Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renault Scenic og havari - "viftereim" eller reg.reim?


SaJo

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Hadde en litt kjedelig hendelse med vår 2002-modell Renault Scenic (1.6 bensin) igår.

Under kjøring hørte man først en rar "svisjelyd", ikke veldig høy men såpass uvanlig at samboeren min tenkte å stoppe på første bussholdeplass for å sjekke dekkene i tilfelle punktering.

Før hun kom så langt stoppet motoren, og hun fikk akkurat trillet ut av veibanen.

 

Når jeg fikk sett under panseret, så jeg med en gang at viftereima var ødelagt. Den var helt oppfliset på ene siden, og en halvmeter lang og 1mm bred "flis" hadde løsnet fra resten av reima. Rett over reima gikk det noen elektriske ledninger (fire-fem stykker) til motoren, og disse var kuttet tvert av, sannsynligvis av denne "pisken".

Reima var i generelt dårlig forfatning hele veien.

 

Verkstedet skal se på bilen idag, og de har antydet at registerreima har røket (og da antakeligvis påfølgende skader).

 

Litt historikk om viftereima:

-I juni ble viftereima byttet i forbindelse med service. Grunnen var at verkstedet (som hadde bilen for første gang) sa at det satt feil type reim der (for smal).

-For tre uker siden så jeg at den nye reima var blitt litt flisete i ytterkant. Satte bilen på verksted igjen, de byttet da reim og strammehjul (et sett på flere). De sa at et defekt strammehjul var årsaken til at reima ble slitt.

 

Registerreima ble forøvrig byttet på 70' (før vi kjøpte bilen). Bilen har nå gått 101'.

 

Så kommer spørsmålet:

Om det viser seg at registerreima har røket som en følge av at viftereima tok kvelden, kan verkstedet være ansvarlig for dette? Viftereima er jo splitter ny, så de må jo da enten ha montert noe feil, eller oversett en (kritisk) feil.

Jeg mener nå også at om det "bare" er viftereima og ledningene, burde verkstedet være ansvarlig da også..

 

Edit: Jeg overdrev litt på kjørelengden, så jeg trakk fra 100' på tallene for når reima ble bytta og dagens kjørelengde ;)

Endret av RVF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ærlig talt ikke om vannpumpa er byttet - bytte av registerreim ble gjort av forrige eier (og også nevnt i salgsannonsen).

 

Imidlertid tror jeg heller at scenariet har vært at viftereima har gått bananas, som igjen har ført til ødelagt registerreim. Har funnet noen tilfeller av dette når jeg googlet - imidlertid var dette dieselmotorer, og jeg vet ikke om de har en annen konstruksjon rundt dette enn bensinmotorene.

Lenke til kommentar

Det sitter som oftest en viftereim med et spor for lite fordi akkurat det der skjer.. Servopumpa sitter litt skrått(orginalt) så det blir slakk i akselen og det går og gnager på reima. Sett på en ny reim med et spor for lite igjen og reparer alle de ledningene. Blir det for ille sett på en reim med enda et spor mindre. Den ligger bare og flyter nedi der og bytter spor innimellom :D

 

Står du rett over alle reimhjulene og ser ned på dem ser du at ting ikke er helt på stell :D De står ikke på rett linje..

 

Registerreim er noe forbanna herk på de der og vannpumpa blir nok bytta når man først har det oppe. Vannpumpa er forøvring halve registeret og litt skruing og bytte selv når du har demontert. Ikke at den får viftereima til og ryke eller.

 

Har sett flere ganger at viftereima surrer seg inn rundt veiva og forårsaker motoras. Det har jeg ikke sett på de der enda, men ryki viftereim er ikke ukjent.

 

Disse butter ordentelig. Fjern all gammel reim, åpne oljelokket, kjinn på starteren og se om kammen går rundt. Står den stille begynner prislappen på 20 000,-

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar
Det sitter som oftest en viftereim med et spor for lite fordi akkurat det der skjer.. Servopumpa sitter litt skrått(orginalt) så det blir slakk i akselen og det går og gnager på reima. Sett på en ny reim med et spor for lite igjen og reparer alle de ledningene. Blir det for ille sett på en reim med enda et spor mindre. Den ligger bare og flyter nedi der og bytter spor innimellom :D

Takk for svar!

 

Da er det jo helt hårreisende at verkstedet bytta reima som satt der fra før - med begrunnelse av at denne var for smal.

Vet du om dette står skrevet noe sted, slik at jeg har noe å henvise til?

 

Det blir for dumt når verkstedet setter inn feil reim som så ryker og fører til motorhavari.

Lenke til kommentar

Her er hva som står for K4M-motor i original dokumentasjon for Renault:

NOTE : the accessories belt has five teeth whilst

the alternator, PAS pump and crankshaft pulleys

have six; it is therefore essential to ensure that

the tooth at the end of the pulleys (E) remains

"free" when refitting the belt.

 

Jeg har vedlagt et par bilder av reima på min K4M 708, og ganske riktig, det er èn tann "for lite" der.

 

Jeg vet ikke om motoren du har er K4M, men det er vel ikke noen andre 1.6-litere enn K4M for er levert i en slik bil?

post-19072-1257343968_thumb.jpg

post-19072-1257343975_thumb.jpg

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Akkurat betegnelsen på motoren vet jeg ikke, og ikke får jeg sjekket heller siden den står på verksted ;)

 

Imidlertid løser dette seg:

Etter at jeg hadde levert inn bilen fikk jeg tilbakemelding om at de mente en stein hadde truffet viftereima og ødelagt denne, som igjen hadde enten viklet seg inn i registerreima så denne røyk, eller surret seg rundt veiva (med samme resultat). Jeg var ikke helt enig i dette, da viftereima var tydelig slitt i "ytterkant", den siden som er til venstre på bildene dine.

 

Dagen etter fikk jeg ny telefon fra verkstedet - det viste seg at motoren var helt havarert og måtte byttes. De hadde imidlertid også sjekket med Renault, og funnet ut at de hadde montert viftereima feil da de byttet den for tre uker siden. Derfor tok de på seg alt ansvar, og jeg får en "ny" motor uten kostnad for meg. Den nye motoren har gått ca 30' mindre enn den som satt i fra før, og skal være i god stand. Så jeg kan ikke si meg annet enn godt fornøyd med dette, og er imponert over verkstedet som faktisk innrømmet feil og tok ansvar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En siste oppdatering:

Motoren var totalhavarert og måtte byttes.

I tillegg måtte drivakselen (!) byttes, og de byttet også et hjullager på høyre side foran. Nå tviler jeg vel på at hjullageret røyk pga. motorhavariet, men dette ble byttet på en service i juni også.

 

Alt dette tok verkstedet på sin kappe!

 

Jeg måtte betale noen hundrelapper for nye mansjetter til drivakselen da disse var slitne (tviler jeg ikke på), men utover det har verkstedet stått for deler, arbeid og leie-/lånebil i de to ukene reparasjonen tok.

Så - alt i alt er jeg imponert over at verkstedet tok ansvar og ordnet opp i en feil de selv hadde forårsaket :)

 

Den "nye" motoren i bilen har gått ca 30' mindre enn den gamle, og skal være i god stand :)

 

Er det noe poeng å ta bilen på en NAF-kontroll (eller tilsvarende) for å se om arbeidet er bra utført, og at delene (motoren) er i god stand?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...