Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble tåkelysa opp til fjernlyset?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan gjør jeg dette? Hva trenger jeg? Hadde vært artig å fått noen tips og råd, om åssen jeg skal gjøre det, sånn at jeg får det til :)

 

BTW. Vis det er intressant å vite åssen bil det er snakk om, så er det en Nissan Primera P10 95 modell.

 

Du får en enkel koblingsskjema når du kjøpre releet. Styrestrømmen kommer fra ledningen til fjernlyset

Lenke til kommentar

Tatt i fra denne tråden.

 

-Det skal være gult eller hvitt lys 

-Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

-De er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

-Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

-Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

-Etter mørkets frembrudd skal de kun brukes under vanskelige vær- og føreforhold.

-De skal monteres min. 25 cm fra bakken.

-De skal monteres maksimum 40 cm fra bilens ytterkant.

-De skal ikke monteres høyere enn bilens originale lykter.

 

Kanskje like greit å ha en egen bryter på de?

Lenke til kommentar

Det er etter samme reglen som var ment for å hindre bruk av tåkelys før reglen som totalforbyr nærlys+tåkelys kom. Altså, skal man bruke den, så er det også totalforbudt å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid også. Elendig regelsett som ingen skjønner seg på, siden mange av reglene konflikter med hverandre.

Lenke til kommentar
Det er etter samme reglen som var ment for å hindre bruk av tåkelys før reglen som totalforbyr nærlys+tåkelys kom. Altså, skal man bruke den, så er det også totalforbudt å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid også. Elendig regelsett som ingen skjønner seg på, siden mange av reglene konflikter med hverandre.

... det er ikke totalforbud. tåkelys + parklys er tillatt på dagstid.

Lenke til kommentar
Det er etter samme reglen som var ment for å hindre bruk av tåkelys før reglen som totalforbyr nærlys+tåkelys kom. Altså, skal man bruke den, så er det også totalforbudt å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid også. Elendig regelsett som ingen skjønner seg på, siden mange av reglene konflikter med hverandre.

... det er ikke totalforbud. tåkelys + parklys er tillatt på dagstid.

Det er to regler som faktisk sier det motsatte, enten man vil det eller ikke, men som blir ignorert av alle. Begge hentet fra trafikkregler §15:

 

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

Hvordan skal egentlig denne tolkes? Ikke vet jeg, men den sier sitt rett ut..

 

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Jeg ser for meg at denne kan tillate bruk av tåkelys der det er koblet slik originalt at det er kjørelys, altså tåkelys er koblet som automatiske kjørelys. Det er det kjøretøyforskriften tillater.

 

Når man derimot vrir tåkelysbryteren på, så er det _tåkelys_ man kjører med, ikke _kjørelys_. Tåkelys er ment for tåke og lignende, så derfor vil denne reglene faktisk forby bruk av tåkelys når det ikke er tåke. Tillegget til denne "underparagrafen" om at "Tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys" var noe som ble lagt til nettopp fordi denne reglen ikke ble håndhevet slik det var ment.

 

Det som mange tydeligvis ser helt bort fra er at kjøretøyforskriften, der det er nevnt at kjørelys kan kobles enten på nærlys, fjernlys (med redusert spenning) eller tåkelys faktisk viser til den tekniske koblingen av kjørelyset, ikke hvordan man kan selv via brytere slå på. Altså, når lysbryteren står i 0-posisjon, så er det _kjørelys_, vrir man den over til nærlys, så er det _nærlys_ man bruker i forhold til den tekniske koblingen, ikke kjørelys. Det samme gjelder da om man vrir bryteren over til tåkelys.

 

Jeg vet at reglene ikke blir tolket slik av verken folk eller politiet, så det trengs ikke å kommentere det.

Lenke til kommentar
GXI: Sant det :)

 

Hvorfor jeg vil gjøre det er for å få så godt lys som mulig på vinterstid. Når jeg skal oppover på hytta på kvelden..osv. Da kan det være kjekt med noen spredere som lyser bra opp! :)

 

Jeg lurte bare på hvordan man kobler det opp jeg :)

har du forsøkt å bruke fjernlys og tåkelys sammen noen gang? du selvblender når du gjør det. ja du ser mye bedre det som er rett forran deg, men de som er lenger vekke(som du ville sett med bare fjernlys) vil forsvinne.

 

foreslår du heller vurderer å kjøpe bedre pærer en du har(vis det finnes) og /eller setter på ekstra fjernlys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...