Gå til innhold

Hvordan komme forbi HDD passord ?


Knopfix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

Trenger hjelp til å komme forbi HDD passord på en returnert laptop som ble stjålet.

Det er blitt gjort forsøk på å knekke brukernavn og nå er passord på HDD aktivert.

Det er en Asus laptop. Har ikke flere opplysninger da den ikke er min.

Hvordan løses dette ? Takk.

 

Mener du bios passord? At du må taste passord med en gang bios starter opp? Isåfall må du finne ut hvordan du resetter cmos på laptopen. Dette finner du sikkert i manualen.

Lenke til kommentar
Hei

 

Trenger hjelp til å komme forbi HDD passord på en returnert laptop som ble stjålet.

Det er blitt gjort forsøk på å knekke brukernavn og nå er passord på HDD aktivert.

Det er en Asus laptop. Har ikke flere opplysninger da den ikke er min.

Hvordan løses dette ? Takk.

 

Mener du bios passord? At du må taste passord med en gang bios starter opp? Isåfall må du finne ut hvordan du resetter cmos på laptopen. Dette finner du sikkert i manualen.

 

Sånn jeg skjønte det på eieren var dette HDD passord og ikke BIOS. Men skal sjekke.

Lenke til kommentar

Hvordan er HDD passordet lagt inn ? Ligger det i OS eller BIOS.

Antar at det er mulig å ta ut disken og sette den i en annen maskin for å disable passordet eller rett å slett bare formatere å sette tilbake ?

Har kun vært borti BIOS passord og da skal det være nok med en reset etter hva jeg har lest ?

Lenke til kommentar
Det klare problemet er at det blir spurt om HD passord. Nytter ikke å starte opp maskinen uten i følge eier.

Hva skjer egentlig. Får bruker dette spørsmålet (og hva er eksakt tekst på skjermen) før Windows forsøker å starte eller etter at "noe" har startet? Er det annen tekstinfo på skjermen? Er teksten på norsk elelr engelsk? Er det tekst på svart skjerm, hvit skjerm eller windows skjerm? Er det etter at BIOS har vist sine ting? Er det mulig å komme inn i BIOS?

Lenke til kommentar

Passordet er lagret i firmware til selve HDD.

Noen ganger er det også på HDD storage i tillegg til i firmware hvis det er kryptering involvert i HDD drive security/password sakene.

 

Det er fullt mulig å få laptoppen brukendes igjen ved å bytte ut disken.

 

Det som kan være vanskelig er å få selve disken (den gamle) tilbake i brukandes tilstand.

Finns noen utilities der ute man kan prøve som f.eks:

http://www.hddunlock.com/

Men det er ikke sikkert å virke på alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...