Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan ikke starte etter reinnstallering av XP!


Anbefalte innlegg

Halloen ! :)

 

nå har det seg slik at jeg har reinstallert pcen min. det er en pc bygd opp av komplett.no og med innebygd program i startupen for å reinstallere pcen. dette gjorde jeg nå i helgen, men har nå fått et problem; Sort skjerm med melding om at windows ikke kan starte fordi denne filen mangler eller er skadet: system 32/driver/pysx ett eller annet. har hatt dette problemet før, men DENNE gangen dreier det seg om at jeg ikke har XP cden slik at jeg kan fikse det! den er nemlig blitt kastet da jeg flyttet tidligere i sommer.

 

spørsmålet mitt blir da: er det mulig å bruke programvare lastet ned fra eksempelvis piratebay til å fikse problemet, eller må det være en ekte xp cd? fungerer også xp professional? (jeg har home edition).

 

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mener vel ikke noe med physx vel? I så fall er det snakk om et problem med Nvidia skjermkort driver, hvis du har Nvidia kort vel og merke.

Jeg har selv XP på maskinen og har ikke noen fil som begynner med psy eller pys i system32\drivers mappen. Har ATI skjermkort.

 

Har du prøvd å starte i Sikker modus? Prøv å starte i Sikker modus (trykk F8 når maskinen starter, før XP begynner å laste) og avinstaller Nvidia driver din. Restart PCen igjen og installer driveren på nytt igjen.

Lenke til kommentar

skjermkortet mitt originalt fra komplett var et nvidia 6200 tc kort. jeg fant fort ut at dette var selveste dritten, og oppgraderte til ATI x1950 pro. kan det hende feil driver ligger inne?

 

eksakt denne meldingen kommer opp:

WINDOWS kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet system32/drivers/pci.sys

 

sikkermodus kommer jeg ikke inn på, når jeg trykker f8 får jeg bare alternativer om booting fra floppy, hdd og cdrom. har forsøkt med install cd nå, men funker ikke. har også forsøkt med det gamle skjermkortet!

 

edit:

 

jeg har nå tatt et alternativ i reinstall programmet som lager 2 partisjoner, 1 gammel og 1 ny. jeg har nå mulighet til å gå inn i sikker mode osv. når jeg nå starter opp loader den xp, men avslutter så med èn gang. når jeg booter xp cden i starten får jeg opp blåskjerm med info om at ditt og datt loades, før jeg får svart skjerm, 1 kjapt blått bilde før pcen skrus av. av èn eller annen grunn kom jeg inn i dette bildet i stad, men har ikke klart det etterpå.(trykket feil og måtte restarte)

 

http://itpro.no/art/8165_side2.html (welcome to setup bildet)

Endret av Jens viking
Lenke til kommentar

Du kommer ikke inn i XP i det hele tatt? Hverken fra CD eller hard disk?

Hvis du får startet XP i sikker modus, kan du prøve å kjøre chkdsk for å sjekke om hard disken har dårlige sektorer. Skirv chkdsk /f /r x: hvor x er bokstaven til den partisjonen du vil sjekke, kan være c: eller d: alt etter hvor du har XP installert.

 

Men hvis PCen enten restarter eller slår seg av etter kort tid, kan det være snakk om en hardware feil, muligens på selve hard disken eller hovedkort. Ikke lett å si uten å ha en feilmelding å gå etter.

 

pci.sys er jo en viktig fil for Windows, denne er det mulig å kopiere over fra XP CDen, men da må du komme deg inn i Recovery console.

Lenke til kommentar

nå har jeg fått slettet partisjonene og startet installering av ny. 190 gb er tilgjengelig, noe som er normalt på en harddisk på 200gb. problemet er fortsatt at pcen skrur seg av. Nå skrur den seg av når pcen starter install programmet, da ofte med en kritisk feilmelding først.

 

begynner å bli rimelig sikker på hardware død her nå.. pcen er tross alt 4 år gammel.

Lenke til kommentar

Det kan hende at komplett har brukt SATA AHCI Controller Driver under installering av xp, så sjekk i bios om "Configure sata as", er i AHCI eller IDE mode. Skal du ikke bruke ahci driver, så sett den i IDE mode! Hvis det er dette som er problemet da! Dette gjelder bare xp, ikke vista eller win7.

Lenke til kommentar

i sata devices configuration får jeg følgende info:

 

*** On-chip serial ATA setting ***

On-chip serial ATA [enhanced mode]

x Pata IDE mode -PRIMARY-

SATA port -SATA 3, 4 is secondary-

 

- on chip serial ata kan endres på. enhanced mode kan byttes ut med følgende:

 

[Disabled]: Disabled SATA controller.

[Auto]: Auto arrange by BIOS.

[Combined mode]: PATA and SATA are combined. Max.of 2 IDE drives in each channel.

[Enhanced mode]: Enable both SATA and PATA. Max.of 6 IDE drives are supported.

[sATA only]: SATA is operating in legacy mode.

 

jeg ble i hvertfall ikke smartere av dette, så jeg respekterer dere der ute som heller ikke ble så mye smartere :) takker for hjelp til nå! dette viser seg å være et merkelig problem har jeg funnet ut, like før jeg innser tapet mot pcen. :cry:

Lenke til kommentar

NÅ!!! har endelig travern våkna til liv igjen. har fått igang xp og det ser ut til at alt går som det skal nå, med unntak av internet tilgang! har selvsagt plugget i kabelen og lastet ned driverne fra MSI ( http://eu.msi.com/index.php?func=downloadd...amp;prod_no=198 ) men selve tilkoblinger i kontrollpanel er helt tomt. står ingenting der. Noen som kunne være så vennlige og hjelpe?

 

-edit: LØST. feil driver.

Endret av Jens viking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...