N|troXx Skrevet 27. oktober 2009 Skrevet 27. oktober 2009 Kom over denne artikkelen i dag, er en eldre artikkel, men vil gjerne dele den her: http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...layer&num=1 Det er da snakk om å få Hardware acceleration på ATI kort i linux. Så endeli kan det være å bruke ATI kort som HTPC med Linux som OS. Har ikke hørt så mye om ATI kort og HTPC med linux, så er kanskje på tide å få fram muligheter der etterhvert?
obergeru Skrevet 27. oktober 2009 Skrevet 27. oktober 2009 Har ikke hørt noe om støtte for ATI og hardware akselerasjon under linux. Fulgte med på Phoronix forumet om dette for et år siden. Men så ga jeg opp og kjøpte Nvidia Geforce 9500GT. I linux slet jeg med overscan problemer som måtte fikses med kommando linje script, fordi det ikke var instillinger for dette i Catalyst Control Center. Nvidia driverene virket "out of the box". Nvidia har levert patcher til mplayer, ffmpeg osv med støtte for VDPAU. Det er skuffende at AMD ikke satser mer på linux.
tingo Skrevet 27. oktober 2009 Skrevet 27. oktober 2009 Eh.. så langt jeg klarer å lese så er artikkelen om at Intel (Poulsbo) har støtte for VA-API, ingenting om at ATI / AMD har støtte for dette APIet....
obergeru Skrevet 27. oktober 2009 Skrevet 27. oktober 2009 Men her er det bedre nyheter: http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NzYwOA ATI er snart klar med openCL støtte i linux
tingo Skrevet 28. oktober 2009 Skrevet 28. oktober 2009 Ja, det er en god nyhet at OpenCL kommer til ATI-kort. Men - det er vikyig å huske på at OpenCL ikke er det samme som VDPAU eller VA-API. Mens VDPAU og VA-API er spesifikke API'er rettet mot grafikk / bildebehandling, så er OpenCL et generelt API for å utnytte regnekraft i grafikkort til fek. cluster / paralellberegning.
obergeru Skrevet 29. oktober 2009 Skrevet 29. oktober 2009 Er klar over dette. Men da finnes det iallefall et (åpent) API å skrive mot. Total Media Theatre har implementert HD akselerasjon mot CUDA og Stream Så da er det ikke noe i veien for at andre kan gjøre det samme.
Neonlight Skrevet 2. november 2009 Skrevet 2. november 2009 (endret) jeg har et asus radeon hd kort i min antec fusion remote max, og kjører debian. Har lastet ned og installert ati driverne, og har full hardware aksellerasjon. Tilogmed BluRay fungerer. ( men menyer og sånt kommer ikke opp ) Alt fungerer finfint i debian iallefall. Alt jeg trengte å vite, lå på en ati wiki side. Endret 2. november 2009 av Neonlight
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå