Gå til innhold

"Disken er i ferd med å feile"


Lanzoni

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter 3 år og sikkert mange knall og fall har harddisken min begynte å slantre. Merket det først etter en formatering da win7 ikke kunne installeres på harddisken fordi "den var i ferd med å feile". Fikk innstallert Ubuntu 9.10, og foreløpig funker det helt fint, sett bortifra at jeg får beskjed om at harddisken er i ferd med å feile og at jeg burde ta backup så fort som mulig.

 

Men jeg antar det bare er tidsspørsmål før harddisken feiler totalt?

 

Hvilke harddisk bør jeg isåfall kjøpe? Setter type hovedkort, skjermkort osv noen begrenser for hvilke harddisker jeg kan bruke?

 

Bruker idag en ATA Toshiba MK1032GSX.

 

 

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg antar det bare er tidsspørsmål før harddisken feiler totalt?

Ja.

Det kan ta uker, måneder, osv. men den holder på å dø og er neppe noe å satse videre på.

 

Hvilke harddisk bør jeg isåfall kjøpe? Setter type hovedkort, skjermkort osv noen begrenser for hvilke harddisker jeg kan bruke?

 

Bruker idag en ATA Toshiba MK1032GSX.

Skjermkortet spiller ingen rolle, men disken må være av en type som hovedkortet kan "snakke med". Et raskt søk på "MK1032GSX" viser at dette er en 2.5" SATA-disk, så vi snakker om en bærbar PC, antar jeg?

 

Vel, da må du få tak i en ny 2.5" SATA-disk.

Det eneste (?) du må passe på er tykkelsen på disken: hvis den gamle er ultra-tynn og det ikke er plass til noe tykkere, så kan du få et problem. Men det burde gå an å finne slike data både for den gamle (hos toshiba) og den nye.

Lenke til kommentar
Men jeg antar det bare er tidsspørsmål før harddisken feiler totalt?

Ja.

Det kan ta uker, måneder, osv. men den holder på å dø og er neppe noe å satse videre på.

 

Hvilke harddisk bør jeg isåfall kjøpe? Setter type hovedkort, skjermkort osv noen begrenser for hvilke harddisker jeg kan bruke?

 

Bruker idag en ATA Toshiba MK1032GSX.

Skjermkortet spiller ingen rolle, men disken må være av en type som hovedkortet kan "snakke med". Et raskt søk på "MK1032GSX" viser at dette er en 2.5" SATA-disk, så vi snakker om en bærbar PC, antar jeg?

 

Vel, da må du få tak i en ny 2.5" SATA-disk.

Det eneste (?) du må passe på er tykkelsen på disken: hvis den gamle er ultra-tynn og det ikke er plass til noe tykkere, så kan du få et problem. Men det burde gå an å finne slike data både for den gamle (hos toshiba) og den nye.

 

 

Takk for raskt svar!

 

Det er en bærbar PC ja, en Lenovo T60.

 

Fant ikke produktet på toshibas sider, har vel kanskje gått ut av produksjon?

Fant dog dette på annen side: "Dimension: 0.4 in x 2.8 in x 3.9 in(HxWxD)"

 

Så trenger bare å finne et 2,5" SATA innenfor de samme fysiske rammene?

Noen anbefalinger forresten?

Endret av Lanzoni
Lenke til kommentar
Det er en bærbar PC ja, en Lenovo T60.

 

Fant ikke produktet på toshibas sider, har vel kanskje gått ut av produksjon?

Fant dog dette på annen side: "Dimension: 0.4 in x 2.8 in x 3.9 in(HxWxD)"

 

Så trenger bare å finne et 2,5" SATA innenfor de samme fysiske rammene?

Jepp.

 

Noen anbefalinger forresten?

Her må jeg dessverre melde pass. Har ikke kjøpt 2.5" harddisk i løs vekt på mange år.

 

Men Prisguiden kan kanskje gi svar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...