Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Da var det min tur igjen.. Maskinen slår seg brått av uten varsel.


Anbefalte innlegg

Jess.. da var det på tide med litt feilsøking igjen..

 

Det jeg lurer på er om det finnes en rask måte å finne ut hvilken komponent det er som svikter, annet enn å gå gjennom og bytte ut en og en komponent (elimineringsmetoden)?

 

Nå har nemlig maskinen begynnt å slå seg brått av. Ingen bluescreen, ingenting. Den bare skrur seg brått av som om jeg skulle holdt inne shutdown knappen i 4 sek. Hva kan dette være tegn på? Jeg har en mistanke om en eller flere av harddiskene, men er dette normal oppførsel når det er lese/skrive feil?

 

Ja jeg har hørt klikking på flere av dem under oppstart etter første gang det skjedde, men det er da merkelig at det plutselig skal skje alle tre samtidig? Prøver jeg å starte opp igjen rett etter det skjer er det piping fra kabinetthøyttaler. Venter jeg litt booter den. Varme?.. Jeg har vannkjøling.. Dessuten er det vel ytterst sjelden CPU tar kvelden. Og skjermkortet har jeg en magefølelse på at det ikke er.

 

Maskinen har gått strøkent i to år nå, uten hw trøbbel what so ever. Jeg er på vei til å kjøpe 6 nye terra nå for jeg trenger det uansett, men vil gjerne feilsøke litt i mellomtida..

 

Hva tror dere det er? Finnes det en rask måte å finne ut av detta på, annet enn å teste en og en komponent? Ingen nyttige feilsøkings-software der ute?

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først kan du sjekke temp.

Er cpu/gpu/psu ren? Ribbene frull av støv? '

 

Sjekk temp på cpu og gpu under load, OCCT, 3dmark osv.

Gpu temp for eks Rivatuner.

 

Er verdiene normale under load kan du utelukke det.

Hvilke harddisker har du? Last ned produsentens feilsøkingsverktøy som vil scanne dem og sjekke for feil.

Endret av War
Lenke til kommentar

Har sjekket temp på alt du nevner og alt er normalt. Ikke mye støv å snakke om.. Temp på harddisker er også normal. Men, har et spørmsmål.. Er det mulig at dette kan skje ved evt feil i sektorer på harddisker eller at lese/skrive hode er kaputt? Kan dette skje da? Vil jeg ikke evt merke andre ting først som at mus og tastatur henger?

Lenke til kommentar
Hmm, ved sektorfeil, skal vel harddisken luke ut disse sektorene og ikke bruke dem igjen?

Sant det. Men jeg har hørt om at hvis det blir feil på system området ytterst på disken så kan det gi samme konsekvenser som når lese/skrive hodet er kaputt.. Altså klikking. Men, det er nå ikke klikking som er hovedproblemet her. Så spørsmålet er altså om feil på harddisk kan gjøre at systemet plutselig avslutter.. Eller er det lite sannsynlig?

 

Det er vel ikke noen annen utvei enn å prøve seg fram selv her. :p Saken er at det hadde jo vært veldig kjekt å finne ut helt sikkert hva som er feilen før man går til innkjøp av nye komponenter. Har vært borti den sløsinga før..

 

Flere ideer? Tas imot med åpne armer.. Tusen takk for tips sålangt!

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...