Gå til innhold

[Løst]Acer krever penger. Urettmessig?


Anbefalte innlegg

Løst

....

 

 

Slik jeg ser det så tilfredstiller dette ikke kravene til en bærbar pc i den prisklassen. Pc'en er tross alt ikke mer enn 2 år gammel. I tillegg krever verkstedet nesten 5000kr pluss mva og frakt. Dette er "personlig ruin" i min studentøkonomi nesten lik prisen det vil koste meg å kjøpe meg en like god pc ny.

 

Har dere noen råd eller tips? Hva kan jeg/bør jeg svare Acer?

Alt mottas med takk.

Endret av Galandrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om en bærbar pc er bærbar/mobil så betyr det ikke nødvendigvis at du kan ta den med deg rundt uten å vise hensyn ovenfor evnt ytre(slagskader, belastning, press) eller klimapåvirkninger(temperatur, fuktighet). Om maskinen har fått en sprekk i dekselet som følge av at du har den i en ryggsekk så vil eg påstå at sekken ikke er spesielt laget for å oppbevare en laptop?

 

Du sier at feilen oppstod da den stod på skrivebordet. Det trenger ikke nødvendigvis å være da feilen oppstod, men først da den ble synlig/merkbar for deg. Selve skaden kan ha oppstått lang tid i forveien(sprekk i deksel?) uten at det har vært merkbart under bruk, før nå.

 

Slik eg ser på det så har verkstedet sannsynliggjort at feilen har en sammenheng med sprekken i maskinen og kan dermed konkludere med at skaden har oppstått av en ytre påvirkning. Dette er skader som ikke dekkes av reklamasjonsretten og som regel ikke av garanti. Derfor er verkstedet i sin fulle rett til å kreve betaling for å utbedre feilen. I tillegg har også verkstedet brukt tid på å feilsøke maskinen og kan derfor også ta seg betalt for denne tiden(siden det ikke er garanti eller reklamasjon). Og da er det veldig vanlig at du kan få maskinen tilbake mot et lite vederlag eller så lar du de beholde maskinen kostnadsfritt(da bruker de hele delene i maskinen til reparasjon av andre maskiner).

 

Men om du er veldig uenig i at feilen skyldes en selvforskyldt skade så kan du be om å få maskinen i retur, betale for å få den utlevert og levere den inn på et nytt verksted for en ny vurdering. I værste fall så taper du det det koster å få maskinen utlevert første gangen. I beste fall så har du en motstridende vurdering du kan legge frem som dokumentasjon ovenfor det første verkstedet eller i en klage til forbrukerrådet(og så videre til FTU).

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill nomore!

 

Ryggsekken som pc'en er oppbevart i er en sekk med eget polstret "pc-rom". Jeg har ikke for vane å behandle laptop'en uaktsomt. Og har i ettertid ikke tenkt noe mer over den lille sprekken. Pc'en har tross alt fungert utmerket i over etter og uten noen tegn til senskader overhode. For så å plutselig slutte å fungere mens den sto stille på mitt skrivebord.

 

Som sagt tidligere så har jeg aldri mistet pc'en, eller behandlet den uforsvarlig. Hadde jeg følt at jeg gjorde det så hadde jeg tatt det hele på min kappe.

Endret av Galandrik
Lenke til kommentar

1. Sjekk garantien din der du kjøpte laptopen.

 

1a. Hvis garanti - kjør alt du har på den - forklar saken hvordan laptopen har vært behandlet i hele din eiertid - og krev garantireparasjon.

 

1b. Hvis ikke garanti - kjør på reklamasjonsretten (5 år) overfor kjøper - krev reklamasjonsreparasjon, heving av kjøpet eller erstatning.

 

2. Hvis du kommer ingensteds med ovenstående - kontakt Forbrukerråd og sjekk dypere om rettighetene (som antagelig betyr å gå på punkt 1-1b på nytt). Men henvend deg skriftlig til selger/Acer denne gang = krav på skriftlig svar.

 

Skrekkhistorie I:

Leverte min Acer 5720 ZG til garantirep da den plutselig sluttet å virke.

Ikke overraskende var det HK som var røket - ble garantireparert, men NÅ har underdekselet fått en sprekk i hjørnet, og overdekselet sitter ikke skikkeliig fast på ene kortsiden...

 

Skrekkhistorie II:

En kollega leverte sin Acer laptop til garantirep hos Elkjøp for 5. gang siden den ble kjøpt for 11 mnd siden. Hver av de tidligere reparasjonene har tatt 4-5 uker. Så av 11 mnd eie, har laptopen vært på reparasjon i ca 4-5 mnd!

Teknikkrapporten fra siste reparasjon var "identisk" med din ( 4.500,- for reparasjon) hvor skaden skyldtes "at PC har vært åpnet og skrutrekker e.l. har ripet opp HK ved RAM-brikkene".

Kollegaen min sendte et brev til Elkjøp: "Så klart har PC'n vært åpnet, det er jo 5. gang den er inne til reparasjon hos dere".

Etter en runde via Forbrukerrådet og Elkjøp sentralt, fikk han til slutt hevet kjøpet - noe som han skulle ha blitt tilbudt allerede før 2. rep.

 

Tipper det er Acer som er restrikstive med å erstatte...

 

Lykke til og ikke gi deg hvis du har rettighetene!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Har hatt mange laptoper og det viser seg at det ser ut som de er laget for å ødelegge seg selv etter hvert. slik som nye biler eller mobiler.

(sikkert noen som skal tjene penger på det)

 

Asus er vel de beste på laptoper slik jeg har skjønt det.

 

Men ingenting er som en god gammaldags stasjonær man har bygget selv.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...