Gå til innhold

Stål og stråling


chirsso

Anbefalte innlegg

Jeg sitter sammen med sønnen min på 5 år som lurer på hva stål er. Vi slo opp på Wikipedia og bla.annet dette kom opp.

 

Dette kan da ikke stemme?

 

 

Stål etter Hiroshima [rediger]

Det kreves mye luft til produksjon av stål, og etter atombombe-eksplosjonen over Hiroshima innebærer dette at alt stål har i seg noe av strålingen fra dengang. Ved produksjon av spesielt følsomme strålingsmonitorer, f.eks i romskip, er man helt avhengig av å ha tilgang til stål produsert før 1945.

 

Den viktigste kilden til slikt gammelt stål er restene av den keiserlige tyske krigsflåten, som etter første verdenskrig lå for anker i Scapa Flow på Orknøyene, og der senket seg selv. I de nærmeste tiårene ble store deler av flåten slept til dokkene i Firth of Forth, men fremdeles ligger noe av det gamle høykvalitetsstålet tilbake på få meters dyp. Utstyr som Apollo etterlot på månen, den del av Galileo-sonden som rakk frem til Jupiter, og Pioneer-sonden som nå har forlatt vårt solsystem - alt dette inneholdt rester av keiserens stolte marine. [1]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enkelt:

 

Stål er jern blandet med litt karbon. Karbon gjør jern sterkere og hardere enn jern er alene.

 

 

Takk for enkel forklaring

 

Det var den biten med stråling jeg stusset over. Dette betyr jo da si at alle prøvesprengninger etter 1945 også har hatt en påvirkning.

Lenke til kommentar
Masse andre stoffer kan også være blandet inn.

Stål er ikke bare stål. Det finnes flere ulike legeringer enn du kan telle, der metaller som krom eller nikkel inngår.

Hvorfor ruster biler, men ikke teskjeer? Det er forskjellige stoffer i stålet.

 

Klar over det men skulle gjerne hatt flere synspunkter på dette med stråling. Det virker som den norske utgaven av Wikipedia er nokså alene med denne informasjonen på nettet. Og det er jo sensasjonelt.....

Lenke til kommentar
Dette betyr jo da si at alle prøvesprengninger etter 1945 også har hatt en påvirkning.

 

Stemmer det.

 

Når det er sagt, tviler jeg veldig sterkt på at dette har noe å si. Et par grunner egentlig, på begge sider av fabrikasjonen :)

 

Hvis det er viktig å ha stål som ikke avgir stråling, så må denne strålingen være sterkere enn bakgrunnsstråligen før den merkes. Særlig for ting som skal utenfor atmosfæren vår (egentlig, magnetfeltet ?), siden den viker som et beskyttende skjold for det meste av det som er ute i verdensrommet.

Oppfølger kommentar til den er jo om det gjøres noe ved smelteverkene for å forhindre at stål og andre materialer tar opp radongass (mest vanlige radioaktive isotop ved bakkenivå ?) - eventuelt for å blokkere ut nedfallet fra Tsjernobyl. Så vidt meg bekjent, så gjøres ikke dette - rett og slett fordi det ikke er nødvendig.

 

Når stål fabrikeres er det heller ikke luft som brukes - da nitrogenen og andre elementer i luften ville vært uheldig å få i stålet (så vidt jeg husker!) - derfor brukes veldig rent oksygen istedet. Og slikt oksygen er vel vanligvis fabrikert kjemisk - så det er ingen mulighet for at radioaktive isotoper skal komme inn i blandingen.

 

Så får jeg legge til noe omkring den keiserlige flotilla fra første verdenskrig.

Hvert hovedskip veide rundt 20000 tonn, og det var 5 av dem - så 100 000 tonn. Hvis vi tar en helt grov gjett på at hele den tyske flåte veide en million tonn, så er det fremdeles bare en brøkdel av dagens årlige produksjon - som ligger på 1351.3 millioner tonn.

I 1913 lå verdensproduksjonen på ~5 millioner tonn - så selv da ville du hatt litt flaks om det stålet du fikk inneholdt stål fra keiseren's marine.

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Bakgrunnsstr%C3%A5ling

http://en.wikipedia.org/wiki/Background_radiation

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Basic_oxygen_steelmaking

 

http://query.nytimes.com/mem/archive-free/...9649C946095D6CF

Endret av Sondring
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...