Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen lager rare lyder


aaabbb666

Anbefalte innlegg

Hei! I går natt da jeg skulle kjøre hjem, begynte bilen å lage rare lyder, så jeg kjørte til siden for å se hva som var skjedd. Først tenkte jeg at hjulene trolig var punktert, eventuelt at jeg hadde kjørt over noe, og det derfor kom rare lyder.Men dette var ikke tilfellet, hjulene var i finstand, og det var heller ingenting under bilen som kunne ha laget de lydene.

 

Så da jeg skulle sette meg i bilen igjen for å kjøre, fikk jeg start på motoren, men da jeg satte bilen i gir kom lyden tilbake, samt at bilen ikke vil kjøre en eneste meter fram! Satt jeg bilen i fri, kom også lyden! Eneste måten for å slippe unna lyden var å holde inn clutch-pedalen. Lyden som kom var av en slags hakking, ser nesten for meg noe som forstyrrer ett tannhjul eller lignende.

 

Når jeg skulle dytte bilen ut av veibanen, kom også denne hakkingen, nå selv med bilen og tenningen avslått!

 

Er det noen her med bilkunnskaper som har en liten anelse på hva som feiler den?

 

Mvh mr0nning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..Når jeg skulle dytte bilen ut av veibanen, kom også denne hakkingen, nå selv med bilen og tenningen avslått!...

I og med at bilen ikke sto i gir da du dyttet den av veien kan det være det er så enkelt som en gåen drivknute. Kommer lyden fra en spesiell side av bilen? Får du bilen lett i gir? Mistet all drivkraft? Prøv å høre hvor lyden kommer fra, gjerne med en kamerat på utsiden av bilen. Hvis det er en drivknute som er gåen er sannsynligvis gummimansjetten rundt denne sprukket slik at det har kommet vann inn og fettet har blitt slynget ut. Lett å sjekke ved å svinge fra den ene til den andre siden og inspisere mansjetten (ser ut som et trekkspill og ligger rundt akslingen på innsiden av bremseskivene). Som regel er det yttre drivknute som ryker, der er det mest belastning. Vanligvis er bilen kjørbar en god stund med slitt drivknute (med knakkende lyd), men det hender også at de ryker tvert dessverre. Ikke sikkert det er en av drivknutene, men verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...