Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skittent vann fra springen


AMajor

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ta meg et glass vann her om dagen, og la merke til at det var så skittent, først trodde jeg det var bobler, men det var det ikke etter at jeg undersøkte det nøyere.

 

Det er noen små partikler som ikke ser vennlige ut for å si det sånn :p de ser rett og slett skumle ut, så jeg fikk et lite sjokk da jeg oppdaget det. har bodd her snart i et halvt år og har ikke følt meg særlig pigg, og har samtidig hatt problemer med søvnen. om det kommer av vannet det veit jeg ikke, men jeg må ihvertfall få sjekket det.

og jeg vet ikke om det med grumsen i vannet har oppstått nylig eller om det har vært der siden jeg flyttet inn. det var ikke det første som falt meg i tankene å sjekke da jeg flyttet inn heller :(

 

Er det noen som vet om det finnes noen instrumenter man kan få kjøpt for å få sjekket vannet? Eller om dette må gjøres av en fagperson? Fordi det hadde hjulpet meg veldig mye å bli klokere på om det kan være årsaken til den dårlige søvnen jeg har hatt og at jeg har følt meg uvel til tider. Og angående instrument så tenker jeg på noe som ikke koster mer enn noen få hundre kroner. Bor i en høyblokk hvor det bor flere mennesker. Hvis jeg treffer på naboen så skal jeg ihvertfall spørre han om han har sjekket vannet sitt :D vel. bare et lite tips til folka som leser dette, sjekk vannet ditt! det skal ihvertfall jeg gjøre! man vet aldri hva slags bakterier man kan få i seg :S

 

alle innspill er velkomne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få sjekket vannet må du i allefall kontakte den personen som holder styr på blokken. Hvis du har gjort deg sikker på at vannet er på noen som helst måte forurenset så tar du med en prøve av vannet. Du burde også, som du sier, at du snakker med dine naboer og spør om det er flere som har samme problemene som det du har.

Lenke til kommentar

jeg lærte dette i militæret :

 

Hvis du er veldig naturvitenskapelig interessert kan man faktisk undersøke vannet selv også.

Du trenger bla. agar. En næringsoppløsning du kan lage selv, eller kjøpe fra ett av disse stedene:

 

• www.biokonsult.no/

• www.kptnaturfag.no/

• www.kometnaturfag.no/

• www.fybikon.no

 

Agar består av ulike næringsstoffer. bl.a. gjær og sukker.

 

Du må varme opp agaren slik at den blir steril. Bruksanvisning på pakken, men ca 50 grader burde være nok.

Agaren fylles i sterile skåler (gjerne petriskåler).

 

Her er jeg litt usikker, men mener det er to metoder herfra.

Den ene er å blande litt vann i agaren mens den ennå er flytende, den andre er å filtrere en viss mengde av vannet med et filter som også stopper bakterier (men hvem har dette hjemme?) Så legges dette filteret rett på agaren. Begge skal stå ca 24h god og varmt (ca 32 grd)

Hver koloni du ser i agaren representerer en bakterie i vannet.

 

Vet noen hva maksgrensen for kolibakterier er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...