Ciryaher Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 I disse tider skjer det veldig mye spennende med tanke på lyd og bilde over HDMI. Om man velger Asus sine Xonar lydkort (som er ganske dyre), eller om man går for den billigere løsningen, altså ATIs 5-serie som kommer om få strakser, så er ikke valget enkelt. Jeg driver for tiden å setter sammen en ny HTPC, og trenger deres hjelp til valg av hovedkort da jeg har sett meg helt blind i denne jungelen! Etterhvert skal HTPC-en min kjøre full pupp på både lyd og bilde, men nå vil jeg vente på resultater fra ATIs 5-serie. Hvilket hovedkort kan gi meg grei ytelse fram til de kortene kommer? Jeg har sett for meg et Intel-system, men det er kanskje bare noe magefølelsen sier meg. Uansett må jeg få det så stille som mulig slik at jeg ikke ender opp med å må slå av HTPC-en hvis jeg ikke bruker den pga støy. Etterhvert skal den, som sagt, støtte både HD lyd og bilde, men i første omgang skal den bare fungere. Derfor ser jeg meg om etter et hovedkort med HDMI-ut. Støtter kortene i dag både lyd og bilde ut på HDMI? Hvordan er det med HDCP? Pris er jo også viktig på et slikt kort.. Takker for all hjelp jeg kan få her!
Svenni212000 Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 Hva med et av ASUS sine HTPC Hovedkort? http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=XMJV...&templete=2 http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=ZnqQ...&templete=2 http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=uypo...&templete=2 http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=vhi7...&templete=2
Ronny#1 Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 (endret) For Intel-plattform kan jeg anbefale MSI P7NGM-Digital. Jeg bruker det selv, og er SVÆRT fornøyd med det. I tillegg kan det jo bygges ut i alle retninger hvis man vil ha mere kraft. Selv bruker jeg det uten extra skjermkort og kjører HD på det. Prisguiden: MSI Se på HTPC-linken i signaturen Setter inn et bilde her av hvordan oppsettet mitt er med Thermaltake HTPC-chassi Endret 2. november 2009 av Ronny#1
obergeru Skrevet 3. november 2009 Skrevet 3. november 2009 (endret) Etterhvert skal HTPC-en min kjøre full pupp på både lyd og bilde, men nå vil jeg vente på resultater fra ATIs 5-serie. Hvilket hovedkort kan gi meg grei ytelse fram til de kortene kommer? Foreløbig er det bare ATI 5xxx serien som har (full) støtte for Dolby True HD og DTS HD. Ville ikke satset på Intel 755 sokkel på et nytt system. (den er utgått). Så enten AMD AM3 nevnt over eller Intel 1156. Nvidia har ikke lisens til å lage hovedkort for i5/i7, så hvis du satser på intel, trenger du også dedikert skjermkort. Alle AMD (4xxx) skjermkort kommer med integrert lydkort og 7.1 lyd over HDMI. Gigabyte har P55 hovedkort i mATX. Ville kombinert dette med i5 750 og Radeon HD4550. Hadde satt opp et forslag med dette, men prisguiden suger om dagen. Kabinett: Antec Fusion Remote PSU: Corsair HX 620W HK: Gigabyte GA-P55M-UD2 Skjermkort: Gigabyte Radeon HD 4550 512 MB CPU: Intel Core i5 750 Optisk: LG GGC-H20L Vifter: Nexus 120mm Real Silent PSU kjøler: Scythe Ninja Mini (rev b har støtte for 1156 sokkel) Hardisk: Western Digital Caviar Green 1 TB Minne: Kingston ValueRAM DDR3-1066MHz 4 GB (2x2GB) Endret 3. november 2009 av obergeru
Ciryaher Skrevet 3. november 2009 Forfatter Skrevet 3. november 2009 Mange takk for svarene som er kommet! Svenni212000: Jeg har ingen erfaring med de kortene, så jeg får lese om dem. Jeg har enda ikke bestemt meg for plattform så disse ser utvilsomt spennende ut. Ronny#1: Dette kortet er egentlig midt i blinken for den mellomfasen jeg nå er inne i. Trenger bare et kort som gir meg greit bilde og lyd i første omgang. Det ser bare ut til at de to andre her klarer å gjøre meg usikker. Det liker jeg Må jo vite hva man kan gå glipp av. obergeru: Jeg er usikker på om jeg skal velge Intel775 eller -1156, hvis det blir så jeg går for Intel da. Ved å velge 1156, blir det jo så jeg kjøper et ekstra skjermkort for 3-4 måneders bruk. Er forskjellen mellom de to soklene store nok til å forsvare kjøpet? For å kommentere forslaget du satte opp: Kabinett: Antec Fusion Remote - Her er vi enige PSU: Corsair HX 620W - Har en PSU fra FS (120mm), usikker ant watt HK: Usikkert Skjermkort: Ideelt å utsette dette til 5-serien er i gang (er ikke 5770 ute på markedet forresten? Er det jeg som roter nå?) CPU: Intel Core i5 750 eller e8400 Optisk: Har ikke bestemt meg for type drev enda Vifter: Mist 120mm PSU kjøler: Scythe Ninja Mini - enige Hardisk: Har en disk på 250GB inntil SSD kommer litt mer i farten Minne: DDR2/3
obergeru Skrevet 3. november 2009 Skrevet 3. november 2009 (endret) Intel i750 er omtrent dobbelt så rask som e8400 til encoding av x264. http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=56&p2=109 Når det er sagt, så er e8400 overkill for andre oppgaver i en HTPC. Så hvis du ikke skal bruke pcen til ripping av blue-ray/transkode tvformat til .mkv ville jeg kjøpt AMD Athlon x2 240e som bruker kun 45W (lavt strømforbruk, mindre varmeutvikling mindre støy). Avspilling av 1080p er ikke problem for noen av CPUene. ATI Radeon HD 5750/70 er på markedet. Hvis du skal spille er dette et ypperlig skjermkort. Men det finnes dessverre ingen vifteløse utgaver. Det bruker kun 28W på idle. PSU: Corsair HX 620W - Har en PSU fra FS (120mm), usikker ant watt - Din holder sikkert hvis du ikke putter inn et gaming skjermkort. Corsair strømforsyningen er laget av Seasonic, den er modulær (bedre luftflyt i et lite kabinett) http://www.silentpcreview.com/article692-page1.html Vifter: Mist 120mm Viftene som følger med kabinettet er stillegående på laveste hastighet. Hvis du bytter ville jeg gått for Noctua eller Nexus (hvis du ikke har Mist fra før). http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html Endret 3. november 2009 av obergeru
Ciryaher Skrevet 3. november 2009 Forfatter Skrevet 3. november 2009 Ripping av blue-ray blir ikke en oppgave for denne maskinen. Tviler på det blir noen vanskelige oppgaver for boksen den første tiden. Etterhvert blir det som sagt oppgradering/utbytte. De e-modellene (45W) ser ut til å være vanskelig å få tak i for tiden. Jeg ser det finnes mange AM3-kort med skjermkort dog. Usikker på ytelse i et slikt system, men så trenger jeg jo ikke all verden heller.
Svenni212000 Skrevet 4. november 2009 Skrevet 4. november 2009 - CPU skal ikke ta seg av encoding av noen formater, det skal skjermkrtet ta seg av. Beklager nVidia fans men på det punktet er det vist gjentatt ganger at ATI er hakket bedre på den fronten. Så ved riktig valg, så trenger man ikke annet enn en CPU til 500 kroner til en HTPC som kun skal brukes til bilde, video og lyd. Dette fører til AMD som har de beste prosessorene i prisklassen 500-800 kroner. Summen av dette er at best pris/ytelse ratio på en HTPC får du med ATI og AMD produkter. Klart, man får bedre prosessorer ved å gå opp i pris. Men på en HTPC blir det som å kjøre en semi-trailer for å levere 100 aviser til husstandene i nabolaget. - Husk også at ytelse på kort under spill ikke har noe som helst å gjøre med dens egenskap til å vise video av god kvalitet. Et Radeon HD 4350 skjermkort til 250 kroner vil være like god på avspilling og encoding som et Radeon HD 4870x2 skjermkort til 10x høyere pris. Faktisk så vil det integrerte skjermkortet til 785G hovedkortet være mer enn godt nok om HTPC'n kun skal brukes til bilde, video og lyd.
obergeru Skrevet 4. november 2009 Skrevet 4. november 2009 (endret) * Radeon HD 4670 har bedre bildekvalitet enn Radeon HD 4200 i avspilling av SD materiale * Radeon HD4350 støtter ikke bilde i bilde * 785g støtter kun stereo lyd LPCM over HDMI * Hvilken encoder snakker du om? AVIVIO er veldig CPU avhengig og gir dårlig bildekvalitet, de fleste bruker ikke GPU for å rippe til mkv. http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3475&p=1 * Nvidia har bedre støtte for 24p enn ATI * Nvidia har bedre støtte under linux. Hvis Radeon HD4350 er like rask som HD4870x2 til å enkode en film er det noe alvorlig galt med ATIs Steam teknologi. Det er meningen at denne skal skalere i forhold til antall kjerner i grafikkortet. Endret 4. november 2009 av obergeru
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå