisere filer på er følgende:

Flytt alle filer fra minnekortet over til en ny katalog

F.eks

f:/foto/2009-11-01-Tur-til-hytta/

f:/foto/2009-11-09-barnedåp-stian/

Dette kan selvsagt legges i årlige underkataloger. Barnedåp-katalogen inneholder alle filer fra forrige gang flytting av filer fra minnekort fant sted. Nærmere organisering finner sted i Lightroom. Har du et bra bildebehandlingsprogram kan alt selvsagt ligge i samme katalog, men litt struktur er som tidligere nevnt bra med hensyn til backup etc.

 

I Lightroom gir jeg bildene opp til 4-5 stikkord. "barnedåp stian" i tillegg til navnet på alle som er med på fotografiene. Spesielt gode biler merker jeg med en stjerne eller to også. På denne måten er det ingen sak å finne alle bildene av tante Emma blant tusenvis av bilder. Vil du kun velge blant bilder av tante Emmas fra siste år kan dette filteret aktiviseres i bildebehandlingsprogrammet.

Endret av elaffen
Lenke til kommentar
Bruker selv Lightroom som er et utmerket program til organisering.

 

En av oppgaven til en organiseringsprogram er, slik jeg ser det, å ta bort arbeidet med å kopiere filer til og fra emnekataloger. Oppgaven overlates til bildebehandlingsprogrammet ved å gi bildene keywords. Min måte å organisere filer på er følgende:

Flytt alle filer fra minnekortet over til en ny katalog

F.eks

f:/foto/2009-11-01-Tur-til-hytta/

f:/foto/2009-11-09-barnedåp-stian/

Dette kan selvsagt legges i årlige underkataloger. Barnedåp-katalogen inneholder alle filer fra forrige gang flytting av filer fra minnekort fant sted. Nærmere organisering finner sted i Lightroom. Har du et bra bildebehandlingsprogram kan alt selvsagt ligge i samme katalog, men litt struktur er som tidligere nevnt bra med hensyn til backup etc.

 

I Lightroom gir jeg bildene opp til 4-5 stikkord. "barnedåp stian" i tillegg til navnet på alle som er med på fotografiene. Spesielt gode biler merker jeg med en stjerne eller to også. På denne måten er det ingen sak å finne alle bildene av tante Emma blandt tusenvis av bilder. Vil du kun velge blandt bilder av tante Emmas fra siste år kan dette filteret aktiviseres i bildebehandlingsprogrammet.

 

Helt enig! Det er dette jeg er på utkikk etter!

Lenke til kommentar

Helt enig i at Lightroom er tingen til organisering. Har bildene organisert slik:

Bilder/2009/2009-12-24 - Julaften/

 

Da ligger alltid bildene kronologisk.

 

I tillegg kan man i Lightroom lage "Collections". Disse kan være feks en kategori (naturbilder, fugler, morsomme bilder, osv). En collection kan inneholde bilder fra alle katalogene, og samme bilde kan brukes i flere collections. Bildet finnes bare i en versjon på harddisken uansett.

 

Man kan også lage seg en "Smart Collection". Dette er egentlig et lagret søk. Feks kan en smart collection være "Raw bilder". Trykker man på denne får man alle raw-bildene. Man kan lage en smart collection med bilder tatt med et bestemt kamera, med en bestemt rating, med et eller flere bestemte nøkkelord, med bilder som er uredigerte, med bilder som ikke har keywords osv osv.

 

Lightroom har også det meste man trenger for å redigere bildene. All redigering blir lagret i ei sidefil (sidecar), og vil derfor ikke røre originalfila. I lightroom fremstår bildet som redigert, men man ødelegger aldri originalen. på denne måten trenger man ikke flere kopier av bildet. Vil man ha flere versjoner av bildet kan man lage en "Virtual copy". Da ser det ut som om man har flere versjoner av bildet, men egentlig er det samme bildet som vises flere ganger med forskjellig redigering.

 

 

Noen som vet prisen på en studentversjon?

Endret av perottol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...